IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Какви са предизвикателствата при въвеждането на дигитално учебно съдържание?

Да се търси баланс при използването на дигитални технологии, препоръчват специалисти

18:17 | 16.08.23 г.
Снимка: БГНЕС
Снимка: БГНЕС

Платформата "Дигитална раница", създадена от Министерството на образованието, позволява учебното съдържание да се съхранява онлайн, с което да се намали нуждата от хартиени учебници. Идеята е учителите да имат повече възможности и ресурси, с които да преподават на учениците. Целта е в един момент да има електронен достъп до всички ресурси, тъй като "електронната раница" тепърва ще се разраства.

От Министерството на образованието и науката обясниха, че "дигиталната раница" е безплатна и осигурява достъп до електронни уроци за всички ученици от 1 до 12 клас. От ведомството уточняват, че хартиените учебници няма да отпаднат, но съдържанието им ще бъде и в дигиталната раница. 

Ще измести ли дигиталната раница хартиените учебници - мненията са поляризирани. И ако едни виждат развитие, други смятат, че нищо не може да замени класическите учебници. За плюсовете и минусите на електронното обучение говориха Розалина Лъскова, Мая Зафирова и д-р Стойка Радева пред Bulgaria ON AIR.

Според изпълнителния директор на "Образование без раници" Розалина Лъскова е въпрос на баланс доколко се използват дигитални технологии, колко дигитално време се използва в училище и у дома. „Практиката показва, че учене с платформата по математиката минимум 30 минути води до по-лесно усвояване на материала. По-важният въпрос е как децата да учат ефективно, благодарение на кои подкрепящи ресурси - помагала, дигитална платформа", каза тя.

Директорът на 140 СУ "Иван Богоров" Мая Зафирова е по-скептична по отношение на дигиталното учене по математика. Според нея учениците по-трудно ще усвояват материала. 

"Дигиталното съдържание със съдържанието на хартия трябва да вървят заедно“, смята тя. По думите й за едно дете, което тепърва тръгва на училище, началните знания не могат да бъдат само дигитални. За математиката трудно се получава в електронен вариант. Надявам се да има универсални електронни методи, за да усвояват знанията по математика", подчерта директорът. 

По думите ѝ е важно учителите да имат свободата да прилагат "дигиталната раница" според възможностите си и според индивидуалността на учениците. "Хубавото е, че всеки от практиката си може да приложи в дигитална среда това, което би подобрило учебния процес. Но изниква и въпросът дали всеки родител, учител, дете ще има гарантиран интернет, за да не спира процесът", добави Мая Зафирова. Очакванията ѝ са "дигиталната раница" да намали административната тежест за учителите.

Намаляването на тежестта на раниците е несъмнен плюс за учениците и тяхното здраве, коментира физиотерапевтът д-р Стойка Радева. Тя предупреди, че физическите отражения от тежките раници могат да дойдат след години. Както и тези със зрението. Специалистът препоръчва учениците да прекарват не повече от 20 минути пред дигиталния екран и след това да има достатъчно време за физическа активност. 

"Хора и на 25 години имат проблеми с шията, световъртеж. Първият въпрос, който задаваме, е на компютър ли протича по-голяма част от работното време и отговорът е "да". Затова след тези 20 минути пред тези устройства трябва двигателна активност, да бъде заложено повече на спорта, на физическите активности. Децата забравят да прекарват своето детство в игри, да спортуват", алармира д-р Стойка Радева. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:18 | 16.08.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Образование виж още

Коментари

Финанси виж още