IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Експерт: AI отслабва критичното мислене при децата

Как се постига симбиоза между изкуствен и естествен интелект в българското училище, коментира доц. д-р Иван Станков, експерт по киберсигурност и дигитализация

15:57 | 03.09.25 г.
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

Опасностите от прекомерно използване на изкуствен интелект от децата включват намаляване на критичното мислене, свикване с готови отговори, риск от грешна информация, липса на изградени умения за учене и възможност за подлъгване и злоупотреби. За това предупреди доц. д-р Иван Станков, експерт по киберсигурност и дигитализация, в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria.

„Ролята на преподавателите е много голяма – те трябва да обучават децата как правилно да използват технологиите, да интегрират дигитални методи в преподаването и да насочват учениците към разумно и контролирано използване на изкуствения интелект“, съветва той.

Според Станков ролята на учителите е да обучават учениците да слушат и да се концентрират по време на уроците, да ограничават използването на мобилни устройства в час и да насърчават самостоятелното мислене и анализ.

По думите на експерта основните предизвикателства пред българското образование в дигиталната епоха включват необходимостта от контрол върху използването на дигитални устройства от децата, интеграцията на изкуствения интелект и запазването на критичното мислене.

Иван Станков напомни, че образователната система не беше напълно подготвена за бързата дигитализация по време на COVID, но той е на мнение, че сега се наблюдава подобрение чрез оборудване на кабинети и въвеждане на технологии.

„Важно е децата да се научат да използват технологиите разумно, като учителите и семейството играят ключова роля в това обучение“, подчерта доц. Станков. Според него изкуственият интелект е „нещо полезно, но отново зависи как се ползва“. Експертът коментира, че не е добре за децата да използват постоянно AI, защото те ще свикнат да получават наготово необходимата им информация.

Станков засегна и въпроса за плагиатството чрез изкуствен интелект, като посочи, че контролът се извършва с помощта на специализирани платформи.

За него киберсигурността и защитата на децата в онлайн пространството са критични, затова съветва родителите и училищата да поставят ограничения и да образоват децата за рисковете.

Иван Станков отбеляза, че новото поколение директори и учители е по-технологично подготвено и има желание да работи и в по-малки населени места, което е положителна тенденция. „Мисията на учителите е да бъдат професионалисти, педагози и ментори, които вдъхновяват децата да учат и творят, като това мотивира младите поколения. Все повече учители са добре подготвени, особено след бурното придобиване на дигитални умения по време на пандемията, а младите учители са по-близо до технологиите и децата“, смята експертът.

Кои са рисковете при дигиталната сигурност на децата? Каква е мисията на учителите днес? Заще започна смяна на над 300 директори в българското образование?

Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да намерите тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:57 | 03.09.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Образование виж още

Коментари

Финанси виж още