Опасностите от прекомерно използване на изкуствен интелект от децата включват намаляване на критичното мислене, свикване с готови отговори, риск от грешна информация, липса на изградени умения за учене и възможност за подлъгване и злоупотреби. За това предупреди доц. д-р Иван Станков, експерт по киберсигурност и дигитализация, в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria.
„Ролята на преподавателите е много голяма – те трябва да обучават децата как правилно да използват технологиите, да интегрират дигитални методи в преподаването и да насочват учениците към разумно и контролирано използване на изкуствения интелект“, съветва той.
Според Станков ролята на учителите е да обучават учениците да слушат и да се концентрират по време на уроците, да ограничават използването на мобилни устройства в час и да насърчават самостоятелното мислене и анализ.
По думите на експерта основните предизвикателства пред българското образование в дигиталната епоха включват необходимостта от контрол върху използването на дигитални устройства от децата, интеграцията на изкуствения интелект и запазването на критичното мислене.
Иван Станков напомни, че образователната система не беше напълно подготвена за бързата дигитализация по време на COVID, но той е на мнение, че сега се наблюдава подобрение чрез оборудване на кабинети и въвеждане на технологии.
„Важно е децата да се научат да използват технологиите разумно, като учителите и семейството играят ключова роля в това обучение“, подчерта доц. Станков. Според него изкуственият интелект е „нещо полезно, но отново зависи как се ползва“. Експертът коментира, че не е добре за децата да използват постоянно AI, защото те ще свикнат да получават наготово необходимата им информация.
Станков засегна и въпроса за плагиатството чрез изкуствен интелект, като посочи, че контролът се извършва с помощта на специализирани платформи.
За него киберсигурността и защитата на децата в онлайн пространството са критични, затова съветва родителите и училищата да поставят ограничения и да образоват децата за рисковете.
Иван Станков отбеляза, че новото поколение директори и учители е по-технологично подготвено и има желание да работи и в по-малки населени места, което е положителна тенденция. „Мисията на учителите е да бъдат професионалисти, педагози и ментори, които вдъхновяват децата да учат и творят, като това мотивира младите поколения. Все повече учители са добре подготвени, особено след бурното придобиване на дигитални умения по време на пандемията, а младите учители са по-близо до технологиите и децата“, смята експертът.
Кои са рисковете при дигиталната сигурност на децата? Каква е мисията на учителите днес? Заще започна смяна на над 300 директори в българското образование?
Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да намерите тук.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа