IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Обсъжда се отпадане на външното оценяване след 10 клас

Предлага се намаляване на часовете по чужд език и повече за науки и математика

18:15 | 18.08.25 г.
Снимка: БГНЕС
Снимка: БГНЕС

Министерството на образованието и науката (МОН) обсъжда намаляване на часовете по чужд език от 18 на 16 часа в осми клас и отпадане на Националното външно оценяване в десети клас. 

Преди месец министърът на образованието Красимир Вълчев представи предложения за промени в образователната система, националните изпити, рамковите учебни планове и календара за учебната 2025/2026 година.

"Промените са само предложение, в момента се обсъждат, а решенията в сферата на образованието трябва да бъдат добре обмислени, уточни министърът на образованието", цитиран от БТА. Той посочи, че целта е балансиране на учебните програми, а не да бъдат унищожени езиковите гимназии.

Министърът обясни, че в момента 18 от 35 часа в езикови гимназии са само по език, съответно учениците не учат история, физика, химия, биология.

Обсъжда се също да има възможност в осми клас учениците да се групират в зависимост от нивото на владеене на езика и да не започват всички от нула. Според Вълчев в момента голяма част от осмокласниците в езиковите гимназии „буквално почиват“ през половината учебна година, тъй като са изучавали английски език от ранна детска възраст. По думите му това е голяма загуба на учебно време, докато по всички останали предмети има недостиг на часове, а липсата на време за упражнение, осмисляне и формиране на умения води до възпроизводство на културата на заучаване.

Той поясни, че това, което предлага образователното министерство, е да се ограничи малко езиковото обучение, да има диференцирана възможност и да се облекчат програмите за профилирана подготовка, за да се освободи време за общообразователните дисциплини.

„Убедени сме, че днешните деца ще бъдат активни в десетилетия, в които ще изискват по-широк комплекс от умения, а тези, които дават общообразователните предмети, ще бъдат все по-важни“, посочи министърът. Той напомни, че се отчитат много лоши резултати по физика, математика, химия, биология, но има голям процент такива и по български език. Те са концентрирани в училища с деца, в чиито семейства не се говори български, но по математика има повсеместен проблем, уточни просветният министър. 

В момента се обсъжда колко да бъдат амбициозни програмите за професионална подготовка. Смятам, че ще спечелим, ако оптимизираме голяма част от програмите за профилирана подготовка и освободим място за общообразователна, заяви той. 

В обсъждането на новата образователна структура са предвидени и други две дискусии, като едната от тях е за завършването на основното образование. Според министъра има много висока степен на съгласие, че то трябва да приключва по-късно - след осми клас. „Другото е за националното външно оценяване и държавните зрелостни изпити. Ако имаме по-къс гимназиален етап, стои въпросът трябва ли да има външно оценяване в десети клас“, посочи той.

Часовете по художествени и творчески дисциплини в специализираните професионални училища по изкуства и култура ще се запазят и при планираната промяна на учебните планове, предвиждат от МОН.

Повечето нови политики в образованието ще започнат през 2026-2027 година.

Ограничението за ползване на мобилни телефони ще влезе в сила веднага след приемането на закона, каза министърът на образованието по повод обсъждането на законовите промени.  По думите му всичко зависи от дневния ред на Народното събрание в пленарна зала. Очаква се през октомври или ноември да бъде приети промените.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:15 | 18.08.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Образование виж още

Коментари

Финанси виж още