IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Търговските бариери между Великобритания и Канада ще растат заради липсата на сделка

Страните не желаят да направят някои отстъпки, което затруднява намирането на взаимно изгодно решение

11:30 | 31.03.24 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Разпоредбите, позволяващи на Обединеното кралство да продава продукти, съдържащи части от Европейския съюз (ЕС), на Канада без мита, изтичат в понеделник (1 април), след като двете страни не успяха да постигнат споразумение за удължаване на сделката, пише Bloomberg.

Въпреки че британски правителствени представители се опитват да омаловажат въздействието на това върху местната индустрия, особено за производителите на автомобили, един критик определя ситуацията като „неудобна“ за Великобритания след Brexit, тъй като страната не успя да постигне сделка с близък съюзник.

Създаването на по-тесни търговски връзки със страни извън ЕС беше представено от привържениците на Brexit, включително от премиера Риши Сунак, като ключова полза от напускането на блока. Но досега Обединеното кралство е подписало нови двустранни споразумения за свободна търговия само с Австралия и Нова Зеландия и тези сделки бяха критикувани както от депутати, така и от фермери.

Неуспехът да се осигури удължаване на така наречените разпоредби за правила за произход с Канада, дори след последните разговори между министъра на търговията на Обединеното кралство Кеми Баденок и нейния канадски колега Мери Нг в кулоарите на конференцията на Световната търговска организация (СТО) в Абу Даби в края на от февруари, подчертава колко трудно ще бъде за Лондон да засили своята безмитна търговия с пазари извън ЕС.

Това може също да е знак за задълбочаване на разривите в управляващата Консервативна партия, която изостава от опозиционните лейбъристи в социологическите проучвания преди изборите, очаквани по-късно тази година.

Въпреки че ЕС все още е най-големият търговски партньор на Обединеното кралство и лейбъристите обещаха да задълбочат тези отношения в опит да стимулират икономиката, ако спечелят есенния вот, преговарящите откриват от първа ръка, че близостта на Великобритания с ЕС може да го отчужди от други търговски партньори.

„Може да имаме съюзници, но всички имаме и интереси“, изтъква Дейвид Хениг, директор в Европейския център за международна политическа икономия. Той добавя, че открива „голяма наивност“ в правителствените търговски кръгове по време на Brexit.

Човек, близък до Баденок, казва, че да имаш независима търговска стратегия извън ЕС означава да си готов да играеш твърдо и че министърът на търговията е готов да направи това. Тази позиция вероятно ще се хареса на дясната страна на Консервативната партия, много от които гласуваха за Brexit, за да увеличат суверенитета на Обединеното кралство и които няма да са склонни да се откажат от контрола чрез търговски сделки.

Няколко източници, запознати с въпроса, разкриват, че в навечерието на паузата в преговорите официалните лица на Обединеното кралство стават все по-резервирани да се справят с по-широката сделка, тъй като се фокусират върху получаване на разширение на правилата за произход, които са наследство от членството на Великобритания в ЕС.

Британският внос и износ на стоки се понижава. Графика: Bloomberg Британският внос и износ на стоки се понижава. Графика: Bloomberg

Но двама души, близки до преговорния екип на Канада, казват, че Обединеното кралство не предлага нищо в замяна. Канада иска твърд срок за правилата за произход, за да стимулира Великобритания да даде приоритет на по-широката търговска сделка. Двете страни имат стабилни отношения, но това не означава, че Канада може да раздава неща безплатно, изтъква канадски служител, който говори в условия на анонимност.

Мерките относно правилата за произход засягат няколко индустрии, но в контекста на търговията между Обединеното кралство и Канада те са особено жизненоважни за британския автомобилен сектор. Канада е осмият по големина експортен пазар за автомобилните фирми за миналата година с износ на обща стойност почти 883 млн. долара.

Износителите, които преди можеха да търгуват безмитно съгласно разпоредбите за правилата за произход, сега ще бъдат натоварени с данък от 6,1% или около 3000 паунда на превозно средство, изчислява Обществото на производителите и търговците на автомобили в Обединеното кралство (SMMT).

„Потенциалните митнически задължения ще бъдат значителни“, признава главният изпълнителен директор на SMMT Майк Хоус.

Провалът в преговорите се дължи най-вече на настояването на Канада Обединеното кралство да разхлаби своите разпоредби за безопасност при храните, изтъкват източници.

Секторът на селското стопанство и хранително-вкусовата промишленост на Канада са насочени предимно към износ в посока САЩ.

Канада се надяваше, че необходимостта на Обединеното кралство да разшири разпоредбите за правилата за произход ще доведе до известна гъвкавост по отношение на някои видове износ. Но според източници, запознати с позицията на Лондон, това е червена линия, която правителството не желае да премине.

„Решението на Канада да не прехвърли тези правила за произход ще увеличи цената на търговията и ще навреди на бизнеса от двете страни на Атлантическия океан“, казва британското Министерство на бизнеса и търговията.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:00 | 31.03.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Свят виж още

Коментари

Финанси виж още