IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Градските жители харесват централните бизнес квартали за хранене, пазаруване и работа

Около две трети от служителите, работещи хибридно, посещават централния бизнес квартал в някои от дните, когато работят от разстояние

19:23 | 03.05.24 г.
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

В момент, когато преходът към хибридна работа и работа от разстояние става по-постоянен, централните части на градовете или т. нар. централни бизнес квартали, вече не могат да оцеляват предимно като места за работа. В цял свят те се превръщат в места, където хората живеят, излизат, за да се наслаждават на ресторанти и нощния живот, ходят на културни, спортни и развлекателни събития и където се социализират и свързват един с друг, пише Bloomberg.

Но градовете имат още работа за вършене, за да осъществят този преход. Силните и слабите страни на централните градски части са очертани в неотдавнашно допитване сред местни жители в 92 централни бизнес квартала в 53 града в цял свят, осъществено от компанията за архитектура и градоустройство Gensler.

Повечето анкетирани са съгласни или силно съгласни с твърдението, че централните части на градовете им са страхотни места за хранене, забавление и пазаруване, сочи допитването сред 26 хил. души. Но те продължават да са оценявани високо като места за работа – почти три четвърти от анкетираните са съгласни, че централните части в градовете им са страхотни за тази цел.

Централните бизнес квартали за популярни за хранене, забавление и работа. Графика: Bloomberg LP Централните бизнес квартали за популярни за хранене, забавление и работа. Графика: Bloomberg LP

Дори когато не ходят в офиса, служителите си намират основания да отидат в центъра – около две трети от служителите, работещи хибридно, чиито офиси са в централния бизнес квартал, посещават тези квартали в някои от дните, когато работят от разстояние, показва допитването. А 58% от тези хибридни служители работят от трети локации в централните си градски части като кафенета, ресторанти и пространства за съвместна работа. Служителите в тези квартали искат повече от обикновено пространство за работа – те искат отдих навън, пазаруване и култура. Според допитването близо девет от десет хибридни служители и близо три четвърти от служителите, работещи на пълно работно време в центъра, биха посещавали централния си бизнес квартал по-често, ако можеха да получат повече такива дейности.

Но работата вече не е основната причина за посещенията на хората. Анализът на Gensler на резултатите от допитването показва, че най-високо оценените градски части предлагат клъстер от страхотни преживявания.

„Централните градски части трябва да предоставят добри възможности за забавление, откриване и красота, за да се харесат на широк кръг от градски жители“, сочи доклад на Gensler Research Institute. „Градските центрове, които отдават приоритет на неформалните пространства за срещи, насърчават ходенето пеша и преследват дейности чрез удобства за общността, ще създадат автентично усещане за място за жителите на централните градски части, служителите и местните посетители“, се допълва в документа.

Над 70% от анкетираните са оценили центъра на града си като добър или отличен за пазаруване, за забавление, за откриване на нови неща, за наблюдаване на представления или посещаване на изложби и срещи с хора.

Тези квартали все още изостават като места за живеене, като под 60% от анкетираните са ги оценили като добри или отлични в това отношение. А под половината от участниците са им дали висока оценка като места за създаване на семейство или отглеждане на деца.

Допитването е обхванало широка гама от градове – от най-големите като Ню Йорк, Токио, Шанхай и Мумбай до по-малки американски градове като Сан Антонио, щата Тексас, и Ралей, щата Северна Каролина. Градските центрове на 18-те най-големи градове в света с население над 20 млн. дуиши са оценени най-високо както като места за живеене, така и за отглеждане на деца. В същото време градските центрове на десетте най-малки града с население под 2,5 млн. души са получили по-висока оценка за фактори като забавление, наблюдаване на представления или изложби и откриване на нови неща.

Регионални различия

С дългото си наследство на субурбанизация Америка се различава от Европа и Азия, където градските центрове играят по-жизненоважни роли като места за живот на семейства и центрове на икономическа дейност. Как се представят градските центрове в САЩ, много от които страдат от загубата на работа в офиса от пандемията насам, в сравнение с другите големи градове в света?

Градските центрове в Северна Америка се представят най-зле сред всички региони като места за работа, 70% от анкетираните са ги оценили като добри или отлични. Това е с близо четири процентни пункта под средното за допитването ниво и е под равнището в Латинска Америка, Близкия изток и Африка.

Привлекателността на градските центрове варира в отделните региони. Графика: Bloomberg LP Привлекателността на градските центрове варира в отделните региони. Графика: Bloomberg LP

Като цяло градските центрове в Северна Америка също се представят най-слабо като места за живеене, създаване на семейство или отглеждане на деца.

Разликата може да бъде обяснена отчасти от демографията на участниците в допитването, казва София Сонг, която ръководи анализите на градовете в Gensler. Някои анкетирани живеят в градските центрове, а други – извън тях.

„Хората, които живеят в тези градски центрове, всъщност смятат, че те са страхонни места за живот, създаване на семейство и отглеждане на деца“, отбелязва Сонг. Общите оценки тук са „движени от гледната точка на хора, които посещават градските центрове (те не живеят и не работят там). Тяхното непознаване на градските центрове е това, което движи резултатите“, допълва тя.

Посетителите стават все по-критични към бъдещето на градските центрове. Над половината, 56%, от участниците в допитването, преживяват градските си центрове само като посетители. Това е в унисон с резултатите от неотдавнашно допитване, според което посетителите съставляват над 60% от всички дейности в 26 градски центъра в САЩ спрямо 27% за служителите и 11% за местните жители.

Градските центрове на бъдещето трябва да се превърнат в нещо много повече от ориентирани към работата централни бизнес квартали. Те трябва да станат по-безопасни и по-балансирани места за живеене, отглеждане на деца, игри и особено посещения, въвлечени в нови преживявания и подпомагащи свързването между хората. С централната си локация, добре развити транзитни и транспортни връзки и голяма наситеност с места за култура и забавления и удобства те остават най-добрите места за такива дейности.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:23 | 03.05.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още