Усвояването на площите на логистичния пазар в Европа е достигнало 25,4 млн. кв. м за четирите тримесечия до края на първото полугодие на 2025 г. Това представлява спад от 10% спрямо същия период на миналата година и се дължи на повишената глобална несигурност. Данните са част от доклада за пазара на индустриални и логистични площи на международната консултантска компания за бизнес имоти Cushman&Wakefield, представлявана в България от Cushman&Wakefield | Forton.
В същото време строителните предприемачи са намалили своята активност, което е довело и до по-нататъшен спад в обема на новозавършените проекти в Европа. Приблизително с 25% по-малко площи са навлезли на европейския логистичен пазар през 12-те месеца до края на първото полугодие на 2025 г. в сравнение със същия период на предходната година.
Нивата на незаети площи остават ниски на много от европейските пазари, въпреки че на някои места наличността надвишава нивата отпреди пандемията. Такива примери са Италия, Франция и Полша. Това се дължи в голяма степен на значителния обем нови проекти, които все още излизат на пазара, или завършени на по-ранен етап спекулативни площи, чието заемане отнема повече време от очакваното.
"Основните тенденции, изтъкнати в изследването на Cushman and Wakefield за пазара в Европа, са напълно валидни за този в София. Също както в Европа, в София наблюдаваме спад на строителната активност - и като завършени проекти и като строящи се. Също както в Европа, в София от няколко години коефициентът на свободните площи е нисък, а наемите бавно се покачват", коментира Явор Костов, управляващ партньор в Cushman & Wakefield | Forton.
Ръстът на наемите остава положителен, като в Южна Европа са отчетени най-големите увеличения, докато на някои места в Централна и Източна Европа се наблюдава леко забавяне. Основните нива в цяла Европа растат средно с 3% на годишна база. Мадрид, Барселона, Лисабон и Порто, както и Стокхолм и Малмьо са отбелязали покачване от над 5%, над 10% е било то в Париж.
В Централна и Източна Европа България, Румъния и Словакия са отбелязали по-сериозен растеж, докато в Унгария той е бил незначителен. Като абсолютни стойности у нас средните наемни нива на логистични площи в първокласни сгради се равняват на 67 евро на кв. м на година. Идентични са наемите в Лион, Лисабон, Краков, Будапеща и Белград.
През първата половина на 2025 г. апетитът на инвеститорите към логистичните и индустриалните недвижими имоти на установени пазари в Европа остава силен. Инвестиционният обем в логистичните и индустриалните имоти е надхвърлил 43 милиарда евро през дванадесетте месеца до края на първото полугодие на 2025 г., което представлява увеличение с 28% спрямо същия период на миналата година. Инвестиционният обем сега надхвърля средната стойност преди пандемията, се посочва още в доклада.
"Една положителна разлика, която отчетохме в нашето изследване за София, в сравнение с обобщените данни за Европа, е, че при нас наемната активност е по-скоро стабилна, отколкото негативнa. За последните 12 месеца договорените площи в София са незначително повече спрямо предишния период. Друга разлика, която наблюдаваме у нас, е липсата на големи инвестиционни сделки, като изключим придобиването на BPD от Lion's Head преди година. Основните причини за това са относително малкият обем спекулативни площи и слабото предлагане. Все още голяма част от проектите са за собствено ползване", коментира Явор Костов.
Очаква се търсенето на наематели да остане под натиск през 2025 г., но усвояването на площи вероятно ще се стабилизира и ще започне да се възстановява през втората половина на годината. Нивата на незаети площи се очаква да останат стабилни поради ограничените обеми строителни проекти. Прогнозата на компаният е за ръст на наемите през втората половина на 2025 г. и след това, макар да се очаква темпът на растеж да се забави. Инвестиционните обеми ще запазят възходящата си динамика до края на 2025 г.


Съдия Ганчева разказа пред ученици за последиците от употребата на "райски газ"
ПП-ДБ внесе вота на недоверие към кабинета "Желязков"
Правителство, синдикати и работодатели постигнаха съгласие по новия Бюджет 2026
Какво ще бъде времето в събота?
Полицията във Варна излезе с мерки за спокойни студентски празници
Китай изпраща нови панди на Франция след срещата Макрон-Си
Търговските вериги инвестират в устойчивост и адаптация към еврото
Airbus обещават да се справят с проблемите
Airbus намалиха целите си за доставка до края на 2025г
Патерсън: Рискът от заразяване при биткойн не е изчезнал
Audi готви още една изненада
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
Велосипедист загина край омуртагското село Плъстина
Макрон: Единството между Европа и САЩ за Украйна е жизненоважно
Желязков успокоява плевенчани: Няма да има воден режим през лятото на 2026 г.
Надеждност на пътя – как да изберете правилните носачи за своя автомобил
Бурята „Байрън“ парализира Гърция с наводнения и затваряне на училища ВИДЕО