IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Алтернативи на какаовото масло заместват истинската суровина заради покачващата се цена

Цената на какаовото масло е близо до 28 000 долара за тон

18:37 | 28.07.24 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Cyril Marcilhacy/Bloomberg
Снимка: Cyril Marcilhacy/Bloomberg

Производителите на храни, които вече свиха обемите на опаковките и повишиха цените на шоколада, за да се справят с тазгодишното поскъпване на какаото, бързо пренаписват рецепти, търсейки алтернативи на суровината, предава Bloomberg. Те бързо пускат нови продуктови линии и увеличават обемите си, тъй като търсенето на техните продукти без какао се покачва заедно с цената на какаовите зърна.

По данни на KnowledgeCharts цената на какаовото масло е близо до 28 000 долара за тон - повече от четири пъти по-висока от миналогодишната и приблизително равна на цената на бюджетен седан. Алтернативите са с около 40% по-евтини, казва Аарон Бютнер, президент на отдела за хранителни решения в Bunge Global, което означава, че внедряването им може да помогне за запазване на достъпността на сладките лакомства в период на продължителна инфлация на храните.

„Шоколадът често е импулсивна покупка“, посочва Найл Сандс, президент по търговско развитие и иновации в шведската компания за производство на алтернативи AAK AB. „В интерес на всички в бранша е това да се запази, а не шоколадът да се превърне в луксозна стока на висока цена“.

Сегментът на AAK за шоколадови и сладкарски мазнини - звеното, което произвежда съставки, предназначени да допълват или напълно да заместват какаовото масло - отбеляза ръст на обемите от 14% през последното тримесечие. Други фирми също разширяват дейността си в тази област. През изминалата година търговецът на зърнени култури Bunge представи два нови заместителя на какаовото масло - един еквивалент на базата на масло от карите и друг, който има за цел да съответства на текстурата и вкуса на 61% черен шоколад. И двата продукта бяха пуснати на пазара в Азия и Близкия изток, но в крайна сметка могат да бъдат въведени в световен мащаб, казва Бютнер. Некакаовите заместители отдавна са по-разпространени в топлите климатични зони, където ниската температура на топене на какаовото масло може да представлява проблем.

Миналия месец чикагската компания Blommer Chocolate пусна на пазара нова продуктова линия от еквиваленти на какаовото масло, за която твърди, че предлага „страхотно усещане, подобно на шоколада“. В нея се използват слънчогледово и палмово масло, които могат да осигурят на клиентите 20% или повече икономии, коментира Джена Дерхамер, корпоративен мениджър за иновации в областта на научноизследователската и развойната дейност на какаовия преработвател.

Цените на какаовите зърна се повишиха през тази година с лошата реколта. Изображение: Bloomberg Цените на какаовите зърна се повишиха през тази година с лошата реколта. Изображение: Bloomberg

Повишеният интерес към алтернативите е следствие от месеци на високи цени на какаото. През април фючърсният договор достигна рекордно високо ниво в рамките на ден от 11 722 долара за метричен тон в Ню Йорк след недостига на какао сред най-големите западноафрикански производители. Оттогава насам цените на какаовите зърна се понижиха донякъде, но като цяло се смята, че е малко вероятно скоро да се върнат на нивата, които до миналата година и в продължение на десетилетия бяха средно доста под 3500 долара за метричен тон. Очаква се производството на какао в Западна Африка да се възстанови през следващия сезон благодарение на по-добрите климатични условия, въпреки че остават опасенията, че проблеми като болести ще продължат да тормозят реколтата и ще задържат цените на суровината по-високи за по-дълго време.

Тъй като цената на какаото остава висока, тя се увеличава и при какаовото масло - продукт, получен чрез смилане на зърната, който придава на шоколада характерната му текстура. Производителите на хранителни продукти се надяваха да изчакат високите цени на какаото, без да променят формулата на продуктите си - нещо, което те не правят с лека ръка, тъй като могат да изгубят купувачите, ако продуктът се окаже с различен вкус. С постепенното приближаване към Хелоуин и Коледа, за фирмите, които трябва да завършат продуктите си, за да ги предоставят на търговците на дребно, които се подготвят да зареждат рафтовете си за празниците, моментът е сега или никога, каза Били Робъртс, старши икономист по храните и напитките в CoBank ACB.

Компаниите, които заменят какаото, твърдят, че „техният продукт им позволява да предоставят икономически изгодна алтернатива, която не прави компромис с качеството“, казва Робъртс. „Но това е решение, което ще бъде взето от потребителя.“

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:38 | 28.07.24 г.
Най-четени новини
Още от Пазари виж още

Коментари

Финанси виж още