- Какво вдъхнови организирането на #BreakingGrounds в България?
Теодор Антонио Георгиев: #BreakingGrounds започна като естествена еволюция на усилията ни да представим България като ключов играч на международната технологична сцена. През годините, пътувайки и работейки с различни екосистеми, осъзнахме, че българските компании имат огромен потенциал, но често остават в сянка, просто защото няма достатъчно силна платформа, която да ги позиционира стратегически.
Нашата мисия е да изградим тази платформа – не просто като участваме в конференции, а като създаване на дългосрочни връзки между българската екосистема и глобалните пазари. България има изключителни таланти, иновативни компании и предприемачи, които заслужават да бъдат на сцената редом с най-добрите.
Продължавам да не разбирам защо Естония може да си позволи толкова високо самочувствие, което, без да преувеличавам, се конкурира с това на държавите в Западна Европа. България сама се ограничава, що се отнася до разказването на предприемаческата ни история, която изобщо не е за подценяване. Затова избрахме името #BreakingGrounds - това трябва да е истинското лице на българския предприемач.
Инициативата нямаше да бъде реалност без волята и подкрепата на държавата ни. Важно е да подчертаем огромния принос на д-р Бойко Таков и Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средни предприятия (ИАНМСП), с които сме стратегически партньори. Бих казал, че #BreakingGrounds е прекрасен пример за публично-частно партньорство и доказва, че държавата ни функционира.
Снимка: The Recursive
Теодор Антонио Георгиев е съосновател на Storytelling Studio и инициативата #BreakingGrounds, която представя технологичния потенциал на България на глобалната сцена. С опит в стратегическите комуникации, бизнес развитието и международния PR, Теодор успешно изгражда мостове между държави, компании и институции. Завършил е комуникационни науки в Мюнхен и има магистърска степен от Виена. Към днешна дата е водеща фигура в развитието на публично-частни партньорства и в позиционирането на Централна и Източна Европа като световен технологичен хъб.
- Как избирате локациите, на които да организирате предприемаческите събития из света?
Кристиана Кунева: Основният фактор, който определя избора на конференции от програмата на #BreakingGrounds са пазарите, в които имат интерес да навлязат компаниите от българския технологичен сектор. Като медия, която вече 4 години свързва отделните играчи в националната и регионална иновационна екосистема, ние разбираме в детайл бизнес нуждите на българските компании. Разбираме и възможностите за развитие и позициониране, от които те могат да се възползват. Таргетираме конференции, които събират на едно място международно признати инвеститори и бизнес лидери.
Именно поради факта, че в продължение на години сме изграждали и продължаваме да градим устойчиви партньорства с международни медии, PR агенции и организатори на събития, ние притежаваме умението и репутацията да позиционираме български бизнеси на най-големите технологични сцени. Успяваме да свързваме основатели на успешни компании с подходящи инвеститори за затваряне на следващия им рунд.
Също толкова важно е и участието на ИАНМСП в избора на конференции спрямо техните изисквания, които са част от програмите, които финансират. Това цели да страната ни да бъде представена на пазари, които биха предоставили най-добри възможности за растеж на българската технологична индустрия.
Ключова роля имат и браншовите организации в България. Те предоставят надеждна информация за текущите нужди на българските компании, фондовете за рисков капитал и талантите.
Друг фактор е и нивото на развитие на българската общност в страните, в които се провеждат избраните конференции. Страни като Великобритания, Германия, Австрия имат силно развита и активна българска диаспора. Нашата цел е да изградим мостове между българската общност зад граница и технологичния сектор в страната ни, за да подсилим потенциала на индустрията и да създадем повече възможности за растеж на бизнесите.
Снимка: The Recursive
Кристиана Кунева активно подкрепя развитието на технологичната и иновационната екосистема в България и региона на Централна и Източна Европа, като помага на стартиращи компании да представят своите новаторски решения на световния пазар. Тя е главен директор "Бизнес развитие" на Storytelling Studio, където навигира стратегическия растеж на бизнеса. Като координатор на инициативата #BreakingGrounds, Кристиана помага за изграждането на силен технологичен бранд на България, допринасяйки за успехите на родните таланти.
- Преди месец #BreakingGrounds сложи началото на новото си издание с предприемаческо събитие в София. Как премина то и какво да очакваме през 2025 година?
Кристиана Кунева: Събитието в София постави началото на първото ни роудшоу в 6 от най-големите градове на България, в които има добре развита или развиваща се предприемаческа екосистема. То беше организирано съвместно със Scale Up изданието на конференцията Start Up, Bulgaria и събра на едно място над 150 представители на технологичната общност в страната.
Следващата спирка бе Бургас на 14 март, където по време на III-тия Бизнес форум „Укрепване на икономическите връзки между България, Турция и Румъния“ обсъдихме как можем да работим заедно за оптимизиране на иновационния потенциал на региона. Следват събития във Варна (юни), Пловдив (септември), Стара Загора (октомври) и Благоевград (декември).
Успяхме да представим резултатите, които постигнахме с #BreakingGrounds през 2024 г. Именно това, че посетихме 12 от най-големите технологични конференции в Европа (включително Web Summit, Slush, Bits & Pretzels, ViennaUp) с общо 243-ма представители на българския технологичен сектор. 63-ма български предприемачи и инвеститори презентираха или участваха в панелни дискусии с водещи имена в световната технологична сфера. Българският щанд бе видян от над 350 000 присъстващи на събитията. Имахме около 26% участие на жени предприемачи в делегациите.
В допълнение успяхме да организираме 7 събития, част от официалната програма на конференциите. Партнирахме си със страни като Гърция, Кипър, Полша, Румъния, Унгария, Чехия, както и с водещи фондове за рисков капитал в Европа. Очакваната стойност на затворени сделки и финансиране на рундове е над 16 милиона евро - 14 пъти повече от бюджета на инициативата за 2024г.
През първата половина на 2025г. имаме планирано участие на 4 международни конференции. Вече присъствахме на Doers Summit в Атина, с делегация от 30 български предприемачи и инвеститори, като България беше представена от 5-ма бизнес лидери в основната програма на конференцията.
Следващата делегация ще участва в стартъп фестивала ViennaUP (12 май), по време на който организираме регионален иновационен форум в партньорство с държави като Австрия, Унгария, Латвия. Веднага след Виена се запътваме към Reflect Festival в Лимасол (15-16 май), а финалната дестинация ще бъде The Next Web в Амстердам (19-20 юни).
- Какво е общото и какви са разликите между стартъпите в България и тези зад граница?
Теодор Антонио Георгиев: Общото е, че предприемачеството навсякъде се задвижва от амбиция, упоритост и желание за промяна. Българските стартъпи не отстъпват по талант и иновации на международните си конкуренти.
Разликите идват основно от екосистемната среда. В по-развитите пазари достъпът до капитал, експертиза и стратегически ментори е по-лесен, докато в България предприемачите често трябва да си проправят път сами. В същото време, българските основатели са невероятно адаптивни – те са свикнали да работят с ограничени ресурси и да намират креативни решения. Според McKinsey & Company да развиеш стартиращ бизнес в Югоизточна Европа е 6 пъти по-ефективно, отколкото в САЩ.
Чрез #BreakingGrounds се стремим да преодолеем тези разлики – като свържем българските стартъпи с международни партньори, инвестиции и екосистеми, които могат да ускорят техния растеж. През 2024 г. инвеститорите в България не бяха толкова активни, колкото през предходните години. #BreakingGrounds предложи решение на основателите, свързвайки ги с инвеститори в чужбина. Това е стремежът - да достигнем до конкретните решения.
- През своя опит, срещайки се с толкова много компании и предприемачи, кои смятате, че са чертите, които предопределят успеха на една предприемаческа инициатива?
Теодор Антонио Георгиев: Успешните основатели имат три ключови качества:
Ясна визия и способност да адаптират стратегията си – Успешните предприемачи знаят къде искат да стигнат, но също така разбират, че пътят до там няма да бъде линеен. Те са готови да тестват, да се учат от грешките си и да променят посоката, когато е необходимо. Особено последното. В противен случай рискуват да изгубят прекалено много време.
Изграждане на правилните връзки – Никой не успява сам. Най-успешните предприемачи знаят как да изграждат силни мрежи от ментори, партньори и инвеститори, които да им помогнат да скалират идеята си.
Способност за устойчивост и дългосрочна игра – Тези, които изграждат значими компании, не търсят бързи печалби, а са готови да преминат през трудностите, да научат уроците си и да продължат напред с по-голяма устойчивост. Това е голям проблем в българската народопсихология. Масово се търси бърза печалба.
В крайна сметка, успехът е комбинация от добра идея, правилните хора и безкомпромисно изпълнение.
- Освен с #BreakingGrounds, The Recursive и Storytelling Studio заставате зад предприемаческата екосистема и чрез медийната си подкрепа към специалната предприемаческа инициатива на Investor.bg Founders Today. С какво смятате, че този тип проекти помагат на общността и защо подкрепяте Founders Today?
Кристиана Кунева: Радостни сме, че подкрепяме Founders Today, защото смятаме, че това е един много нужен, навременен и успешен проект. Той предоставя изключителни възможности на стартиращи и растящи компании за достъп до висококачествена експертиза и менторство, както и за позициониране пред таргетирана публика от инвеститори и партньори.
Вярваме, че проекти като #BreakingGrounds и Founders Today сплотяват екосистемата и ни учат да подаваме ръка, да вървим напред към технологичното бъдеще на България. Екосистемата ни е сравнително малка като мащаб, но за сметка на това е богата на таланти, притежаващи креативност, амбиция и високо ценени умения. Когато избираме да работим заедно и да развиваме потенциала си, ние всъщност избираме да работим върху изграждането на по-приобщаващо и високо функционално общество, от което бъдещите поколения да желаят да бъдат част.


Без ток във Варна на 5 декември 2025
Мачовете по ТВ днес (5 декември)
Виц на деня - 5 декември
Днес отбелязваме Международния ден на доброволеца
Времето във Варна на 5 декември 2025
Warner Bros. започва преговори за сключване на ексклузивна сделка с Netflix
Моди разстила червен килим за Путин, въпреки натиска от САЩ
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Легендарната чалготека "Син Сити" става зала за изкуства
Първата дама на САЩ запали светлините на коледното дърво край Белия дом
Подписахме екшън план за три нови моста над Дунав
Четирима са убити от армията на САЩ при нов удар срещу корабче заради наркотрафик
Израел е допуснат на "Евровизия" догодина, 4 страни ще бойкотират конкурса