IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

#BreakingGrounds - България като ключов играч на международната технологична сцена

Инициативата цели да свърже български стартъпи с международни партньори, инвестиции и екосистеми, които могат да ускорят техния растеж

08:53 | 01.04.25 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: The Recursive
Снимка: The Recursive

- Какво вдъхнови организирането на #BreakingGrounds в България?

Теодор Антонио Георгиев: #BreakingGrounds започна като естествена еволюция на усилията ни да представим България като ключов играч на международната технологична сцена. През годините, пътувайки и работейки с различни екосистеми, осъзнахме, че българските компании имат огромен потенциал, но често остават в сянка, просто защото няма достатъчно силна платформа, която да ги позиционира стратегически.

Нашата мисия е да изградим тази платформа – не просто като участваме в конференции, а като създаване на дългосрочни връзки между българската екосистема и глобалните пазари. България има изключителни таланти, иновативни компании и предприемачи, които заслужават да бъдат на сцената редом с най-добрите. 

Продължавам да не разбирам защо Естония може да си позволи толкова високо самочувствие, което, без да преувеличавам, се конкурира с това на държавите в Западна Европа. България сама се ограничава, що се отнася до разказването на предприемаческата ни история, която изобщо не е за подценяване. Затова избрахме името #BreakingGrounds - това трябва да е истинското лице на българския предприемач.

Инициативата нямаше да бъде реалност без волята и подкрепата на държавата ни. Важно е да подчертаем огромния принос на д-р Бойко Таков и Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средни предприятия (ИАНМСП), с които сме стратегически партньори. Бих казал, че #BreakingGrounds е прекрасен пример за публично-частно партньорство и доказва, че държавата ни функционира.

Теодор Антонио Георгиев
Снимка: The Recursive

Теодор Антонио Георгиев е съосновател на Storytelling Studio и инициативата #BreakingGrounds, която представя технологичния потенциал на България на глобалната сцена. С опит в стратегическите комуникации, бизнес развитието и международния PR, Теодор успешно изгражда мостове между държави, компании и институции. Завършил е комуникационни науки в Мюнхен и има магистърска степен от Виена. Към днешна дата е водеща фигура в развитието на публично-частни партньорства и в позиционирането на Централна и Източна Европа като световен технологичен хъб.

- Как избирате локациите, на които да организирате предприемаческите събития из света? 

Кристиана Кунева: Основният фактор, който определя избора на конференции от програмата на #BreakingGrounds са пазарите, в които имат интерес да навлязат компаниите от българския технологичен сектор. Като медия, която вече 4 години свързва отделните играчи в националната и регионална иновационна екосистема, ние разбираме в детайл бизнес нуждите на българските компании. Разбираме и възможностите за развитие и позициониране, от които те могат да се възползват. Таргетираме конференции, които събират на едно място международно признати инвеститори и бизнес лидери. 

Именно поради факта, че в продължение на години сме изграждали и продължаваме да градим устойчиви партньорства с международни медии, PR агенции и организатори на събития, ние притежаваме умението и репутацията да позиционираме български бизнеси на най-големите технологични сцени. Успяваме да свързваме основатели на успешни компании с подходящи инвеститори за затваряне на следващия им рунд.

Също толкова важно е и участието на ИАНМСП в избора на конференции спрямо техните изисквания, които са част от програмите, които финансират. Това цели да страната ни да бъде представена на пазари, които биха предоставили най-добри възможности за растеж на българската технологична индустрия. 

Ключова роля имат и браншовите организации в България. Те предоставят надеждна информация за текущите нужди на българските компании, фондовете за рисков капитал и талантите.

Друг фактор е и нивото на развитие на българската общност в страните, в които се провеждат избраните конференции. Страни като Великобритания, Германия, Австрия имат силно развита и активна българска диаспора. Нашата цел е да изградим мостове между българската общност зад граница и технологичния сектор в страната ни, за да подсилим потенциала на индустрията и да създадем повече възможности за растеж на бизнесите.

Кристиана Кунева
Снимка: The Recursive

Кристиана Кунева активно подкрепя развитието на технологичната и иновационната екосистема в България и региона на Централна и Източна Европа, като помага на стартиращи компании да представят своите новаторски решения на световния пазар. Тя е главен директор "Бизнес развитие" на Storytelling Studio, където навигира стратегическия растеж на бизнеса. Като координатор на инициативата #BreakingGrounds, Кристиана помага за изграждането на силен технологичен бранд на България, допринасяйки за успехите на родните таланти.

- Преди месец #BreakingGrounds сложи началото на новото си издание с предприемаческо събитие в София. Как премина то и какво да очакваме през 2025 година?

Кристиана Кунева: Събитието в София постави началото на първото ни роудшоу в 6 от най-големите градове на България, в които има добре развита или развиваща се предприемаческа екосистема. То беше организирано съвместно със Scale Up изданието на конференцията Start Up, Bulgaria и събра на едно място над 150 представители на технологичната общност в страната. 

Следващата спирка бе Бургас на 14 март, където по време на III-тия Бизнес форум „Укрепване на икономическите връзки между България, Турция и Румъния“ обсъдихме как можем да работим заедно за оптимизиране на иновационния потенциал на региона. Следват събития във Варна (юни), Пловдив (септември), Стара Загора (октомври) и Благоевград (декември).

Успяхме да представим резултатите, които постигнахме с #BreakingGrounds през 2024 г. Именно това, че посетихме 12 от най-големите технологични конференции в Европа (включително Web Summit, Slush, Bits & Pretzels, ViennaUp) с общо 243-ма представители на българския технологичен сектор. 63-ма български предприемачи и инвеститори презентираха или участваха в панелни дискусии с водещи имена в световната технологична сфера. Българският щанд бе видян от над 350 000 присъстващи на събитията. Имахме около 26% участие на жени предприемачи в делегациите. 

В допълнение успяхме да организираме 7 събития, част от официалната програма на конференциите. Партнирахме си със страни като Гърция, Кипър, Полша, Румъния, Унгария, Чехия, както и с водещи фондове за рисков капитал в Европа. Очакваната стойност на затворени сделки и финансиране на рундове е над 16 милиона евро - 14 пъти повече от бюджета на инициативата за 2024г.

През първата половина на 2025г. имаме планирано участие на 4 международни конференции. Вече присъствахме на Doers Summit в Атина, с делегация от 30 български предприемачи и инвеститори, като България беше представена от 5-ма бизнес лидери в основната програма на конференцията. 

Следващата делегация ще участва в стартъп фестивала ViennaUP (12 май), по време на който организираме регионален иновационен форум в партньорство с държави като Австрия, Унгария, Латвия. Веднага след Виена се запътваме към Reflect Festival в Лимасол (15-16 май), а финалната дестинация ще бъде The Next Web в Амстердам (19-20 юни).

- Какво е общото и какви са разликите между стартъпите в България и тези зад граница?

Теодор Антонио Георгиев: Общото е, че предприемачеството навсякъде се задвижва от амбиция, упоритост и желание за промяна. Българските стартъпи не отстъпват по талант и иновации на международните си конкуренти.

Разликите идват основно от екосистемната среда. В по-развитите пазари достъпът до капитал, експертиза и стратегически ментори е по-лесен, докато в България предприемачите често трябва да си проправят път сами. В същото време, българските основатели са невероятно адаптивни – те са свикнали да работят с ограничени ресурси и да намират креативни решения. Според McKinsey & Company да развиеш стартиращ бизнес в Югоизточна Европа е 6 пъти по-ефективно, отколкото в САЩ.

Чрез #BreakingGrounds се стремим да преодолеем тези разлики – като свържем българските стартъпи с международни партньори, инвестиции и екосистеми, които могат да ускорят техния растеж. През 2024 г. инвеститорите в България не бяха толкова активни, колкото през предходните години. #BreakingGrounds предложи решение на основателите, свързвайки ги с инвеститори в чужбина. Това е стремежът - да достигнем до конкретните решения.

- През своя опит, срещайки се с толкова много компании и предприемачи, кои смятате, че са чертите, които предопределят успеха на една предприемаческа инициатива?

Теодор Антонио Георгиев: Успешните основатели имат три ключови качества:

Ясна визия и способност да адаптират стратегията си – Успешните предприемачи знаят къде искат да стигнат, но също така разбират, че пътят до там няма да бъде линеен. Те са готови да тестват, да се учат от грешките си и да променят посоката, когато е необходимо. Особено последното. В противен случай рискуват да изгубят прекалено много време.

Изграждане на правилните връзки – Никой не успява сам. Най-успешните предприемачи знаят как да изграждат силни мрежи от ментори, партньори и инвеститори, които да им помогнат да скалират идеята си.

Способност за устойчивост и дългосрочна игра – Тези, които изграждат значими компании, не търсят бързи печалби, а са готови да преминат през трудностите, да научат уроците си и да продължат напред с по-голяма устойчивост. Това е голям проблем в българската народопсихология. Масово се търси бърза печалба.

В крайна сметка, успехът е комбинация от добра идея, правилните хора и безкомпромисно изпълнение.

- Освен с #BreakingGrounds, The Recursive и Storytelling Studio заставате зад предприемаческата екосистема и чрез медийната си подкрепа към специалната предприемаческа инициатива на Investor.bg Founders Today. С какво смятате, че този тип проекти помагат на общността и защо подкрепяте Founders Today?

Кристиана Кунева: Радостни сме, че подкрепяме Founders Today, защото смятаме, че това е един много нужен, навременен и успешен проект. Той предоставя изключителни възможности на стартиращи и растящи компании за достъп до висококачествена експертиза и менторство, както и за позициониране пред таргетирана публика от инвеститори и партньори. 

Вярваме, че проекти като #BreakingGrounds и Founders Today сплотяват екосистемата и ни учат да подаваме ръка, да вървим напред към технологичното бъдеще на България. Екосистемата ни е сравнително малка като мащаб, но за сметка на това е богата на таланти, притежаващи креативност, амбиция и високо ценени умения. Когато избираме да работим заедно и да развиваме потенциала си, ние всъщност избираме да работим върху изграждането на по-приобщаващо и високо функционално общество, от което бъдещите поколения да желаят да бъдат част.

Последна актуализация: 08:53 | 01.04.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Стартъпи виж още
Финанси виж още