IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Ивайло Рашев: Не е далеч времето, в което умните уреди ще заменят изцяло традиционните

пестенето не само на енергия, но и на ресурси е цел на потребителите и те правят всичко възможно, за да го постигнат, посочва директорът на БСХ „Домакински уреди“ България

10:00 | 26.09.22 г. 1
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bosch
Снимка: Bosch

На 13 октомври за пореден път ще се проведе Tech of Tomorrow - технологичното събитие, което Investor.bg традиционно организира. Как се развива търговията днес е една от темите на четвърото издание на събитието, а Ивайло Рашев е един от участниците, които ще говорят по темата.

Повече информация за изданието и останалите теми може да бъде намерена на сайта на дигиталната стрийминг платформа за събития - Investor Media Pro.

Събитието ще бъде проведено на живо в Hyatt Regency Sofia.

Ивайло Рашев
Личен архив

Ивайло Рашев е изпълнителен директор на БСХ „Домакински уреди“ България ЕООД, дъщерна фирма на водеща световна компания в бранша електродомакински уреди – BSH Hausgeräte GmbH. Българското представителство стартира дейност през 2010 г. и предлага уреди с марките Bosch, NEFF и Gaggenau.

Ивайло Рашев е дипломиран инженер. Завършил е и маркетинг в Университета за национално и световно стопанство и има дългогодишен опит в областта на търговията. Има редица специализации за обучение и подготовка на мениджъри и лидери на управление на кадри. 

Под негово ръководство представителството на BSH Hausgeräte GmbH в България значително увеличава продажбите на реномираните си продукти в страната. Брандът Bosch е бил 4 поредни пъти награждаван с престижния приз Superbrands.

Успешната стратегия на Ивайло Рашев развива фирмата в един от големите доставчици и според последното пазарно проучване първи избор на българския потребител за домакинска техника.

През 2018 година Ивайло Рашев прие ново предизвикателство, включвайки в портфолиото на фирмата нови „умни“ уреди с марките Bosch и Neff, които повишават значително качеството на живот.

- Г-н Рашев, енергийната ефективност не е нова тема за производителите на домакински уреди. Пазарно проучване на дъщерното дружество на Bosch - BSH за Германия, публикувано по време на изложението IFA, показва, че много клиенти обръщат голямо внимание на потреблението на енергия. Всъщност поведението на купувачите се променя - поне за домакински уреди като хладилници, перални машини и съдомиялни машини, които работят често и продължително време. Докато седем процента от продуктите, продадени през първата половина на 2021 г., все още са постигнали новия клас на енергийна ефективност А, днес делът вече е 14 процента, установи GfK. Променя ли се потребителското поведение и у нас? Имате ли подобни данни за България и региона?

Потребителското поведение се променя и това се дължи на много фактори. Вече дори можем да говорим за тенденции в домакинските уреди по отношение на устойчивостта, защото нагласите на обществото се определят от целите, които са свързани с намаляване на въглеродните емисии и оптималното използване на ресурси. През май т.г. Bosch „Домакински уреди“ България проведе Национално представително проучване „Нагласи към устойчиво домакинство“. То показа, че ниският разход на вода и ток е най-важният фактор за българите при покупката на големи домакински уреди като печка или пералня например. Според 74% от хората на второ място по важност е цената на самия уред. В същото време възможността да се следи консумацията на електроенергия остава най-важната смарт функция за българския потребител. Този показател го изследвахме и през юли 2021 г., когато отново направихме национално представително допитване. Тогава за 18% от българите проследяването на разхода за електроенергия е бил водещ, а през 2022 г. този показател е от най-голямо значение за двойно повече хора - 36 на сто. Това показва, че потребителите взимат все по информирани решения при закупуването на домакински уреди, защото отчитат бъдещите разходи за електроенергия и консумативи. Тази тенденция ще се задълбочи на фона на ръста на цената на електроенергията и цялостната нагласа на обществото за все по устойчив начин на живот.

- Как този засилващ се тренд се отразява на разработваните от производителите технологии (напр. перални машини, които използват алгоритми за определяне на най-ефективната програма за пране, хладилници, които използват водна мъгла, за да запазят храната свежа за по-дълго време, системи за управление на енергията, които пускат уредите, когато слънчевите батерии на покрива осигуряват много електроенергия)?

Реално следването на принципите на кръговата икономика, намаляването на въглеродния отпечатък на производството, както и фокусирането в разработването на все по-енергоспестяващи уреди, са водещи за компанията отдавна и можем обобщено да говорим за устойчиво домакинство. Нещо повече, ние класифицираме процесите в домакинството по този показател и говорим за устойчиво пране например. Това е възможно с i-DOS смарт пералня Bosch, която дава възможност за работа с нисък разход на енергия. Сензорите ѝ автоматично измерват точното количество перилен препарат и вода, необходими за всяко зареждане. Така че никога повече няма да има прекалено много препарат и ненужни цикли на изплакване, с което могат да се спестят до 10 литра вода на цикъл. Същото мога да кажа и за смартсъдомиялните, които сушат съдовете с по-малко ток, понеже имат система за сушене със зеолит, минерал с много добра топлопроводимост, което им дава енергоустойчиво предимство.

Не на последно място смартуредите дават възможност за дистанционна диагностика и контрол на техническото им състояние, с което се увеличава времето за тяхното използване. Те имат по-дълъг жизнен цикъл, което е в синхрон с кръговата икономика.

Една от целите на Bosch е до 2030 г. 95% от използваните материали в производството да бъдат преработвани, а повече от 50% от използваните материали вече да са рециклирани. Ето това е устойчиво производство, което ще доведе до намаляване на въглеродния отпечатък с 15%. Глобалното послание на компанията, свързано с устойчивостта, е, че опазването на околната среда и социално отговорните решения не са пречка за икономическия успех, а са условия за неговото постигане. Убеден съм, че устойчивите практики на компаниите са условие за успешен бизнес и тези, които ги прилагат ще останат трайно на пазара.

Bosch
Bloomberg

Bosch Hausgeräte GmbH е най-големият производител на домакински уреди в Европа и една от водещите компании в световен мащаб. Стремейки се да бъде еталон за индустрията, стойността на марката е обединението на всички предимства: качество, иновации, устойчивост, комфорт и дизайн. Основните принципи са поддържане на изключителна корпоративна култура, лоялно партньорство и стабилен икономически просперитет.

През 2021 г. инвестициите в научноизследователска и развойна дейност в сектора на домакинските уреди възлизат на над 760 милиона евро. Технологичният опит на компанията се отразява в броя на патентованите иновации. Продуктите на Bosch се нареждат на челните позиции в потребителските тестове по целия свят, което прави марката известна и високо оценена. Уредите непрекъснато се отличават с награди като iF Product Design Award и Red Dot International Design Award.

BSH Bosch Hausgeräte GmbH в момента има 41 фабрики в Европа, САЩ, Латинска Америка и Азия. Със своята глобална мрежа от търговски дружества и дъщерни дружества, BSH в момента се състои от около 80 компании в 50 държави. На българския пазар фирмата присъства със собствено представителство от 2010 г.

Продуктовото портфолио на Bosch обхваща пълната гама от съвременни домакински уреди: от плотове, фурни и аспиратори, през съдомиялни, перални, сушилни, хладилници и фризери, до малки домакински уреди като прахосмукачки, кафе машини, блендери и кухненски роботи. Всички използвани технологии са най-добрите решения в индустрията и са базирани на немски патенти.

- В някои случаи и простите мерки могат да свършат работа. Някои производители въвеждат в своето приложение преглед, който показва потреблението на свързаните уреди. Наясно ли са, според Вас, потребителите колко лесно може да се пести енергия? Какво може да се направи за „образоването им“?

Смятам, че пестенето не само на енергия, но и на ресурси е цел на потребителите и те правят всичко възможно, за да го постигнат. Това показва и проучването ни, за което споменах преди малко. То показа, че терминът „устойчиво домакинство“ се разбира правилно от 2/3 от хората. Най-често в ежедневието си, свързано с устойчивия начин на живот, 40% от българите определят това, че не изхвърлят храна и пазаруват толкова, колкото потребяват. Домакински уреди с нисък разход на енергия или вода използват 23% от запитаните. Това показва, че близо всеки четвърти българин вече живее в устойчиво домакинство. За това смятам, че хората са доста наясно с устойчивото потребление и вече изискват и търсят все повече възможности да го реализират.

Ние предлагаме цели серии с „умни“ уреди, които се обединяват в общо приложение „Home Connect“. То дава възможност на клиентите ни да управляват не само дейностите си в домакинството, но и да следят лесно разходите за енергия и консумативи. Така ние от Bosch даваме все повече решения на хората, с които да пестят ресурси, средства и в замяна да получават удобство и свободно време. Устойчивостта е важна повече днес, за да имаме добро бъдеще.

- През последните две години голям проблем при производителите представляват нарушените вериги на доставки и дефицитът на чипове. На фона на увеличените инвестиции в заводи (въпреки че са нужни години, за да заработят) отчита ли се смекчаване на дефицита?

Прекъсванията на веригите за доставки се наблюдават в три основни направления – прекъсване на производствата, на пазарите и физическата логистика за доставката им. След първоначалните проблеми в началото на годината компаниите предприеха сериозни мерки, за да диверсифицират доставките и производствата на компоненти, платки и чипове. Това не би могло да стане много бързо, но са предприети редица стъпки. В сферата на домакинските уреди ние преминахме трудния период и вече доставките са близки до нивата от преди пандемията.

- Умните домове също са тенденция, която навлиза все по-широко и у нас. Как се развива интересът през последните години? Мнозина сравняват умния дом с "обикновения", съпоставяйки ги с електромобил спрямо такъв с двигател с вътрешно горене. С колко се оскъпява умният дом спрямо конвенционалния? Как се изплаща инвестицията във времето?

Умният дом не би бил възможен без умно домакинство, което пък е свързано с умните домакински уреди. Всичко това дава добавена стойност на потребителите, която е свързана с малко усилия да получат максимум ефективност, не само по отношение на качеството, но и по отношение на отделеното време, разход на ресурси и управлението на всички уреди. Всички тези ползи са инвестиция, която реално се изплаща във времето. И нещо повече, устойчивото смарт домакинство е тренд, който ще се развива все повече в следващите години. Не е далеч времето, в което умните уреди ще заменят изцяло традиционните.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:05 | 26.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Интервюта виж още

Коментари

1
rate up comment 3 rate down comment 0
Repoman
преди 1 година
Не съм много съгласен, че умните уреди са нещо добро. Понякога чеовек има нужда от един обикновен уред, да го включи и да работи. Например, обикновенна кафемашина, слагаш кафето и включваш, без да се налага да се минава през някаква камара настройки. Или телевизор, включваш и гледаш, а не пак да трябва да настройваш камари с менюта. Не всички потребители искат да се занимават с глупости.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още