Мощният германски синдикат IG Metall призовава за прекратяване на разработването на съвместен европейски изтребител с френската Dassault, пише Handelsblatt.
„Твърдо сме убедени, че Dassault напълно се дисквалифицира като надежден партньор в Европа във времена на остра заплаха“, изтъква Юрген Кернер, заместник-председател на синдиката и ръководител на работническия съвет на Airbus, в писмо до германското правителство, в частност министъра на финансите Ларс Клингбайл и министъра на отбраната Борис Писториус.
IG Metall настоява, че европейският проект за изтребители FCAS трябва да бъде преструктуриран.
„Виждаме решението с два изтребителя като жизнеспособен път напред“, става ясно от писмото. Съгласно този план Германия и Франция ще изграждат два отделни военни самолета, докато свързаните проекти, като дронове, ще бъдат разработвани съвместно.
„Доверяваме се на работната сила в Германия да построи изтребител от следващо поколение; по този начин ще запазим и доразвием експертния опит на германската индустриална среда – и няма да хабим парите на данъкоплатците за изграждане на капацитет, доминиран от конкуренти“, изтъкват от синдиката.
Други френски компании също биха могли да участват, но не и Dassault, категорични са представителите на германските работници.
Планираният изтребител е предназначен да замени Eurofighter в Германия и Rafale във Франция, считано от 2040 г. Правителствата на Германия, Франция и Испания се опитват да намерят политическо решение до края на годината в спора за проекта на стойност 100 млрд. евро, който беше иницииран от ръководителя на френската отбранителна компания Dassault, Ерик Трапие.
Той настоява за ясно лидерство в проекта за своята компания, като по този начин пренебрегва партньора Airbus, който представлява германските интереси в рамките на FCAS.
В рамките на деня Писториус ще се срещне с френския си колега Катрин Вотрен, за да подготвят общо решение.
Германските политици и представители на местната индустрия направиха отстъпки по отношение на FCAS. „Въпреки това, Dassault се опитва да ни очерни, да ни отблъсне и да работи срещу нас от самото начало. Това отиде твърде далеч. Вече не вярваме на Dassault“, подчертава IG Metall. Работната сила вече не е склонна да приема компромисни формули. Dassault потъпква европейското сътрудничество, категоричен е синдикатът.
Министерството на отбраната на Германия потвърди писмото, но отказа да коментира съдържанието му.
Главният изпълнителен директор на Airbus Гийом Фори изрази предпазлив оптимизъм относно бъдещето на FCAS.
„Вярвам, че тази програма ще бъде реализирана. Но подробностите за сътрудничеството по отделните компоненти все още не са решени“, изтъква той пред френската медия France Inter.


Срещу гаранция пуснаха от ареста служителите на ДАИ от казуса с Роби Уилямс
Ето къде няма вода във Варна днес
Цените ще летят нагоре, ако държавата продължи да харчи повече
Земетресение с магнитуд 3,9 по Рихтер разлюля Вранча
Марков плаши: Със Соросоидно правителство Бургас и Варна може "да изядат" по една-две ракети
Кафето ще поскъпне леко след 1 януари, но след това цената ще се стабилизира
AI ускорява процесите, а 2025 г. е рекордна по киберпробиви и уязвимости
С какъв бюджет България ще влезе в еврозоната?
Тръмп подписа указ за ограничаване на щатските регулации върху AI
Елеонора Негулова: Бизнесът ще трябва да понесе тежестта на адаптацията
GM реставрира стар седан на Opel и го продаде доста скъпо
Как да оправите постоянното прекъсване на Android Auto и Apple CarPlay
Попадаш в задръстване - връщат ти пътната такса
Volvo XC60 с 2,0-литров дизел на старо – за какво да внимавате
Нова програма на Mercedes обещава значително намаляване на CO2
"Дисни" инвестира $ 1 млрд. в ИИ и му лицензира 200 свои герои
Дженифър Лорънс и Джош Хъчърсън се завръщат в "Игрите на глада"
Терзиев за боклука в "Люлин": Поемам отговорност, утре ще бъда на терен
Съдия Антон Урумов ще разследва главния прокурор и неговите заместници
Бюджет’26 е на пауза, застрашени ли са парите за студентите?