IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

И след увеличението на заплатите учителската професия остава ниско платена

Бюджетът спокойно може да си позволи ръст на възнагражденията, според Десислава Николова от ИПИ

17:05 | 13.08.17 г. 4
<p>
	<em>Снимка: община Бургас</em></p>

Снимка: община Бургас

Това ни води и към втория въпрос, а именно – навременно ли е вдигането на заплатите на учителите. Повишаването на учителските заплати отдавна е закъсняло, което костваше скъпо на професията от гледна точка на привлекателност и престиж. Първата стъпка на покачване, както показахме по-горе, няма да успее да компенсира това изоставане, а в най-добрия случай малко ще намали разликата със заплащането в други професии за високообразовани специалисти.

Въпросът за качеството на образование и неговата връзка със заплащането на учителите е по-комплексен. Повечето изследвания показват, че заплащането на учителите е важен фактор за качеството на образованието (от гледна точна на представяне на тестове, изпити, оценявания, кандидатствания в университети и др.) или поне двата индикатора са положително корелирани.

Някои изследователи предполагат, че има и трети (скрити) фактори, които влияят на тази връзка. Така например, ако едно общество издига образованието във висока ценност, то хем ще настоява за високо заплащане на учителите, хем и семействата ще работят с децата допълнително вкъщи за високи резултати. Т. е. добрият резултат на учениците ще е следствие не само от високите заплати на учителите и привлекателността на професията за най-добрите, но и от важността на образованието в семейството и обществото като цяло и инвестицията на допълнителни усилия в тази посока, извън училището.

Други изследвания пък показват, че отвън определена граница на заплащането на учителите, разликите (регионални) не са от значение за качеството, но тези изследвания са правени за далеч по-развити страни от България.

В случая на България вината за западащото качеството на образованието със сигурност не може да се вмени само на ниското заплащане на учителите, макар то безспорно да има своето „съучастие”. Без претенция за изчерпателност, за това са виновни и:

семейната-социална среда в редица групи от обществото;

липсата на свобода на учителите как да преподават материала;

огромната административна тежест върху учителите, които се превръщат от будители в администратори;

неразбираемите/академични учебници, които убиват любознателността и у най-упоритите;

претрупаните учебни планове, които водят до тежки домашни, препускане през материала, преумора и невротичност както при учителите, така и при учениците;

силната теоретичност на образованието и отдалеченост от реални житейски проблеми и умения;
закостенелите методи на преподаване („аз преподавам, вие слушате и възпроизвеждате”), пасивността на учениците в учебния процес и изолираното прилагане на интерактивни методи за обучение;

небалансираният учебен календар с дълга лятна ваканция, която „изтрива” и малкото научено през предходната година;

липсата на реално актуализиране и повишаване на знанията и методите на преподаване от учителите – не е тайна, че с парите за подобряване на квалификацията масово учителите ходят на безплатни екскурзии и почивки;

необвързване по никакъв начин на качеството на преподаване с финансови измерения, напр. бонуси за тези учители, чиито ученици постигат висок резултат на матурите или пък по-голяма субсидия за тези училища, които пращат деца на престижни национални и международни състезания и чиито резултати от външни оценявания са високи;

липсата на стимул за учителите срещу практиката да не се „престарават” в час, за да може децата да ходят на допълнителни, платени уроци пак при тях (било то на индивидуални уроци или в школи преди/след училище, където те преподават). 

Докато не започнат да се адресират по-горните проблеми, паралелно с покачването на учителските заплати, надали нещо ще се промени чувствително в държавното образование. А повишаването на заплатите е отдавна закъсняло и, както изглежда, далеч от нужното за да привлече най-способните младежи в професията. Разбира се, по-добре късно и малко, отколкото никога и нищо.
 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:14 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

4
rate up comment 10 rate down comment 4
michaelis12
преди 6 години
че ние тука ги виждаме неграмотните всеки ден бе младеж, а те не са ученици отдавна, даже имат и претенции че са завършили университети .... :))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 27 rate down comment 0
Tsatchev
преди 6 години
Аз съм учител. Искам да ви кажа, че работата е много тежка за този, който съвестно я върши. Невъзпитани деца, бумащина и т. н. Мнозинството от хората, които са учители не са там заради парите. Ако заплатите на учителите ви се струват високи, почакайте да видите цената на неграмотността!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 6 rate down comment 7
ivan.kostov.39
преди 6 години
А бе направете им заплатата 10 000. На трактористите 10 000. На дюлгерите 15 000. А бе на всички направете по 10 000 - да се радват....... Аз 97 година бях милионер :) ХУбаво беше чувството :)))))))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 29 rate down comment 0
ivan_ivanov601
преди 6 години
ВЪПРЕКИ, ЧЕ Е НИСКО ПЛАТЕНА ДИРЕКТОРИТЕ НА УЧИЛИЩА /ПРЕВЪРНАЛИ ГИ ВЪВ ФЕОДАЛНИ ВЛАДЕНИЯ/ ПРОДЪЛЖАВАТ УЖ ДА ТЪРСЯТ ПРЕПОДАВАТЕЛИ, А СИ КОТКАТ САМО ТЕХНИ ХОРА ПЕНСИОНЕРИ, ХОРА БЕЗ ПЕДАГОГИЧЕСКО ОБРАЗОВАНИЕ И Т.Н. ПО СИСТЕМАТА НА ШУРО-БАДЖАНАЩИНАТА!!! ОБРАЗОВАНИЕТО Е ОСТАВЕНО НА ПРИНЦИПА НА СВОБОДНОТО ПАДАНЕ, НЯМА ДОРИ И АВТОПИЛОТ!!!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още