Това е изненадващ развой, в края на краищата именно големите американски корпорации бяха тези, които със своите глобални вериги за доставка и разпределителни мрежи насърчаваха глобализацията и се възползваха от различни геополитически събития.
Така на фона на общия икономически възход след Втората световна война трансграничните търговски потоци се развиха възходящо. Когато Берлинската стена падна и страните от бившия Източен блок се откриха за търговия, тази тенденция бе подсилена след подписания през 1992 г. Договор от Маастрихт, който създаде единния европейски пазар. А в крайна сметка тенденцията се засили отново и през 2001 г. с приемането на Китай в Световната търговска организация.
Преди всичко връзката с Китай отвори за американските корпорации не само един пазар за продажби с над един милиард потенциални потребители, но им даде достъп до евтина работна ръка, която можеше да произвежда продуктите им в Далечния изток. Така започна изходът от индустриалното масово производство, в което САЩ отдавна бяха лидери.
Едва ли има друга предприемаческа история, която да илюстрира по-добре тази тенденция, отколкото тази на Apple. Когато през 2007 г. компанията представи своя iPhone, който я направи най-ценната компания в света, служители в Тайван, Китай, Корея и Монголия сглобяваха джаджата. Но тогава дойде финансовата криза през 2008 г. и сложи край на турбоглобализацията.
В продължение на десетилетия американският потребител надеждно задвижваше икономическия растеж по целия свят, като пазаруваше във всички страни. Въпреки това, за разлика от предишните рецесии, търсенето в САЩ не се възстанови в продължение на дълъг период от време в резултат на кризата от 2008 г., а след това се коригира с бавни темпове. Милиони американци загубиха работата си, спестяванията си и дори домовете си.
Сривът създаде слабости в глобализирания бизнес модел. Така например NCR обоснова репатрирането на бизнеса с банкомати и ПОС терминали в Джорджия наред с други неща и с факта, че в несигурни времена дългите разстояния затрудняват реакциите към промените на пазара.
В същото време работниците в Азия започнаха да искат по-високи заплати, така че едно изнасяне на производството в тази посока е по-малко полезно от преди. Освен това разработването на по-добри и по-рентабилни промишлени роботи в САЩ оставя също следи. Само през първите три месеца на тази година американските производствени компании са поръчали 6600 промишлени робота, което е с 20% повече в сравнение със същия период на предходната година, показват данни на индустриалната асоциация RIA.
Това е нова възможност за компаниите да произвеждат по-ефективно, след като почти са изчерпали потенциалните печалби от аутсорсинг чрез световни вериги за доставки. Най-малкото за това говори забавянето на растежа на световната търговия. През миналата година, според Световната търговска организация, тя се е увеличила едва с 1,3% в сравнение със средния темп на растеж от 6% в периода между 1990 г. и 2008 г.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?


преди 8 години Това е за да заобиколят НАФТА. Чети между редовете! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Само преди 1 месец китай вдигна изкуствено всички производствени цени с 30 %, като по административен път вдигна изкуствено/екологично/ цените на всички материали, метали и др.За Коледа и Нова година очаквайте солени цени на всичко китайско,който може да купува сега, после ще е късно.В китай цените са по-ниски, защото ще разчитат на местния пазар, но ще изгубят много продажби в чужбина. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Доколкото разбрах от статията, може и да греша - глобализацията вече не е изгодна за САЩ. Интересно. А има ли корелация с антиглобализма? отговор Сигнализирай за неуместен коментар