Изчезна идеята за опит за свиване на правителството: според СБО общите управлявани разходи ще нараснат от 39,3 на сто от БВП през 2018-19 г. на 40,7 на сто през 2024-25 г. Няма го желанието за ниски данъци: текущите постъпления в публичния сектор ще се покачат от 37,5 до 38,5 на сто от БВП за същия период. Отмина целта за балансиран бюджет: заемите в публичния сектор ще повишат от 1,8 на 2,2 на сто от БВП. Отмря и тази за намаляване на нетния дълг: той ще спадне от 80,6 на сто от БВП през 2018-19 г. до 75 процента през 2021-22 г., но след това ще се стабилизира. Това е забележителен обрат. Вероятно правителството ще изпълни обявените цели за текущия бюджет, максималните нетни инвестиции и съотношението на лихвените разходи към приходите. Но то няма да постигне и трите си законови цели.
Финансовият министър правилно обяви преглед на фискалната рамка. Но голямата оценка вече е направена: в епоха на свръх ниски реални лихвени проценти има смисъл правителството да заема, за да харчи, особено за инвестиции. Аз настоявам за това от десетилетие. Решението за съкращаване на инвестициите веднага след финансовата криза беше класически пример за финансова идиотия. Сега, когато Великобритания е близо до пълна заетост и поддържа голям дефицит по текущата сметка, вече не е идеалното време за рязко увеличаване на инвестициите. Но все пак това е риск, който си струва, при условие, че парите са добре изразходвани, в което човек трябва да се съмнява на фона на спешността. Да, лихвените проценти могат да се повишат и финансирането може да стане по-трудно, както отбелязва СБО. Но тези рискове би трябвало да бъдат управляеми.
Тласъкът на допълнителните разходи - за здравеопазване, образование, научни изследвания, иновации и инфраструктура - е добре дошъл. И все пак нищо от това не изглежда вероятно да трансформира икономическите перспективи в близко бъдеще. Растежът се очаква да бъде средно само 1,4% годишно до 2024 г., което е максималното. Фискалната експанзия осигурява до голяма степен временен стимул. Относно решаващия въпрос за Brexit, СБО отчита, че това вече е намалило потенциалния БВП с около 2%, спрямо нивото, което иначе би било. Когато приключи преходният период за Обединеното кралство в края на тази година, разходите ще се повишат още повече, особено ако, както изглежда доста вероятно, не се постигне търговска сделка с ЕС. Националистическата част от новата програма на торите ще нанесе още значителни щети.
Отделно от това, може би удивителната характеристика на бюджета е плахостта му към облагането на въглеродните емисии и реално всеки друг важен аспект на фискалната реформа. Трябва да се надяваме, че Сунак ще подходи към тези решаващи въпроси по-смело във втория си бюджет през есента. Фискалната система на Великобритания е хаотична. Нужен е основен ремонт. Сунак има капацитета да свърши работата. Той трябва да опита.
И така, къде се намираме сега? Непосредственият отговор е в година на неизбежна несигурност и безпокойство. Имаме правителство, което поема по нов радикален път на социален национализъм, отчасти в разумни посоки - главно относно публичните разходи и инвестициите, и отчасти в безумни - основно Brexit.
Финансовият министър, както ни каза много пъти, се опитва да свърши работата. Но има големи и тревожни несигурности, някои външни, а други - самопричинени. Работата не е свършена. Тя никога не е.


Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Покровск: Градът, който промени войната в Украйна
Кадиров: Зеленски отдавна не е легитимен президент на Украйна
Спират камионите през „Капитан Петко войвода–Орменио“
Защо туристи посещават места на зверства?
Община Царево задейства системата BG Alert