IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Има ли разлика между прокламираните от компаниите цели и бизнес поведението им?

Фирмените изявления са полезни сами по себе си, но изследванията не показват връзка между официалните ценности и корпоративната култура

20:53 | 29.09.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg</em></p>

Снимка: Bloomberg

„Почтеността в бизнес е в основата на всичко, което правим“, пише на сайта на Rio Tinto, добивната група, чийто изпълнителен директор току-що напусна след протести заради унищожаването на две древни местообиталища на аборигените в Австралия.

Нищо чудно, че има толкова много цинизъм по отношение на идеята, че изявленията за корпоративни ценности, били те цел, мисия или визия, могат да имат някакъв ефект върху бизнес поведението.

„Фалшивост и неточност“ са две констатации в труд на канадския изследовател Крис Барт от 1997 г., наречен „Секс, лъжи и изявления за мисията“. След като се е допитал до висши мениджъри от 88 големи северноамерикански компании за изявленията на техните компании, той стига до заключението, че „огромното мнозинство не си струват хартията, на която са написани“.

Малко се е подобрило оттогава, ако се съди от проучване на близо 700 компании, публикувано в MIT Sloan Management Review през юли. То разглежда също доколко според служителите компаниите им следват ценностите си. Резултатът? Не много, или както изследователите се изразяват сухо: „Данните не показват връзка между официалните ценности и корпоративната култура.“

И все пак нито едно от двете изследвания не е напълно цинично. Всяко от тях вижда достойнство в компания, която формулира отличителни изявления с помощта на работниците си, след което разтълкува какво означават и ги съблюдава.

От любопитство позвъних на Thales, за да попитам Кейн откъде ще разбере дали новото му изявление за целта е проработило. "Това е много добър въпрос", каза той. „Аз наистина си го задавам много пъти.“ Според него ще отнеме време, въпреки че е доволен от това колко много служители са казали, че оценяват този ход насред кризата с Covid-19.

Но най-показателният му акцент беше следният: работата по изявлението започна много преди пандемията, докато Thales поглъщаше Gemalto, компания с по-предприемаческа култура. Кейн смята, че си е струвало да се помолят всички служители да помислят за общата им цел. „Всъщност процесът беше толкова важен, колкото и резултатът.“

Признавам на Thales поне това, че сама e свършила работата, вместо да плаща на рекламна агенция. Виждам, че това може да помогне за обединяване на работната сила. Що се отнася до това дали ще има някакво реално отражение върху поведението на компанията, съжалявам, но сериозно се съмнявам.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:04 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още