IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Какво ще се случи, ако ЕС и Великобритания не постигнат търговска сделка?

Остават няколко области със сериозни разногласия, които могат да изострят отношенията дотолкова, че ключови операции да бъдат блокирани след 1 януари 2021 г.

11:15 | 05.10.20 г. 2
<p>
	<em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Снимка: архив Ройтерс

Държавна помощ

Великобритания като цяло вече не е обвързана с правилата на ЕС за държавна помощ, което означава, че вече не се нуждае от одобрението на ЕК, за да се намесва в подкрепа на компании. Северна Ирландия обаче остава обвързана с правилата на ЕС съгласно Споразумението за оттегляне, а субсидиите за фирми от останалата част на Великобритания, които биха могли да  се отнасят до Северна Ирландия, могат да попаднат в обхвата на правилата на ЕС.

Ако обаче правителството на Обединеното кралство приеме законопроекта за вътрешния пазар, то ще запише във вътрешното законодателство едностранната способност да тълкува как британските фирми могат да бъдат обект на правилата на ЕС за държавна помощ, при условие че парламентът се съгласи.

Всяко разследване или производство, започнато от ЕС срещу Обединеното кралство преди края на прехода, може да продължи и ЕС може да започне нови разследвания или производства до четири години след края на преходния период за всяка подкрепа, предоставена преди изтичането му.

Великобритания ще следва споразумението на Световната търговска организация за субсидиите и изравнителните мерки, които са по-свободни от правилата на ЕС за държавна помощ и се прилагат само за стоки. Правителството заяви, че ще следва всички други споразумения за държавна помощ в рамките на своите сделки за свободна търговия. То планира да публикува подробности за собствения си режим на държавна помощ в бъдеще.

Брюксел е настроен да разшири инструментариума си с механизъм, насочен към справяне с незаконните чуждестранни субсидии във всеки случай. Такъв механизъм би уловил всички несправедливи субсидии от Великобритания, така че дори и да има сделка, това ще е без значение.

Двете страни биха могли да продължат да преговарят за сделка, която да задоволи искането на ЕС за равни условия на държавна помощ и искането на Обединеното кралство за суверенитет над държавната помощ.

Уреждане на спорове

Споровете между двете страни ще попаднат под правилата на Световната търговска организация (СТО) и Споразумението за оттегляне. Ако спорът е по търговски въпрос, който не попада в Споразумението за оттегляне и двете страни не могат да водят двустранни преговори или чрез политическите органи на СТО, те могат да използват процеса за уреждане на спорове в СТО. Ако въпросът е свързан със Споразумението за оттегляне, основният форум за разрешаване е Съвместният комитет ЕС-Великобритания.

Здравеопазване

Очаква се медикаментите да са сред най-засегнатите стоки от забавяния на доставки заради граничния контрол. Те не подлежат на облагане с мита, според правилата на СТО, но нетарифните бариери са достатъчни да задържат движението им.

Без споразумение за взаимно признаване за добра производствена практика и тестване на партиди ще бъдат необходими допълнителни проверки на лекарствата, които се движат през границите, което може да доведе до забавяне от четири до шест седмици, тъй като лекарствата се тестват повторно.

Съществува значителна несигурност относно това какво ще се случи с лекарствата, които се придвижват във и от Северна Ирландия. Компаниите започват да подготвят запаси от лекарства в случай на закъснения.

Въздушен трафик

Без партньорство в авиацията между ЕС и Великобритания и при липса на едностранни мерки за извънредни ситуации няма да се извършват полети между Обединеното кралство и ЕС, тъй като СТО не предлага никакви резерви за въздухоплавателни услуги.

Британските авиокомпании вече няма да бъдат под юрисдикцията на Съда на ЕС или под надзора на Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз (EASA).

Ако не бъде постигната сделка, лицензите за експлоатация във Великобритания вече няма да бъдат валидни в ЕС. Базираните във Великобритания въздушни оператори ще трябва да преместят основното си място на дейност в държава от ЕС и да бъдат мажоритарно притежавани от ЕС, за да продължат да работят в ЕС. Сертификатите, лицензите и регистрациите, издадени от Управлението за гражданска авиация на Обединеното кралство от името на EASA за пилоти, самолети и части за самолети, ще станат невалидни и ще трябва да бъдат валидирани отново от държава членка на ЕС.

Преди да бъде сключено споразумението за оттегляне, Обединеното кралство и ЕС потвърдиха плановете си да позволят продължаването на полетите при сценарий без сделка, което даде на пътниците и товарните оператори сигурност и увереност по това време. Авиокомпаниите казват, че очакват - и се нуждаят – от механизъм за свързване, който може да гарантира, че операциите могат да продължат при всякакви обстоятелства.

Мандатът на ЕС за преговори е ясен, че всеобхватното споразумение за въздухоплаването (което авиокомпаниите искат) ще изисква Великобритания да спазва определени разпоредби за равни условия относно държавните помощи, трудовото законодателство, околната среда и конкуренцията.

Втора част на материала

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:51 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

2
rate up comment 3 rate down comment 0
be_google
преди 3 години
Британия има над 20 трилиона почня в офшорните си зони.Дали са фейк или реални...остров Ман, Джързи.....на компютър ги имат. Колко може да извади ЕС??? Преко сили 2 трилиона и то с пазарлъци за обявянето на Путин за вещица....иначе Пиара е на ниво. Всички ще са герои и победители накрая.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 1
be_google
преди 3 години
ми нищо подобно няма да стане, Европа ще клекне, защото прибалтийските троянски коне на САЩ и на Англия ще ни разсипят......няма начин да не клекне ЕС! Съюзът е слаб и пълен с продажници и корупционери.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още