Ако Uber се превърне в традиционна таксиметрова компания, която притежава колите си и изплаща заплати на своите шофьори, дали пак ще бъде Uber?
Това е въпросът, с който сега се сблъскват ръководителите на компанията, докато съдилищата в цяла Европа решават статуса на шофьорите ѝ, пише онлайн изданието Politico.eu.
С хиляди шофьори, които настояват да бъдат признати като служители, основният компонент от бизнеса на компанията - гъвкави шофьори с гъвкаво работно време, е изложен на риск.
Миналата седмица нидерландски съдия постанови, че шофьорите на Uber трябва да бъдат класифицирани като служители и имат право на обезщетения, които идват с този статут. Подобно решение беше постановено от Върховния съд на Обединеното кралство през февруари, който преквалифицира шофьорите като „работници“. Това означава, че те имат право на минимална работна заплата, надбавки и осигуровки.
Повече от 100 подобни съдебни дела се водят в момента в Европа и макар че много се обявяват в защита на Uber, мнозинството са на страната на шофьорите.
Испания например прие закон, който изисква всички платформи да признават своите куриери като служители. Тенденцията изглежда доста неприятна за Uber, който предупреди, че самата независима работа е изложена на риск. Компанията „подкрепя усилията за укрепване на неформалната работа – но не и премахването ѝ, с минимални стандарти за цялата индустрия, които защитават всички работници на платформата“, казва компанията в имейл.
Балансирането на предимствата на гъвкавата работа, като например да се реши кога и колко да се работи, като се гарантира, че работниците имат минимална защита и обезщетения за заетост - да не говорим за поддържане на стойност за клиентите - е нещо, с което се борят и други държави като Германия и Франция.
Европейската комисия (ЕК) също се намесва в дебата, което може да създаде прецедент в целия континент.
Изпълнителният орган на блока ще представи законодателна инициатива през декември, която има за цел да подобри условията на труд на неформалните работници на различни платформи, които формират повече от една десета от работната сила на блока. Не е ясно какво ще предложи Комисията, тъй като тя има ограничени правомощия по политиката на труда.
Комисията казва, че може да предложи директива, която изисква от страните членки да излязат със свои собствени закони, за да постигнат целта, която ЕС си поставя.
„Съдебните решения са в различни посоки, но повечето съдии са решили да прекласифицират номинално независими изпълнители като работници и платформи като работодатели“, посочва се в документ на ЕК. Комисията „не може да игнорира“ тези решения, според Валерио де Стефано, изследовател в KU Leuven. „Това не са едно или две решения, това е вълна от решения, които потвърждават, че този вид работа е съвместима със статута на заетост. Това определено ще повлияе на реакцията на Комисията“, допълва той.


"Спартак" пусна билетите за мача с "Левски"
Трима се озоваха в арестите във Варна и региона заради наркотици
Арестуваха 33-годишен варненец за кражба
По 4987 евро от БВП се пада на човек от населението
НСИ: Работещите българи са 3, 726 млн. души
Airbus обещават да се справят с проблемите
Патерсън: Рискът от заразяване при биткойн не е изчезнал
Над 500% поскъпване за ден: Китай извади нов конкурент на Nvidia
Airbus е на 133 самолета от годишната си цел
Gol.bg празнува: 20 години истинска спортна журналистика
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Нова вълна банди в афиша на новия пловдивски фест Phillgood
Звездата от Mortal Kombat Кари-Хироюки Тагава почина на 75 г.
Правителството или ще се самосрути, или ще бъде срутено от ДПС
Защитата на Благомир Коцев обжалва размера на гаранцията му от 200 000 лв.
ПП внесоха вота на недоверие: Бъдещето принадлежи на младите
преди 4 години UBER и AIRBNB трябва да бъдат забранени в Европа. отговор Сигнализирай за неуместен коментар