Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

България

КЗК даде на "СОФ Кънект" изключително право да оперира летище София

Концесионният договор с обединението беше подписан през юли тази година

КЗК даде на "СОФ Кънект" изключително право да оперира летище София

Снимка: БТА

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) разреши на консорциума "СОФ Кънект", който миналата година беше избран за концесионер на летище София за следващите 35 години, да придобие изключително право на опериране на летището.

Ходът всъщност не е изненадващ и е част от концесионния договор между "СОФ Кънект" и Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС), който беше подписан на 22 юли тази година.

Решението на ведомството влиза в сила незабавно. Законосъобразността му може да бъде обжалвана от страните и от всяко трето лице, което има правен интерес, пред Софийския административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

От решението на КЗК е видно, че българското дружество на концесионера, "СОФ Кънект" АД, е учредено на 2 юли тази година, а  капиталът му е 50 хил. лв., разпределен между акционерите Meridiam Investments, Meridiam Eastern Europe Investments и Meridiam Infrastructure Europe III, както и австрийската строителна компания Strabag.

В решението на КЗК не се посочва как процентно са разпределени дяловете между участниците в него, но от по-ранни съобщения на концесионера стана ясно, че водещ партньор в обединението е френската инвестиционна компания Meridiam с дял от 99% в обединението, а Strabag притежава останалия 1%. Ролята на летище Мюнхен, което е третият участник в обединението, предизвиква най-много въпросителни, тъй като то не е акционер в консорциума. В интервю за Investor.bg миналата година говорителят на СОФ Кънект Щефан Верман обясни, че летище Мюнхен има договор с МТИТС, чийто срок е за минимум 12 години.

Още по темата
Meridiam е глобална инвестиционна компания, специализирана в развитието, финансирането и управлението на дългосрочни обществени инфраструктурни проекти. Компанията реализира инвестиции в различни проекти по света, обикновено чрез специално създадени дружества. Сред проектите, които Meridiam е разработила и финансирала, са нов централен терминал В на летище Ла Гуардия в Ню Йорк, летище в Мадагаскар и международното летище Куин Алиа в йорданската столица Аман.

Летище София е най-голямото международно летище в България, което към момента е оперирано от търговското дружество „Летище София“ ЕАД. То е 100% собственост на българската държава и се контролира чрез министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Като водещ доставчик на наземни услуги в България дружеството обслужва около 10 000 самолета годишно.

„Летище София“ е оператор и на магазините за безмитни и „травъл ритейл“ продажби в двата пътнически терминала и менажира Парка на Летище София на Терминал 2. От 2011 г. на дружеството е възложена и експлоатацията, поддържането и управлението на летищен комплекс „Балчик“, като тази дейност няма да бъде прехвърляна на СОФ Кънект, тъй като е извън обхвата на Концесионния договор.

Според годишния доклад за дейността на „Летище София“ ЕАД за 2019 г. оборотът на дружеството от услуги, свързани с летище София възлиза на 120,6 млн. лв. През същия период дружеството е реализирало приходи от летищни такси в размер на 109,7 млн. лв. Общият оборот на летище София, за финансовата 2019 г. в България възлиза на близо 230,4 млн. лв.

КЗК е установила, че участниците в сделката не осъществяват дейности на едни и същи или тясно свързани съседни пазари. Обектът на концесията - Летище София, е активен на пазара на управление и експлоатация на летищна инфраструктура, докато Meridiam и дружествата, които контролира, нямат участие на нито едни продуктов пазар в страната. Поради това реализирането на сделката няма да породи хоризонтален ефект върху който и да е от съответните продуктови пазари в България.

Концентрацията не води и до нехоризонтални ефекти по отношение изпълнението на предвидените инвестиционни задължения по концесионния договор и конкретно изграждането на терминал 3 на летище София, тъй като капиталовото участие на Strabag в "СОФ Кънект АД" не й предоставя възможност за решаващо влияние, включително упражняване право на вето върху дружеството. Предоставянето на строителните услуги ще се извършва по силата на договор, сключен между независими предприятия срещу заплащането на определено възнаграждение, отбелязва антимонополният орган.

Припомняме, че офертата на "СОФ Кънект" включва концесионно възнаграждение в размер на 24,5 млн. евро и капиталови инвестиции от 608 млн. евро. Консорциумът планира изграждането на трети терминал на летището до десетата година от срока на концесията и нов карго терминал на мястото на стария Терминал 1, а след допълнителен анализ на трафика и при необходимост – нова писта. На по-късен етап е предвидено и разширяване на Терминал 3, включително чрез инвестиране в хотел.

Изборът на „СОФ Кънект“ за концесионер на летище София беше оспорен от останалите четирима участници, подали оферти за концесията. В края на миналата година обаче КЗК потвърди избора на консорциума, а няколко дни по-късно най-голямата британска летищна група „Манчестър Еърпортс Груп“, която участва в процедурата на транспортното министерство с китайската „Бейджин Енджинийринг Груп“, съобщи, че ще обжалва решението на КЗК пред Върховния административен съд (ВАС).

В крайна сметка на 5 юни тази година съдът остави в сила решението на Комисията за защита на конкуренцията и потвърди избора на „СОФ Кънект“ за концесионер.

По статията работи: Божидарка Чобалигова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от България
Сделките с имоти у нас отново забавят темп в края на 2020 г.