Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Други

Как се „тренират“ мениджъри?

Коучингът не предлага готови решения, казват занимаващите се с него. А какво предлага?

С развитието на управленската професия услугите, които я съпътстват и подкрепят, стават все по-разнообразни и професионални. Едно от най-новите течения в тази област е т. нар. „коучинг“ - чуждица, произлизаща от английското „coach“ - треньор, инструктор.

Занимаващите се с коучинг в България обясниха пред Investor.bg понятието така:

„За разлика от консултирането и обучението, коучингът не предлага готови решения. Коучът работи с клиента върху неговото предизвикателство да преодолее ограничаващите вярвания, да прави в професионалния си живот това, което го мотивира и което го кара да се чувства жив, да взима решения, които го изкарват извън зоната му на комфорт, да поставя специфични цели и да реализира потенциала си за постигането им, да открива нови перспективи, да живее в момента“, казва изпълнителният директор на MLC International Магдалена Николова.

„Коучингът работи от презумпцията, че клиентът притежава всички ресурси, включително способността да открива и използва тези ресурси, за да постигне целите си, за да стигне от точка А до желана и избрана от него точка Б, и ги извлича от клиента“, обясни от своя страна изпълнителният директор на DreamersDo Петър Горялов. И двамата с Магдалена Николова са членове на Международната коуч федерация.

По думите им коучът може да използва бизнес модели в своята работа и за тях той трябва да уведоми клиента още в началото. Но в никакъв случай тези модели или идеи не трябва да бъдат наложени на клиента, а той, ако иска да избере осъзнато да работи с тях. Според Магдалена Николова експертизата на коуча е в това да задава т.нар. силни въпроси, чрез които да създаде атмосфера, в която клиентът да избере своя път на развитие и достигане на конкретните цели.

Причини за това мениджърите да търсят помощ от коуч

Причина, за да поканите коуч в организацията си може да бъде подобряване на изпълнението и резултатите в организацията, разгръщане на потенциала на екипите и мениджмънта в организацията като цяло, обяснява Магдалена:

„Днес, мениджърите осъзнават по-добре от всеки друг път, че в свят на висока конкуренция и бърза промяна, в условия на криза трябва да се работи с прецизност и скорост, за да може хората на ключови позиции да постигнат своите бизнес цели с висока мотивация за успех. В отговор на тези изисквания, на развитите пазари коучингът има нов фокус: как да направим от добрите си служители най-добрите на пазара, и да разгърнем пълния им потенциал и възможности.“

Според Горялов по принцип причините един мениджър да потърси услугите на коуч са най-разнообразни: техните компании може да държат поведението на мениджърите да съответства на ценностите на организацията. Важно е писаната стратегия и заявените приоритети напълно да съответстват на думите и действията им. Понякога може да има някакъв залог (предизвикателство, стреч цел или възможност) и това е спешно и неотложно или всичко това накуп.

Това се случва и когато липсва яснота, а същевременно трябва да бъде направен избор, човекът е изключително успешен и желае допълнително да се усъвършенства или работата и личният му живот са разбалансирани и това има нежелани последствия.

Кой плаща за коучинга

Практиката на Магдалена Николова сочи, че за някои от клиентите на нейната компания финансовите разноски се поемат от компанията, но има и такива, които сами плащат за сесиите по коучинг. Зависи дали човекът, търсещ коуч го прави от позицията на индивид или като част от екипа на дадена организация. Най-важното в случая е крайният резултат и постигането на поставените цели:

„Изключително важно е коучът да изгради стратегия за определяне на цени в отделните страни, браншове, индустрии. Затова е необходимо професионалистът-коуч да притежава правни, финансови, организационни познания, както и стабилна мрежа от контакти в областта, в която практикува.“

Цената зависи от много фактори: квалификация и опит на коуча, предишния му опит в бизнеса, ниво в организацията, на което се работи, цели, които клиентът иска да постигне, очаквана възвръщаемост на инвестицията, дали се прави индивидуален или екипен коучинг, разказва Горялов. Има разлика дали коучът работи с управляващ директор на организационно ниво или коучът подкрепя мениджър на средно ниво да постигне краткосрочна цел и развие конкретно умение, например.

За бизнеса цените могат да стигнат до 700 евро на двучасова сесия и повече в зависимост от конкретните изброени фактори, допълва той. Някои коучове работят и с едночасови сесии:

„Би било съмнително, ако цената за коучинг за изпълнителни директори е под 200 евро. Причината за това е комбинацията от професионални и практически качества и отговорността на работата.“

Коучингът в България

„Това е абсолютно нова област, която се налага в България, но която е доказала ефективността си в поведенчески и икономически план на световно ниво“, казва Магдалена Николова.

Търсенето на коучинга като услуга за висши мениджъри и средно ниво мениджъри нараства, твърди Горялов. За разлика от повечето държави и в Европа, и в САЩ, и в Азия, коучинг индустрията сега стартира в България. „Пазарът е млад и очаквам търсенето на тази услуга от бизнеса многократно да се увеличи“, споделя той.

Техники и принципи на коучинга

„Принципите на института, в който специализирам коучинг са само 3, а именно – клиентът се движи към живот, изпълнен с ценност, към баланс и към ефективни процеси. Коучът успява да създаде среда за развитие на потенциала на индивида или на компанията като цяло, включвайки работа върху определени умения на мениджърите и върху състоянието и стила на лидерство, което аз наричам Висш пилотаж за лидери. “ казва Магдалена Николова.

Според Горялов за техники при професионалния коучинг място няма. „Всеки мениджър би разпознал, ако му се прилагат техники. Това, което се използва в коучинга, са конкретни коучинг компетенции. Например, Международната коуч федерация има 11 компетенции, по които оценява професионалните коучове като присъствие, активно слушане, задаване на въпроси, директна комуникация и др.“

Продължителността на коучинг партньорството много зависи от целите на клиента - краткосрочни или дългосрочни. То може да е от три до шест месеца, като броя на срещите се съгласува с клиента. Самите срещи се наричат коучинг сесии и тяхната продължителност обикновено е от един до два часа. Винаги се започва с първоначално интервю. При дългосрочни цели динамиката е по-различна, например, ако коучът подкрепя изпълнителен директор в цялостна трансформация на организацията, коучинг партньорството продължава година и половина, а може и повече. Целта на коуча, обаче, е клиентът да е независим от него и да се справя сам.

Перспективи за развитие

Според изследване на CIPD (Британският институт за развитие на персонала) от 2008 г. коучингът се използва в 71% от запитаните организации и тенденцията е към по-широко и систематичното му използване като услуга за бизнеса.

„България няма как да остане встрани от този процес. Важно е да се разбере, че развитието на един професионален коуч изисква време и колкото по-рано се вложат усилия и инвестиции, толкова по-подготвени ще бъдем всички ние да посрещнем нуждите на пазара на професионално ниво“, смята Горялов.

По статията работи: автор Василина Христоскова
Още по темата: Други

Последни новини

 
Спонсорирано съдържание

Коментари ()


Още от Други
Водещото кариерно експо Career Show 2020 става хибридно