Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Новини и анализи

Превръща ли се Софарма в сезонно зависима компания

За втора поредна година след силните две първи тримесечия следват доста по-слабите трето и четвърто тримесечия

Превръща ли се Софарма в сезонно зависима компания

Почивната база на Софарма АД в гр. Поморие Снимка: sopharmagroup.com

Най-големият български производител на лекарства Софарма се оказва дружество със сезонен бизнес, като най-силните тримесечия са първото и второто, а четвъртото е най-слабо.

Така например изминалата вече 2017-та започна с неконсолидирана печалба от 12 млн. лв. за първото тримесечие (спрямо 11,7 млн. лв. за същия период на 2016 г.), последва впечатляващо второ тримесечие с печалба от 19,6 млн. лв. (спрямо 9,3 млн. лв. за същия период, ако не се отчитат еднократните приходи от продажба на дъщерно дружество в Сърбия). Това беше удвояване на печалбата за второто тримесечие на годишна база и така за полугодието тя възлезе на 31,6 млн. лв. (спрямо 22 млн. лв. за полугодието на 2016 г. без еднократния ефект).
 

Неконсолидирана печалба в хил. лв.
  2017 г. 2016 г. 2017 с натрупване 2016 с натрупване
IV трим 3 021 852 42 140 38 347
III трим 7 477 3 737 39 119 37 495
II трим 19 630 22 047 31 642 33 758
I трим 12 012 11 711 12 012 11 711

И дотук с оптимизма... Ако някой е мислил, че печалбата за цялата 2017 г. ще е двойно по-висока от полугодишната - близо 60 млн. лв., е останал разочарован, защото третото тримесечие добави само 7,5 млн. лв. печалба (спрямо 3,7 млн. лв. през същия период на 2016 г.), а четвъртото - 3 млн. лв. (спрямо 852 хил. лв. за същия период на 2016 г.). Третото тримесечие донесе удвояване на печалбата, а четвъртото утрояване, но от ниска база. 

Въпреки това 2017 г. е силно успешна с ръст на печалбата от 57% на годишна база до 42,1 млн. лв. спрямо 26,9 млн. лв. за 2016 г., ако изключим приходите от операции с финансови активи и инструменти.

Но е факт, че Софарма е индустриална компания с постоянни приходи и тази сезонност в печалбата за втора поредна година е донякъде странна. 

Нещо повече, приходите през четвъртото тримесечие са традиционно най-високи (59 млн. лв.), а печалбата е по-малка, както показва следващата таблица.

Неконсолидирани приходи в хил. лв.
  2017 г. 2016 г. 2017 с натрупване 2016 с натрупване
IV трим 59 444 52 657 216 340 192 584
III трим 57 595 55 428 156 896 139 927
II трим 49 976 40 786 99 301 84 499
I трим 49 325 43 713 49 325 43 713

За 2017 г. общите неконсолидирани приходи на Софарма АД се увеличават с 12% на годишна база до 216,3 млн. лв.  

Важни за Софарма АД са и консолидираните данни, а основното дъщерно дружество е Софарма Трейдинг АД.

Акциите на Софарма АД поскъпват с 24% за последните 12 месеца до 4,23 лв. за акция и 570 млн. лв. пазарна капитализация. Разпределен е и брутен дивидент от 0,1 лв. за акция. 

Материалът е с аналитичен характер и не е препоръка за покупко-продажба на ценни книжа. Авторът притежава 1 акция в капитала на Софарма АД.

По статията работиха: Мариян Йорданов, редактор Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (2)

2
 
9
 
2
преди 3 години
Няма профилна снимка
Мисля, че е ужасно некоректно да се извежда заключение за сезонност на база на "печалба", особено при ясни увеличения на приходите. Би било доста по-ппавилно да се съпоставят отчетите от всяко тримесечие за съответната година и да се разгледа кое води до ръст на разходите, които са причината за намалените печалби.
4
 
11
 
1
преди 3 години
Извеждане на тенденции за сезонен бизнес на база 2 поредни години е доста странно.

Още от Новини и анализи
КФН възложи проверка на дейността на "Градус"