IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Защо американките предпочитат да наемат дрехи, вместо да си ги купят от мола

Стартъпът Le Tote придобива веригата магазини Lord & Taylor, променяйки правилата в индустрията

12:15 | 30.08.19 г.
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Хелена Фълкъс, ръководителка на американската компания Hudson’s Bay Company (HBC), показва голямо въодушевление.

„Създаваме нов бизнес модел за Lord & Taylor“, обяви тя бодро, като говори за „иновативен подход“. Факт е обаче, че само за 100 милиона долара тя продаде отдавна установената, почти 200-годишна верига универсални магазини Lord & Taylor, която е реализирала през миналата година със своите 38 универсални магазина приходи от продажби в размер на 1 млрд. долара. И тя продаде тази верига на един седемгодишен стартъп...

Купувачът Le Tote е онлайн компания, която отдава дрехи под наем на жени - бизнес модел, който в момента преживява истински бум в САЩ. Клиентите сключват абонамент за около 69 долара на месец. Срещу тези пари те могат да вземат назаем до десет дрехи на месец и след това да ги изпратят безплатно обратно. Колко високи са приходите засега младата компания не разкрива. В последния кръг на финансиране Le Tote беше оценена на едва 180 млн. долара. 



Фактът, че този сравнително малък стартъп придобива много по-големия търговец на дребно, а не обратното, говори много за състоянието на американската модна индустрия. Докато само няколко експерти виждат бъдеще за класическите универсални магазини, иновативен бизнес модел като този на Le Tote разпалва въображението на потенциалните инвеститори.

Едно нещо е ясно: Le Tote не може да се справи дори с тази доста ниска покупна цена за Lord & Taylor. HBC обяви, че сделката все още е под въпрос, докато Le Tote не осигури финансиране. Освен това само 75 милиона долара ще се влеят в концерна в кеш веднага след продажбата, останалите ще дойдат две години по-късно.

В крайна сметка HBC ще трябва да получи и дял от Le Tote в неназован размер - и две места в Борда на директорите. Пазарните изследователи виждат голям потенциал на пазара за дрехи под наем. Например Allied Market Research изчислява, че в този сегмент през 2017 г. в световен мащаб са генерирани приходи за около 1 млрд. долара. До 2023 г. се очаква продажбите да нараснат до 1,85 милиарда долара.

Но и конкуренцията в този сегмент е голяма. В момента най-големият доставчик на дрехи под наем е Rent the Runway. Основаната в Ню Йорк от две жени компания отдава под наем дизайнерски рокли и току-що завърши поредния кръг на финансиране, който я оцени на повече от 1 млрд. долара.

За 159 долара на месец клиентките могат да вземат назаем до четири броя дрехи едновременно. Докато двете основателки Дженифър Хайман и Дженифър Флайс първоначално се бяха специализирали в скъпо вечерно облекло, сега те разширяват офертите до дрехи за работа или за бременни. Дори и аксесоари като чанти могат да бъдат поръчани с абонамента, за да съответстват на наетата рокля.

„Нашата цел е да бъдем Amazon Prime за наема и да достигнем до всеки един човек в САЩ и по света“, подчертава Хайман големите си амбиции. И не бърза по отношение на евентуално IPO.

Неотдавнашният кръг за финансиране за 125 млн. долара давал на компанията гъвкавостта да „осъществи IPO, когато Rent The Runway има най-голям успех“. Освен това Rent The Runway - за разлика от стартиращи фирми като Uber, Lyft и WeWork - отдавна е на печалба.

Но заедно с Lord & Taylor конкурентът Le Tote би имал по-голям шанс да стане лидер в индустрията. Едно от предимствата на Rent the Runway е, че компанията има магазини в пет града - Ню Йорк, Вашингтон, Сан Франциско, Чикаго и Лос Анджелис. С 38-те магазина на  Lord & Taylor сега Le Tote вече може да достигне директно до още повече клиенти.

„От основаването на Le Tote нашата мисия е да разширяваме границите на търговията все повече“, заяви основателят на Le Tote Ракеш Тодон. „С придобиването продължаваме нашия път за развитие на търговията на бъдещето“.

И ако сделката бъде успешна, в това бъдеще вероятно класическите магазини ще играят подчинена роля. Тогава шефът на HBC Хелена Фълкъс вероятно ще се зарадва, че е осигурила за своята компания поне миноритарен дял в Le Tote.

По материал на германския Handelsblatt

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:25 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още