IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

След дефицита на тоалетна хартия идва нов – на хартията за печат

Капацитетът на производство се е свил, а цената на отпадъчната хартия се е повишила със 75% от началото на годината

18:45 | 04.11.21 г. 5
<p>
	<em>Снимка: Thorsten Wagner/Bloomberg</em></p>

Снимка: Thorsten Wagner/Bloomberg

Какви ефекти оказва липсата на чипове върху производството на превозни средства, които сега съдържат все повече и повече електроника, вече е болезнено ясно. Но сега  заплашително се развива нова тенденция -  дефицит в аналоговия свят, който не може без хартията. А една последица от недостига е покачването на цените на вестникарската хартия и хартията за печат на книги. 

Производителите на хартия, които успяха лесно да сменят производството си, промениха продуктовата си гама от хартия към картон, когато на пазара се поръчваха по-малко реклами в пандемията, а вестниците станаха по-тънки. И сега са изправени пред дилемата, че липсва т. нар. отпадъчна хартия, която е необходима за производството на вестникарска хартия. В момента отпадъчната хартия струва около 200 евро на тон, което е повече от всякога. От началото на годината цената се е повишила със 75 процента, предава DPA. Освен това много производители в Европа са преустановили дейността си през последните години.

От 2016 г. капацитетът се е свил с общо 8,2 млн. тона. Само шведският хартиен гигант Stora Enso извади от пазара във Финландия капацитет от над един милион тона хартия без наличие на дървесина през 2020 г. и планира да затвори други фабрики или да премине в близко бъдеще към производство на картонени кутии. Във времена на бум на онлайн търговията картонените кутии са считани за безопасен бизнес, защото всеки закупен онлайн продукт изисква опаковка на продукта и опаковка за доставката. А преминаването от производство на рециклирана хартия към рециклиран картон вече е широко разпространена тенденция.

Намаляването на размера на вестниците по време на кризата с пандемията, когато затварянето на сектора за търговия на дребно доведе до драстичен спад в обема на рекламата, предизвика и изтегляне от пазара на фабрики за вестникарска хартия, които не могат да преминат към производство на картонени кутии. В случая на вестници, рекламни листовки и книги се наблюдаваше и преминаването към дигитални безхартиени публикации, като например специфични за магазина приложения. Но всеки, който иска да запази хаптичното усещане от прелистването на страниците, ще трябва да бръкне по-дълбоко в джоба си.

Търсенето на целулоза в Китай нараства

Дефицитът на отпадъчна хартия трудно може да бъде елиминиран в моменти, когато тя е необходима като най-важна суровина за печатната хартия, тъй като в началото на пандемията, когато продажбите на хартия бяха в застой, се събираше и по-малко отпадъчна хартия.

Друг проблем е, че последиците от пандемията в Китай бяха преодолени много по-бързо, отколкото в много индустриализирани страни и така сега Китай пресушава пазара за целулоза. Най-големият световен пазар на растежа днес предпочита пресни влакна пред регенерираната хартия и просто покрива увеличените си вътрешни нужди и изсмуква световния пазар, тъй като плаща по-високи цени за суровините, от които се нуждае. При целулозата, произведена извън Европа, има друг проблем - с недостига на контейнери. Цените на транспортните контейнери също се покачват рязко. Говори се за четирикратно увеличение в рамките на една година.

Повишаването на цената на хартията оказва влияние и върху малко очакван сектор - цените на храните, където стикерите и етикетите наскоро са поскъпнали с 20 процента. В дългосрочен план това не може да се компенсира с икономии от суровините за храна и в даден момент клиентът ще разбере кога етикетът е по-ценен от съдържанието.

Успехът на онлайн търговията пък стимулира търсенето на опаковки. Хартиената и особено картонената промишленост работят с пълен капацитет. Навсякъде се говори за пълни списъци с поръчки. Освен това от години има структурна промяна и в двете области. Обемът на производство на графична хартия е намалял с 40% до 6 млн. тона от 2010 г., докато картонените опаковки са се увеличили с 20% до 20 млн. тона днес.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:02 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

5
rate up comment 1 rate down comment 0
Bones
преди 2 години
Нормално. Дървеният материал също е РЕАЛЕН актив, за разлика от генерираните в компютрите на ФЕД цифри. И да, пак говорим за чудовищна инфлация.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 4 rate down comment 4
Dr. Vatnikov
преди 2 години
Не говори глупости, не си подготвен по темата.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 1 rate down comment 3
ing5rov
преди 2 години
ми мийте се бе ... нали сте за опазване на дърветата ...няма да има вече тоалетна артия ... и весници няма да има ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 2 rate down comment 6
Valentin13
преди 2 години
това е работа на Путин, да ви кажа. хартията се прави от дървен материал, който се доставя от Сибир.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 3
дядя Вова
преди 2 години
След дефицита на тоалетна хартия идва нов на хартията за печат >> Бойче, ти добре ли си!? Та това е манна небесна за нормалните хора! Тоя печат и той е тоалетна хартия. Мдам!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още