Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Zoom

Музикалната индустрия през 2017 г. - стръмният път нагоре

Стриймингът продължава да набира сили, но част от услугите започнаха да се задъхват

Музикалната индустрия през 2017 г. - стръмният път нагоре

Снимка: Pixabay

2017 г. вече е история. Вижте кои са най-значимите събития и тенденции от политическия и икономически живот в България и по света през последните 12 месеца в специалната секция на Investor.bg "Икономиката през 2017 г."

Ситуацията в световния музикален бизнес се подобрява. Растежът на стрийминга продължава да тласка нагоре приходите и измъква индустрията от дълбините на кризата, в която беше затънала с хода на дигитализацията. Без съмнение стриймингът беше царят на 2017 г., а битката за привличане на още абонати на стрийминг услугите става все по-тежка.

Факт е, че за пиратството се говори все по-малко, което не значи, че е изчезнало, след като се появиха и трикове за пиратстване на стрийминг съдържание, но потребителите виждат все по-голяма полза в това да плащат за огромните библиотеки, които предлагат Spotify, Apple Music и компания.

Музикалната 2017 г. беше белязана от поредните драми около Тейлър Суифт, турне на Rolling Stones, Ник Кейв на ръка разстояние в Белград, блестящи по всички сцени Arcade Fire и лични проекти като “Process” на Sampha и “Crack-Up” на Fleet Foxes. В бизнес аспект ситуацията не беше чак толкова зашеметяваща. Да, фестивалите са все повече, все по-скъпи и все по-грандиозни. Да, стрийминг услугите набират все по-голяма инерция, но индустрията все още не може да открие точния бизнес модел, който да ѝ върне пълния блясък.

Ето и ключовите опорни точки от историята, която написа музикалният бизнес миналата година.

Spotify: Да живее бъндълът!

Spotify вече оперира в 61 страни по света, макар че Китай все още не е една от тях. Но компанията си проправя пътя натам чрез една ключова сделка за тази година. Тя и китайската Tencent купиха дялове една в друга, което се оказа особено важен стратегически ход и за двете.

Същевременно Spotify следва една от най-ключовите стратегии на технологичните компании: заключи потребителите в една платформа, от която да не искат да излязат. За целта стрийминг услугата започна да предлага множество услуги в едно. Освен че отдавна дава информация за концерти и продава билети, сега тя предлага и стоки, като стартира и инициатива за промотиране на изгряващи изпълнители.

По този начин Spotify ще може да прескача част от играчите в сектора, сключвайки директни договори с изпълнителите, а от друга страна, ще задържа потребителите в платформата си, благодарение на факта, че им предлага множество услуги на клик разстояние. Неслучайно тази година Billboard я определи за “събирателно на индустрията”.

Битка за влияние

Конкуренцията между големите играчи в стрийминга - Spotify, Amazon и Apple, става все по-ожесточена, пазарът продължава да става все по-наситен с компании. В индустрията се говори за очаквана консолидация през следващите години, което означава, че част от малките компании ще бъдат погълнати от корпорациите, които стоят начело. Този момент все още не е настъпил. По-скоро се намираме в период, в който на пазара все още се появяват нови и нови услуги.

Такава обеща и уебсайтът за видео споделяне YouTube. Той сключи дългосрочни споразумения с две от големите звукозаписни компании, а за десерт им обеща да регулира по-стриктно защитените от авторско право произведения в потребителските видеа. Целта на всичко това - проправяне на път към нова платена услуга, която ще се появи през следващата година.

В последните дни на годината пък стана ясно, че Facebook и Universal Group са сключили сделка, благодарение на която потребителите на социалната мрежа и нейните допълнителни услуги ще могат да качват видеоклипове с лицензирано съдържание. Новината определено е добра както за звукозаписните компании, така и за отделните правоносители, защото Facebook излиза от сивата зона в музиката.

SoundCloud, последни глътки въздух

Докато гигантите в музикалния стрийминг се впуснаха в ожесточена битка за абонати, една от по-старите независими платформи започна откровено да се задъхва. Годината определено не беше добра за SoundCloud. Главоболията ѝ започнаха още в първите месеци на 2017 г., когато тя загуби двама от ключовите си директори. Тръгнаха си двама представители на висшия ѝ мениджмънт - главният оперативен директор Марк Страйгъл и главният финансов директор Маркъс Хардър.

Още по темата

Още тогава стана ясно, че SoundCloud иска да набере свеж капитал. Веднага се появиха източници, които заявиха, че тя е “отчаяна” и силно се нуждае от тези средства. Тя обаче се оправда, че ходът е типичен за всеки стартъп. Само пет месеца по-късно стана ясно, че източниците са били прави. Липсата на успешен бизнес модел доведе компанията дотам, че тя имаше средства колкото да оцелее до четвъртото тримесечие. Четвъртото тримесечие вече е факт, а SoundCloud е още жива, благодарение на факта, че успя да набере спешно 169 млн. долара финансиране.

Все още не е ясно дали фирмата ще просъществува, но докато преди време Spotify имаше апетит към придобиването ѝ, в момента почти не се чува нищо по темата за продажбата на SoundCloud.

След като съкрати цели 40% от своите служители, компанията залага на нещо до болка познато ни от Spotify - персонализирани плейлисти. Надеждата ѝ е, че по този начин ще привлече повече абонати. Останалото е в ръцете на новия главен изпълнителен директор.

Грандиозното завръщане на физическите носители

Касетките и дисковете отдавна са в историята, макар че не са погребани съвсем. Това обаче не важи за плочите, които бележат необичаен възход през последните години. И през тази грандиозното им завръщане продължава с пълна сила. След като се влюбихме отново в добре познатите ни грамофони, продажбите на винили скочиха с цели 37,6 на сто през първото полугодие.

Само във Великобритания се очаква тази година да бъдат продадени над 4 млн. плочи, сочат данни на Британската звукозаписна индустрия. Слушателите сякаш имат нужда да остават за кратко настрани дигиталните услуги и да се завърнат към физическите носители - дали защото е модерно, или защото им харесва наистина, е друг въпрос.

Качествена музика тази година не ни липсваше. През 2018 г. очакваме да видим известни размествания в стрийминга - накъде ще поемат независимите играчи като Deezer и SoundCloud, доколко ще се разрасне Spotify и какво ще стане след дългоочакваното ѝ IPO. Последното ще покаже накъде духа вятърът на промяната. А дотогава натискаме Play и се наслаждаваме на най-доброто от 2017 г.

По статията работиха: автор Елена Кирилова, редактор Десислава Попова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Zoom
Ед Шийрън е генерирал най-високи приходи от концерти за 2018 г.