IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

България е 51-ва по популярност сред световните брандове, планиращи експанзия

Германия, Франция и Великобритания са най-желаните от търговците за откриване на нови магазини

12:46 | 01.03.16 г.
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Само 3 на сто от глобалните брандове планират експанзия в България през тази година, показват данни от нов доклад на консултантската компания CBRE за нагласите на търговците през тази година.

Страната ни е на 51-ва позиция в класацията на най-предпочитаните пазари от ритейлърите, като я споделя с Бахрейн, Чили, Естония, Мароко и Словения.

Нестабилността на българската икономика и малкия като обем  пазар са факторите, които взети заедно обуславят ниския интерес  за експанзия към страната ни от глобалните брандове", коментира Христо Асенов, директор „Брокерски услуги“ в компанията MBL|CBRE, асоцииран партньор на CBRE за България. Тенденцията за навлизане на чуждестранни брандове през франчайзинг партньори, а не директно, с цел избягване на риска, ще се запази и през 2016 г., смята той.

Най-желаният пазар от глобалните търговски вериги е Германия – 35 на сто от тях планират експанзия в страната през тази година. Следва Франция с 33%, а третото място е за Великобритания с 29%. Топ пет се допълва от Китай и САЩ, а топ 10 – от Хонконг, Япония, Холандия, Испания и Сингапур.

В дъното на класацията са Лаос, Бангладеш, Венецуела, Перу, Литва и Иран с по 1%.

Консултантската компания е направила проучване сред 150 международни бранда от Северна и Южна Америка, Европа, Азиатско-тихоокеанския регион, Близкия изток и Африка.

В доклада се посочва, че се очаква глобалното икономическо възстановяване да продължи, но се подчертават и евентуалните проблеми за икономиките – нарастващите лихви в САЩ, валутният курс на юана, финансовата криза на развиващите се пазари.

Като цяло ритейлърите продължават да разширяват мрежата от физическите си магазини въпреки нарастващите разходи и нестабилността на някои от пазарите. Близо три пети от анкетираните заявяват, че плановете им за разширяване на магазинната мрежа няма да бъдат засегнати заради експанзията на електронната търговия.

През тази година световните брандове се прицелват в разнообразни пазари, но като цяло предпочитаните от тях дестинации са държавите от Западна Европа.

Въпреки опасенията за китайската и американската икономика търговците продължават да виждат потенциал на тези пазари и планират откриването на нови обекти в страните.

Брандовете се опитват да затвърдят и глобалното си пазарно присъствие, като открият магазини в държави като Колумбия, Египет и Филипините, за да увеличат пазарния си дял.

Все пак ритейлърите може да се каже, че са по-плахи през тази година – повече от две трети планират откриването на до 20 нови магазина (19% - от 1 до 5 обекта, 25% - от 6 до 10 обекта, а 23% - от 11 до 20 обекта).

Една десета от анкетираните заявяват, че планират откриването на от 21 до 30 нови магазина, а само 5 на сто – от 31 до 40 магазина.

Делът на най-оптимистичните, които планират откриване на повече от 40 обекта през тази година, достига 17 на сто, сочат данните от изследването. Те са основно северноамерикански и европейски брандове.

Като основен риск повечето от анкетираните търговци (56 на сто) очертават ръста на цените на имотите. На второ място са неясните перспективи пред икономиката (42%), а на трето – недостигът на качествени търговски площи (37%).

Сред другите основни рискове пред търговците се нареждат още промяната в поведението на потребителите, колебанията на валутните курсове, засилената конкуренция на новите пазарни играчи, както и на онлайн търговците, недостигът на работна ръка, регулациите, неподходящата логистична мрежа и други.

Най-популярните форми на експанзия на световните брандове са магазините на търговските улици и в моловете. Не липсват обаче и стратегии с разкриване на обекти в открити молове, на транспортни хъбове (летища, жп терминали и т.н.), в аутлет центрове, ритейл паркове и други.

Недостигът на качествени площи по търговските улици е сериозен проблем пред ритейлърите и у нас", коментира още Асенов. „Това  прави моловете по-предпочитани за позициониране от страна на глобалните брандове, тъй като в по-голяма степен отговарят на изискванията за обект“, заключава той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:13 | 09.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още