Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Имената на бизнеса

Big Data като Big Success

Анализът на масивите данни може да помогне на редица бизнеси да решават проблеми и да намаляват загубите и пропуснатите ползи, твърди Александър Ефремов

Big Data като Big Success

Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

От няколко години благодарение на натрупаните данни за купувачите американската търговска верига Target може да прогнозира в детайли социалния живот на тинейджърите, дори да предвиди бременността на момичетата само чрез сравняване на информацията за навиците за покупки в огромната база данни на своите компютри.

Т. нар. Big Data (термин за масиви от данни, които са толкова огромни и комплексни, че трудно могат да се обработват с традиционни приложения) променят света на икономиката, обществото, администрацията, медиите. Комуникационните и компютърни технологии непрекъснато се развиват и усъвършенстват и това се отразява както на бизнеса, така и на потребителите, като модифицират моделите за поведение и трансформират съществуващата управленска култура.

„Търговията на дребно е един от многото примери, в които може да видим как данните могат да подпомага бизнеса. Основно големите вериги събират данни за въздействията, които да предприемат по отношение на пазара, като цени, намаления, промоции, позициониране на продукта. Днес все повече малки и средни компании започват да притежават такива данни. Всяка компания, която има касови апарати, събира поне исторически данни за продажбите. Тези данни в комбинация с подходящи аналитични решения може да помогнат за прогнозиране на търсенето. Така може да се оптимизират поръчките, складовите наличности и самите действия на търговците“, поясни в технологичното шоу UpDate на Bloomberg TV Bulgaria Александър Ефремов, един от основателите на Data Science Society и съосновател на компанията за анализ A4E. 

Според конкретното приложение една подобна услуга за анализ на данни може да струва около 50 долара на месец, като тази услуга би се изплатила едва за няколко дни, като се има предвид, че се намаляват загубите и пропуснатите ползи на база анализа на историческите данни, конкретизира Ефремов, който има над 18 години опит в т. нар. data science в сферата на горивата, сателитните комуникации, търговията, кредитните модели, маркетинга и IoT. 

сегментът Big Data ще расте 6 пъти по-бързо от IT пазара като цяло.

По думите му българският бизнес вече се събужда за тази възможност и постепенно започва да търси подобни услуги. „Но има и много бизнеси, които са в процес на осъзнаване, че имат проблеми, които могат да се решат с помощта на данните“, каза още специалистът. 

Според прогноза на IDC, публикувана през 2015 г., пазарът на технологии и услуги в областта на “големите данни” ще расте средно с 26,4% годишно и към 2018 г. ще достигне 41,5 млрд. долара. Така на практика сегментът Big Data ще расте 6 пъти по-бързо от IT пазара като цяло.

Но пък и самият свят става все по-свързан с помощта на компютри, като имаме предвид не само хората, но и многобройни обекти.

Всичко това се случва благодарение на т. нар. „Интернет на нещата“ (IoT) – устройства, които са свързани помежду си и в мрежата и които в момента са над 8,5 млрд. броя, а към 2020 г. ще надхвърлят 20 млрд. броя, каза още Ефремов.

Например уличните лампи в Бирмингам разполагат със сензори, които изпращат информация за състоянието на облаците в града, за да се осигури хиперлокално прогнозиране на времето. В Норвегия пък повече от 40 000 автобусни спирки публикуват данни в Twitter, като пътуващите могат да оставят съобщения за своя опит и преживяване.

Примерът с ламите в Бирмингам според Ефремов е добра илюстрация за това, че когато ползваме данни на глобално ниво, се оказва, че може да решаваме задачи, за които не сме и предполагали. Така например началната основна функция на сензорите в лампите бе да включват осветлението, когато стане тъмно и засекат движение, но  вече може дори да предсказват времето и атмосферните условия. 

Но обемът данни нараства непропорционално на разходите за IT. Всяка година обемът на съхраняваната информация нараства с 40%, докато глобалните разходи за IT растат с по-малко от 5%. Друг интересен факт пък е, американските компании от 15 сектора (от общо 17 сектора на икономиката) разполагат с обеми от данни, които са по-големи от тези на библиотеката на Конгреса на САЩ. Всичко това може да представлява ако не заплаха, то поне голямо предизвикателство. 

Каква по-конкретно е „тъмната страна“ на монетата – какви са заплахите от т. нар. Big Data и как да се предпазим – вижте в целия материал на UpDate.  

Изминали издания на UpDate гледайте тук.

Следете UpDate и във Facebook.

гледано: 3885   Още видео
Рейтинг 1 Рейтинг 2 Рейтинг 3 Рейтинг 4 Рейтинг 5
5 гласа

По статията работи: Бойчо Попов

Последни новини

Коментари (0)


Още от Имената на бизнеса
Виктор Динев: Не може да става дума за война между Instagram и Snapchat