IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Злините на капитализма по поръчка

Uber „изгаря“ милиарди долари, защото иска да е едновременно изгодна и навсякъде налична услуга

18:02 | 22.09.16 г. 9
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Uber променя цяла индустрия. <em>Снимка: Getty Images News</em></p>

Uber променя цяла индустрия. Снимка: Getty Images News

1,27 млрд. долара. На толкова се равнява загубата на Uber през миналата година, предава Bloomberg. Дори за технологична компания това е много висока сума. В този бизнес наистина има само една компания, която може да си позволи такава загуби - и това е Amazon. Един отдавна наложил се борсов гигант, който, така да се каже, изобрети принципа за ускорен растеж чрез загуби.
 
Но при Uber, значително по-малка и млада фирма, човек може да се запита как това е възможно, пише в свой анализ Der Spiegel. 
 
По този въпрос експертите са диаметрално разделени на два лагера. Някои казват, че Uber е подобие на Amazon е се доверяват на бизнес модела на компанията. Другите казват, че Uber е като Kozmo.com, тези нелепа услуга за доставка на храна до вкъщи от времето на дотком балона, която искаше да осигури безплатни видео игри и кафе Starbucks и така „изгори“ стотици милиони долари на инвеститорите си.
 
А може би и двата примера не са подходящи. Може би Uber е като едно детенце, което иска всичко веднага.  
 
Икономиката от типа On-Demand 
 
Има един пазарен модел, който в последно време се дискутира все по-често. Технологичните анализатори като Браян Солис го наричат „On-Demand-Economy“ (икономика по поръчка). Те считат, че сме в зората на ерата на универсалното изпълняване на желания, ерата на незабавното удовлетворение, времето, в което потребителят все повече и повече ще заприличва на упорито и нетърпеливо дете.
 
Икономиката по заявка протича по следния начин: Вие се нуждаете от кола сега и се пресягате към своя смартфон (Uber, Lyft, MyTaxi, car2go). Сега сте гладен и се пресягате за своя смартфон (Deliveroo, Foodora, Foodpanda). Сега искате да имате държач за четка за зъби под формата на маската на Дарт Вейдър и пресягате за своя смартфон (Amazon).
 
Бързината винаги е била конкурентно предимство. Дори и преди 100 години имаше собственици на ресторанти, които набързо застилат на случайно преминаващите гости една маса, преди да седнат в съседното бистро. В мобилния интернет тази надпревара за вниманието на потребителя се превърна в истинска война. 
 
Бързата, универсална достъпност се превърна минималния стандарт. Клиентите вече почти навсякъде очакват този стандарт. Този капитализъм с бутон за натискане е реалният проблем на Uber.
 
Uber - Netflix на автомобилната промишленост 
 
Компании като Netflix могат да направят своя телевизионен сериал на разположение винаги – при това на ниска цена. За автомобилите, които трябва да вземат и закарат някой някъде, универсалната достъпност е значително по-скъпа. Независимо от това клиентите и на Netflix, и на Uber очакват същото. Сега! Веднага! И много моля – нека да е евтино! 
 
В продължение на години Uber води ценова война с конкурента си Lyft. През лятото на 2014 г. таксите за пътуване паднаха до такава степен, че водачите на Uber вече не можеха да се препитават от този бизнес. За да задържи все пак шофьорите, Uber започна да субсидира в някои страни пътуванията до редовната цена на такситата.
 
Според Bloomberg фирмата генерира голяма част от своята загуба по този начин. По данни на технологичния блог The Information още между януари и юни 2015 г.  Uber е платила на шофьорите си около 2,72 млрд. долара. През първата половина на 2016 г. сумата е била вероятно още по-висока, защото Uber вече посредничи за много повече пътувания. 
 
Вероятно бизнес моделът на Uber ще заработи правилно, когато фирмата вече няма да се нужда е от човешки шофьори. Компанията вече експериментира с автономни автомобили. Докато обаче те влязат в експлоатация, ще преминат години. Така че който реши да инвестира в Uber, ще има нужда от търпение... 
 
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:25 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

9
rate up comment 3 rate down comment 3
scott
преди 7 години
вай,вай,вай......това ли е бизнесмоделъ на юбер? Сигурен КРАХ ГО ЧЕКА!Ако е зел очакванията и маниера на правене на бизнес и държане в ежедневниа живот на СВРЪХБОГАТИТЕ и е решил с тех да обслужва МАСИТЕ на ниски или поносими цени - гейм овър. Поне успях чрез таз статиес да осмисля кво значи "капитализъм по поръчка". Също кат "споделената икономика" немат бъдеще. Е, споделената по други причини, ама резултс: същиа.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 7 rate down comment 0
MZ/X
преди 7 години
Да субсидираш нещо се нарича не спекула а дъмпинг!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 4 rate down comment 0
kalendar
преди 7 години
Доживях и аз да съм съгласен с теб...даже се ощипах, да не сънувам
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 5 rate down comment 0
kalendar
преди 7 години
той не я е чел
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 7 rate down comment 0
simbad12
преди 7 години
Една и съща статия ли четем? Тази в Инвестора я разбирам като възхвала на новата икономика.Какво лошо. Пазарна икономика. Точка!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 10 rate down comment 2
d333
преди 7 години
Да субсидираш нещо, не е ли спекула...Искат да унищожат конкуренцията с ниски субсидирани цени и после на празен терен да завладеят пазара и вече ще вдигнат цените.А всъщност откъде им идват всичките тези много милиарди, за да се правят на велика фирма и да си позволяват загуби от милиарди?...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 2 rate down comment 11
dzk
преди 7 години
ех тези зли капиталисти. искат да ограбят бедните работници. сякаш чета вестник Работническо дело от 1976 година.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 8 rate down comment 0
MZ/X
преди 7 години
Единствената сила на UBER е че направиха много силна марка, но нито като технология, нито като бизнес модел са нещо уникално, което трудно се копира. Те пробиват със субсидии и създават пазара, но изобщо не е сигурно, че за в бъдеще те ще са печелившите в този бизнес. Ако краткосрочно имат много проблеми, а те имат, това може да им унищожи марката преди още да е почнала да бъде печеливша.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 5 rate down comment 0
Boyan Asenov
преди 7 години
Прекрасен материал, макар и превод. Съгласен с всеки ред. Благодаря..
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още