IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Туризмът, или следващият балон на Исландия

Туристическият сектор в Исландия се справя толкова добре, че може да стане жертва на собствения си успех

17:49 | 02.10.16 г.
<p>
	<em>Снимка: pixabay.com</em></p>

Снимка: pixabay.com

Доскоро риболовът и претопяването на алуминий бяха най-големите индустрии в Исландия. След като все повече хора обаче пристигат в страната, за да разгледат ледниците и вулканите и да усетят нощния живот в Рейкявик, туризмът се превърна във водещата индустрия. Докато официалните представители все още се борят със страничните ефекти от банковия бум, който излезе извън контрол преди осем години, на северноатлантическия остров обаче може би започва нов балон, коментира Bloomberg.

Туризмът е един от най-обещаващите сектори в Исландия днес“, казва Тригви Тор Херберсон, съветник на министър-председателя по време на финансовата криза, който сега е един от собствениците на ресторант в центъра на Рейкявик. Макар че той „не се тревожи особено“ за срив, признава, че „може и да се случи“.

Ако се случи, случи се. Но ако разгледате това през следващите 2-3 години, шансът е добър“, казва бившият банкер и депутат.

Да се възползваш от бизнес възможностите може би е част от народопсихологията на страна, изградена върху риболовната индустрия. Със сигурност е от помощ, когато искаме да си обясним историята от възходи и спадове.

Moody’s наскоро повиши оценката си за държавния дълг на Исландия, а Standard & Poor’s все още му дава рейтинг ВВВ+, което е три стъпки над оценка „junk”. Нещо повече, парламентарните избори на 29 октомври може да доведат до промени сред водещите партии.

Перспективите обаче засега са позитивни. Броят на посетилите страната тази година се очаква да нарасне с почти 40% спрямо миналогодишния рекорд от 1,3 млн. души. Прогнозата за 2017 г. е за още едно повишение от около 35%, съобщи Islandsbanki, втората по големина банка в страната, на 7 септември. Това означава, че туристите ще са седем пъти повече от местното население от 330 хил. души.

Възкръсналите кредитори, които сринаха икономиката през 2008 г., също се активизират. Landsbref, дъщерно дружество на Landsbankinn, което управлява активи за 100 млрд. крони (869 млн. долара), създаде специален фонд Icelandic Tourism Fund, който има 4,1 млрд. крони на разположение. Сред инвеститорите са пенсионни фондове и авиокомпанията Icelandair.

Предвид факта, че пазарът в Рейкявик е вече близо до насищане, туристическата индустрия се придвижва все повече към дивата природа на Исландия, останала недокосната.

Един от най-впечатляващите проекти е 500-метров тунел, изкопан през ледника Лангйокул, като най-близкият град е на 65 км.

Открит през юни 2015 г., този инвестиционен проект за 500 млн. крони е привлякъл 22 хил. туристи през първите седем месеца. „Тази година очакваме около 40 хил. посетители“, казва Сигурдур Скарпхединсон, управляващ директор на проекта Into the Glacier.

Визитата на Ким Кардашиян и Кейние Уест през април пък привлече вниманието към отдалечен хотел – Hotel Ranga, който географски е по-близо до известния вулкан Ейяфятлайокутл, отколкото до столицата.

Хелги Юлиосон, който управлява Icelandic Tourism Fund, вижда множество възможности за инвестиции предвид факта, че „индустрията все още е доста фрагментирана“.

Компанията му вече е купила дялове в Borea Adventures, която предлага ски и каяк пътувания в Северозападна Исландия, и в Into the Glacier. Юлиосон очаква да започнат сливания и придобивания в транспортния сектор.

Всъщност туристическият сектор в Исландия се справя толкова добре, че може да стане жертва на собствения си успех, казва Гримур Саемундсен, главен изпълнителен директор на най-известната туристическа атракция в Исландия – Синята лагуна. Макар че според него има „голямо търсене на възможности за инвестиции“, неговото основно опасение е поскъпването на кроната в резултат на износа.

„За всички износни индустрии силният обменен курс се доближава до пределния праг на болка“, казва Саемундсен. „Това, което правителството трябва да направи, е да продължи с премахването на капиталовия контрол и да понижи лихвените проценти“.

Друго опасение е свръхкапацитетът. Броят на авиокомпаниите, които обслужват Исландия, се е повишил от седем до 25 през последните седем години. Лицензите за отдаване на автомобили под наем са се утроили между 2003 и 2015 г., като в същото време се очаква да бъдат добавени 2450 хотелски стаи от сега до 2018 г., посочва Islandsbanki. Въпреки че операторите твърдят, че туризмът е сравнително стабилен бизнес, той все пак е податлив на промени в тенденциите и вкусовете.

В края на 60-те години свръхриболовът в северната част на Атлантика води до изчерпване на един от най-основните продукти на Исландия – херингата. Нужни са десетилетия, за да се възстановят запасите. Рискът от пренасищане в туризма не трябва да бъде подценяван.

„Винаги съм искал да дойда тук“, казва Стивън Роуз, млад лондончанин, преди да се оплаче, че в Рейкявик има твърде много чужденци. „Това място явно се върти около туристите“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:21 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от На път виж още

Коментари

Финанси виж още