IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Актуализират бюджетния дефицит до 4,8%

Първоначалните информации бяха за ревизия на касова основа до 3,9%

16:25 | 10.06.10 г. 2
Актуализират бюджетния дефицит до 4,8%

Бюджетният дефицит за 2010 г. ще бъде актуализиран до 4,8%, заяви финансовият министър Симеон Дянков по време на съвместното заседание на Комисията по бюджет и финанси и Комисията по икономическа политика, енергетика и туризъм при представянето на Закона за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет на Република България за 2010 г.

В края на 2009 г. се планираше балансиран бюджет, а само преди две седмици беше планиран дефицит от 3,9%.

От дефицита от 4,8%, който се предвижда сега, 3,9% ще се формират от разходите по консолидираната фискална програма и 0,9% от разходи по съфинансиране на европроекти у нас.

Дефицитът от 4,8% е на касова основа, тоест на база всички направени приходи и разходи за периода 1 януари - 31 декември.

Европейската методология пък отчита за коя година е бил направен разходът, тоест покриване на разходи за стари периоди не се отчитат като разход за бюджетната година.

Изразходването на 660 млн. лв. по договори от 2009 г. вече се отрази в ревизия на бюджетния дефицит за 2009 г. до 3,9% и затова по еврометодологията актуализирания дефицит за 2010 г. е 3,8%, или с 1 п.п. по-нисък от този на касова основа (българската методология).

"Спадът при вноса се отразява в намаление на постъпленията от ДДС от внос, а плавното увеличение на износа води до постепенно нарастване на декларирания за възстановяване данъчен кредит от износителите", което според финансовия министър води до промяна в структурата на икономиката, която структура носи по-малки приходи от косвени данъци.

"Добрите темпове на икономически растеж в периода преди кризата бяха неизменно свързани със задълбочаване на огромната диспропорция във външнотърговското салдо и съответно със значителни дефицити по текущата сметка (26.8% от БВП за 2007 г. и 24.0% от БВП за 2008 г.). Този модел на растеж разшири базата при косвеното облагане. В периода 2007-2008 г. приходите от косвени данъци отбелязваха ежегоден двуцифрен ръст, който бе задвижван от ръста на вноса и вътрешното потребление. Икономическата криза през 2008-2009 г. коренно промени движещите механизми на икономиката и тя постепенно се ориентира през 2010 г. към растеж, базиран на експорта, което подобрява външните дисбаланси", се казва в изложението на Дянков.

Очакваното неизпълнение на приходната част е 2 млрд. лв. (2,9% от БВП). 660 млн. лв. са заделени за покриване на необезпечени договори от 2009 г.

Други допълнителни разходи, предвидени с изменението на Закона за бюджета за 2010 г., са предназначени за финансиране на инфраструктурни обекти с национално значение (магистрали, пътни възли и др. - 180 млн.лв.); премиране на тютюнопроизводителите (116 млн. лв.); за допълнителни дейности по социалното подпомагане в изпълнение на договорените с Националния съвет за тристранно сътрудничество мерки (142 млн. лв.) и допълнителна субсидия за НКЖИ в размер на 45 млн. лв.

Направените актуализации са обвързани с предприетите мерки за оптимизиране и реформиране на бюджетните структури с ефект в размер на 900 млн. лв. Мерките са насочени към ограничаване на нелихвените разходи на държавни органи, министерства и ведомства с до 20% при прилагане на диференциран подход, като са запазени без промяна разходите по бюджетите на Министерството на отбраната, Министерството на вътрешните работи, Министерството на труда и социалната политика, Конституционния съд и Националната служба за охрана, а разходите по бюджетите на Министерството на правосъдието, Министерството на културата, Министерството на външните работи, Министерството на икономиката, енергетиката и туризма, Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Министерството на околната среда и водите, Министерството на финансите и Сметната палата са ограничени с по-малко от 20 на сто.

В изявлението на министър Дянков не се прогнозират приходи от приватизация или продажба на вредни емисии.

Предвидено е също намаление на трансферите към общините с 15% на годишна база при запазване на разходите във функции образование, социално подпомагане и грижи, отбрана и сигурност, както и за екологични обекти.

Друга мярка е предложеното ограничаване на субсидията от републиканския бюджет за политическите партии с 15%.

Предвижда се осигуряване на допълнителни разходи по бюджета на НЗОК в размер на 220 млн. лв. за сметка на средства от преходния остатък, което няма да се отрази върху държавния бюджет, а следва да се осъществи промяна на Закона за бюджета на НЗОК за 2010 г.

Като превантивна мярка на източници на финансиране на предвидените мерки освен средства от фискалния резерв е заложена и опцията за допълнително емитиране на държавните ценни книжа през годината в размер до 2 млрд. лв. (През декември бяха заложени 1,2 млрд. лева.)

Предложения за промени са направени съответно и в лимитите за държавния дълг, като максималният размер на новия държавен дълг, който може да бъде поет през 2010 г., е увеличен от 2,7 млрд. лв. на 3,5 млрд. лв., а максималният размер на държавния дълг, който не може да бъде надвишаван към края на 2010 г., е увеличен от 12,2 млрд. лв. на 12,5 млрд. лева.

Бюджетна измама от гръцки тип?

Междувременно в свой коментар от днес престижното европейско издание EurActiv пише „Нова бюджетна измама от гръцки тип е много вероятно да надвисне над Европа“, като думите са по повод на България и обявената предстояща проверка на данните за държавните ни финанси от Евростат. 

Опасенията на Европейската комисия са по две направления.

Първо, Брюксел съжалява, че „със закъснение е бил уведомен от българските власти за значително ревизиране на бюджетната прогноза“.

Второ, „Комисията все още няма информация защо България е ревизирала своя планиран бюджет за 2010 г. от балансиран до дефицит от 3,8% от брутния вътрешен продукт (по еврометодологията и 4,8% на касова основа, бел. ред.) в рамките на няколко седмици, въпреки че макроикономическият сценарий е останал непроменен или дори се е подобрил през това време“, пише изданието.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:47 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

2
rate up comment 0 rate down comment 1
Pyramid
преди 13 години
Не хващам основната идея на правителството, как ще ГЕНЕРИРАТ нов паричен поток. Сега само обират. така, че скоро няма да остане от кого да вземат. Тикат ни към тежък сценарий на провал. Следователно, да си ходят.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 2 rate down comment 1
Tiki Man
преди 13 години
Евростат се запътиха насам и числата почнаха да се доближават до реалността.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още