Пред германския концерн Volkswagen AG се появиха пречки за създаването на най-големия производител на камиони в Европа, след като европейски регулаторен орган го принуди да изостави плановете си за промяна на надзорния борд на MAN SE, съобщи Ройтерс.
От Volkswagen бяха направили оферта за изкупуване, която изтича утре и в която се искаше част от мениджърите на автопроизводителя да заемат места в борда на директорите на MAN на годишното събрание на компанията в Мюнхен.
Офертата бе част от плана на председателя на борда на директорите на Volkswagen Фердинанд Пийх за създаването на най-големия производител на камиони в Европа чрез сливането на MAN и шведската Scania, целящо да задмине световния лидер Daimler и най-големия му съперник Volvo.
Но от Европейската комисия обявиха, че прекалено бързото увеличаване на контрола ще наруши правилата за сливане и препоръчаха на компанията да изчака одобрението на регулатора за по-тясно сътрудничество между Volkswagen, MAN и Scania.
„Никой не може да упражни контрол преди решението на комисията“, заяви говорител на еврокомисаря по въпросите на конкуренцията Хоакин Алмуня.
От Volkswagen обявиха, че изтеглят предложението си да назначат главния си изпълнителен директор Мартин Винтеркорн, главния си финансов директор Дитер Пьотч и шефа на звеното за производство на камиони Йохем Хайцман в борда на директорите на MAN.
В съобщението се добавя, че компанията преговаря с ЕК и е уверена, че ще може да предаде формалната молба за разрешение за контрол по сливането през следващите няколко седмици.
Акциите на MAN преди съобщението повишиха стойността си с 0,5% до 91,14 евро, а тези на Volkswagen – с 1,5% до 136,80 евро.
Офертата на компанията за увеличаване на дела в MAN бе за 13,8 млрд. евро и засега целеше да достигне 35-40% от акциите с право на глас, за да бъде спечелено одобрението на регулатора за по-близко сътрудничество между MAN и Scania без закупуването на цялата компания.
„Мисля, че първоначалната обосновка зад отправянето на задължителната оферта бе да се постигне ниво на дялово участие, което би им дало контрол върху AGM и същевременно би преодоляло всички законови препятствия за бъдещо цялостно придобиване на MAN под каквато и да било форма“, заяви Лаура Лембке, анализатор в Morgan Stanley. „Мисля, че все още сме малко далеч от това“, добави тя.
В крайна сметка Volkswagen очаква да спести 400 млн. евро от цената при придобиването, развитието и производството чрез създаването на обединена структура за производство на камиони, но все още не е посочила подробности.
Главният изпълнителен директор на MAN Георг Пахта-Райхофен заяви, че очаква съществено увеличаване на ефективността при обединяване при всякакво сътрудничество с Volkswagen и Scania, което ще позволи на производителя на камиони да разнообрази асортимента с включването на превозни средства, тежащи най-малко 7,5 тона.
До момента от Volkswagen се заричат да запазят работните места и дадоха неясни обещания да не пипат „характеристиките на бранда“ на MAN и Scania, но анализатори очакват Пийх, който е и председател на борда на директорите на MAN, скоро да замести моркова с тоягата.
От MAN очакват техните двигатели и шофьорски кабини да изпаднат от специфичните им „характеристики на бранда“, които не могат да бъдат смесени с тези на Scania, но анализатори очакват Пийх да натисне още повече в това отношение.
Volkswagen, който има за цел да задмине до 2018 г. японската Toyota Motor като най-голям производител на автомобили в света, работи за включването на производителя на спортни автомобили Porsche в своя бизнес като десети бранд, а Пийх фокусира поглед си и върху Alfa Romeo.


Задържаха мъж за излъчване на съобщение за радиоактивно замърсяване във Варна
Два протеста се очакват тази вечер в Триъгълника на властта
Тъжна вест! Почина Боян Радев
Хороскоп за 19 декември 2025
Виц на деня - 18 декември
Индустрията и климатични групи се обединиха срещу решението на Европа за ДВГ
Петролът поскъпва с фокус върху блокадата на Венецуела и руските санкции
Как китайският износ подкопава бъдещето на поколението Z в Азия
Изкуственият интелект захранва икономиката на Тръмп, но избирателите се тревожат
Ердоган моли Путин да си прибере С-400, за да спечели благоразположението на САЩ
Автономната система на Teslа спаси човек с инфаркт
Audi връща А4 – какво да очакваме
Автомобилите с най-добри аудио системи
Mercedes разкри подробности за китайския мотор в новия CLA
Как евтина тръба спестява сериозна сума от гориво
Задържаха варненец, пускал съобщение, имитиращо системата за ранно предупреждение
Земетресение с магнитуд 4 в морето край Дубровник
Детски психолог: Камерите не решават проблема, трябва да се изгради доверие
Производителят за кашата с арсен: БАБХ не познава регламента, умишлено ни дискредитират
Администрацията на Тръмп се подигра на Байдън