IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Как Пловдив става все по-привлекателен за аутсорсинг компаниите?

Общината очаква заетите в сектора да достигнат 10-12 хил. души в близките години

11:44 | 26.04.16 г. 24
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Investor.bg</em></p>

Снимка: Investor.bg

Секторът за информационни технологии и този за аутсорсинг индустрията са припознати от община Пловдив като приоритетни от пет години. Това заяви заместник-кметът на община Пловдив Стефан Стоянов по време на Клуб Investor на тема “Инвестиции и устойчив растеж в аутсорсинг сектора” във връзка с проучването на Investor.bg за аутсорсинг индустрията в страната, което показа, че Пловдив е сред най-привлекателните градове за фирмите от сектора за инвестиции през тази година. 

“Видяхме, че градът има голям потенциал в тази сфера”, коментира Стоянов, посочвайки, че основните причини за това са добри традиции в ИТ сектора, наличието на девет университета и 40 000 студенти.

“BPO секторът се интересува именно от младите хора. Производството се развива добре, но не можем да разчитаме само на него, за да привличаме таланти и да развиваме града. Бургас и Варна имат естествени алтернативи в лицето на туризма, но ние не можем да разчитаме на такива”, допълни той.

По думите на Стоянов за петгодишния период BPO индустрията в Пловдив се е удвоила и вече има близо 5000 заети в нея.

“В следващите 24 месеца можем да осигурим нови 4000 души, които да влязат в аутсорсинг индустрията”, обясни той.

За да привлича инвеститори, община Пловдив годишно прави големи изследвания с външни консултанти, за да види какъв е потенциалът на града. Последните анализи показват, че през следващите няколко години в сектора ще бъдат заети 10-12 хил. души.

“За нас е важно да разполагаме с нужните анализи и контакти, за да може, когато един инвеститор дойде при нас, да му помогнем да се ориентира”, коментира Стоянов.

В Пловдив вече оперират над 65 компании, които имат различни нужди, ето защо ролята на общината е да търси решения за всички, коментира Стоянов. Той твърди, че голяма част от фирмите са се насочили към Пловдив заради търсенето на диверсификация. Зам.-кметът обясни, че с натрупването на компании в Пловдив стандартите в заплащането в града и в София почти се изравняват. Това дава възможност на Пловдив да привлича таланти и от други градове.

“В света има голямо състезание за таланти. Ние правим първи стъпки в тази посока с издаването на сини карти, но има какво още да искаме”, обясни още той.

Именно талантите са факторът, който е от решаващо значение за повечето големи компании. Според Андон Симеонов, мениджър за България на SoftServe Bulgaria, всяка голяма компания обикновено отваря първия си офис там, където има най-много таланти.

“И другите общини трябва да започнат да правят това, което прави община Пловдив”, коментира той. “България не е по-евтина дестинация от Полша и Украйна, но предлага добри кандидати за работа, чиито умения трябва да бъдат доразвити”.

Същевременно съвместната работа с общините остава ключова за развитието на сектора. Компаниите се нуждаят от инфраструктура, необходими са им неща за нормален начин на живот - детски градини, училища и всякакъв друг вид удобства, които да направят бизнеса устойчив, коментира Ивайло Славов, изпълнителен директор на Bulpros.

“В София и Пловдив са най-добре развитите ни офиси, но Варна и Бургас също показват добри възможности. Да не забравяме, че ние се конкурираме в една глобална битка, а най-малката конкуренция е между градовете в България”, категоричен е той.

На първо място обаче талантът трябва да се чувства добре, затова все повече се говори за ефективно пространство за работна среда, в което хората се социализират, каза Верка Петкова, мениджър “Офиси и логистични площи” в Colliers International. По думите ѝ в София в периода 2013 - 2015 г. между 40 и 50% от сделките за наемане на офиси са били в BPO индустрията и тя очаква тази тенденция да се запази и през 2016 г.

Заместник-кметът на Пловдив е категоричен, че между общините няма конкуренция, а това, което е помогнало значително на града, е насищането в София и огромната конкуренция там.

“Това помогна на BPO сектора да си осигури устойчив растеж в Пловдив (около 30% на година). За да продължи това, трябва да се използва потенциала на цялата страна. В България спокойно могат да се развият десетина центъра, така че да имаме добър растеж през следващите години”, обобщи Стоянов. 

Снимки от Клуб Investor можете да видите в нашата галерия. 

Още по темата вижте в предаването "Светът е бизнес" на Bloomberg ТV Bulgaria

Клуб Инвестор се провежда с любезното съдействие на XAPT Solutions, Colliers International, Adecco, Bulpros, Aon Bulgaria, SoftServe Bulgaria.

Институционални партньори на Клуб Инвестор са Индустриален Холдинг България, Елана Финансов Холдинг, Българска аутсорсинг асоциация, SeeNews, Германо-Българска индустриално-търговска камара, БАИТ и Асоциация Телекомуникации.

Повече от събитието вижте във видеото.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:02 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

6
rate up comment 2 rate down comment 2
Georgi_Kodinov
преди 7 години
Проблема на тази "статуя" е че всъщност цитирания господин от SoftServe не казва че работи за украинска фирма. А поради кризата в Украйна тези фирми започнаха да си изнасят хората към по-спокойни места. Забележете: не работните места, хората. Така че да, има нови хора които работят може би, но те не са българи. Затова са споменати и сините карти, които кмета издава. Мога да се обзаложа и че тези "фирми" са на постоянна загуба и данъци няма.А пък това че местните феодали харчат пари за "изследвания на пазара" не ми се и коментира. То "пазара" е ясен: кинти от украинците срещу сини карти ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 15 rate down comment 2
albobo76
преди 7 години
Много работни места има в Пловдив, практически няма безработица, само който не иска да работи стои без работа. Проблемът е в ниското заплащане. За 26 г. не се научихме, че ако единственото ти конкурентно предимство е цената, скоро някой ще предложи още по-ниска цена и инвеститорите просто ще идат при по-евтиния труд.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 8 rate down comment 3
Pronto
преди 7 години
Обратното е: карат ги /пловдивчани/ към съседните общините.Защото община Пловдив е ограничена до рамките на града и заводите двфакто са в съседните.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 14 rate down comment 5
bigmamascandal
преди 7 години
И все пак Пловдив се разви сериознпо през последните месеци. Много фабрики, много нещо. Чак от съседни общини карат служители..
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 6 rate down comment 4
redcretin
преди 7 години
Вицове за лековерни.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 15 rate down comment 4
Стефчо
преди 7 години
Това ***, което е племеник на Петър Стоянов и чиято първа работа е зам. кмет на Пловдив що не вземе да обясни, че робите от тоя бранш получават по 600-700 лв. и работят в сградата на кмета Тотев.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още