IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Поли Карастоянова: Можем да удвоим приходите от туризъм до 10 години

Необходима е кардинална промяна в провеждането на националната реклама на туризма, смята директорът на Национален борд по туризъм

08:07 | 23.09.14 г. 19
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Поли Карастоянова, <em>Снимка: Личен архив</em></p>

Поли Карастоянова, Снимка: Личен архив

Статистиката в последните години показва постоянен ръст на броя на туристите в България както през летния, така и през зимния сезон. Но в същото време няма такъв ръст на приходите от туризъм?

Точно така. На практика това означава, че с по голям брой туристи, по-високи амортизационни разходи, с повишени цени на всички ресурси – енергийни, инфраструктурни, ние задържаме едни и същи приходи. Тоест има застой, който ако продължи прекалено дълго, се превръща в негативен фактор за икономиката. Отличният резултат за нас означава по-висок приход и по-малко туристи. Но това означава и съвсем друга таргет група – на платежоспособните туристи и на специалните туристически продукти. Специалните туристически продукти, като голф или СПА туризъм например, означават и допълнителни услуги, които са скъпоплатени – транспортни, преводачески, делови срещи. Гурме и вино, например е една изключителна възможност, която е търсена от туристи, които ценят преживяването, историята... Това са предимно страните от Западна Европа - клас туристи над средното ниво.

Къде е мястото на рекламната кампания в промоцията на туризма?

Рекламната кампания трябва да стои поне на осмо или девето място в поредицата от действия. Платежоспособните туристи очакват отлична самолетна поддръжка, директни полети, летища за кацане на малки самолети, бърза и добре организирана логистика на допълнителни багажи, много добра комуникация като езици, познания на чуждите култури, възможности за осигуряване на допълнителни услуги. Всичко това стои преди самата рекламна кампания. А досега винаги започваме от рекламната кампания с посредствени рекламни брошури или видеоклипове. Вижда се, че това не работи. Рекламната кампания е завършващият етап от цялото усилие.

Една от задачите на новата Стратегия за туризма е диверсифициране на туристическите продукти. Какви резултати да очакваме?

Големият проблем на нашата страна е, че няма своята туристическа атракция, която да е придобила световна значимост, въпреки че имаме такива феномени, които са съизмерими с други световноизвестни и много популярни – в Гърция и в Египет, например.

Само национален мастер план може да ни даде възможност да преценим в следващите няколко години към кои туристически продукти да насочим ресурсите си. Той ще ни даде ясна представа кои са нашите успешни туристически продукти измежду всички 10-15, с които разполагаме – винен туризъм, летен, селски, еко, конгресен, голф, гурме, спа и уелнес...

Защото ние сме изправени пред въпроса как да подредим възможностите, така че да се балансира тази огромна даденост, с която разполагаме. Идеята е те да успеят да реализират силен бум на определени пазари и да доведат до повишаване на приходите. Когато усетим това, можем да се насочим и към другите. Би било нелепо да ги поставим на еднаква основа и в желанието си да се харесаме на всички да отделяме за всички пера по малко. Това е най-сигурният начин да нямаме нито един отлично работещ туристически продукт.

Каква трябва да е следващата стъпка, след като стратегията беше одобрена?

Трябва ни целеви допълнителен бюджет за международен конкурс, който държавата да обяви по всички правила за изработване на национален мастер план за туризма. Разбира се, при финансов ресурс от около половин милион евро за целта. Ефектът от този инструмент обаче ще бъде огромен. Не става дума за непосилни за българския бюджет суми. Следва конкурсът да определи най-добрия консултант, който би ни свършил работа.

Въпросът при диверсификацията е да се определи кои продукти от многото ще искаме да продаваме на световните пазари с приоритет. Защото в момента България е неизвестна като дестинация за СПА туризъм или за културно-исторически туризъм например. А в същото време ние сме убедени, че това са наши силни продукти.

Така че разделянето на туристическите ни продукти е факт, но голямата задача е как да подредим всички тях и как да направим така, че един гост, който е тук, да разбере, че има и други възможности, чужденците да разберат, че България е една интересна страна с невероятна история и култура.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:23 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

9
rate up comment 17 rate down comment 2
nocalled
преди 9 години
много е важно да се провежда национална реклама, разбирай от бюджетни пари. това лесно - ще дадем да я изготви някой наш човек или фирма, ще му дадем 2-3 милиона ще ни върнат половината и целта - изпълнена! а, какво?!...не било това целта ли?! че кой иска да харчи пари за да развива бизнеса на хора, които самите не си дават труд да го развиват
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 17 rate down comment 4
s3
преди 9 години
На теория може да се екстраполира. На практика обаче има ограничители, като например размера на нашето черноморие, което и сега е фрашкано *** до *** на първа, втора, че и трета линия. За да направиш ръст от 100% трябва:1. Или да увеличиш легловата база 2 пъти, което означава още един бум на застрояване на черноморието ни.2. Или да вдигнеш нивото и цените да скочат 2 пъти, което няма как да стане, защото цените у нас и сега са свръхвисоки за това което се предлага.Така че нещо не го виждам потенциала за 100% ръст на приходите. Абе то дори българите започнаха да избягват почивката на нашето черноморие, аз лично от 3г. не съм бил на море у нас, няма и да бъда още много години. Няма защо и да ходя на море у нас, това което се предлага масово е мизерия на висока цена, а хотелите които са добри имат толкова високи цени, че няма смисъл да ръсиш парите. В чужбина е по-добре като отношение цена/качество.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 2 rate down comment 15
data
преди 9 години
Ако се екстраполират досегашните ръстове на сектора 100 % ръст за 10 г прави средно около 10 % годишно което е напълно постижимо да не кажа , че е песимистично като прогноза
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 14 rate down comment 1
Biso
преди 9 години
И ние така в нашата фирма, шефа вика изготви бюджет за следващата година. А не, ръста, който е заложен е малък. Да шефе, заложения ръст е малък, но реален. И това да постигнем при този условия, ще бъде чудесно! Нееее, не мога с толкова нисък ръст да представя бюджета на ръководството, още, още вдигай!И тука вече започва една стъкмистика, едно изсмукване от пръстите на огромен ръст, на несъществуващи нови клиенти, направо следващата година мед и масло потича от небето.Още на първо тримесечие се вижда, че бюджета не се изпълнява, но ние сме оптимисти, ще наваксаме следващите тримесечия. На края на годината се оказва, че първоначално заложения реален ръст е постигнат, а всичко друго е било чиста фантазия.И то дошло време за следващия бюджет и пак се започва - а не, този ръст е малък, още, още вдигай!Как беше тази приказка - Приемаме желаното за възможно, възможното за изпълнимо, изпълнимото за реалност и отчитаме изпълнена петилетка - а магазините празни!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 21 rate down comment 1
Lucifer
преди 9 години
До 10 год. всички българи ще си идват в БГ единствено и само като туристи...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 17 rate down comment 0
studioaa
преди 9 години
И баба ми може да ми стане дЕдо до 10 години. Тия вярват ли си сами след като прогониха 2/3 от българите от родните ни курорти сега щели да удвояват приходите?? На индийци, пакистанци и нигерийци ли ще разчитате за целта??
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 16 rate down comment 1
michaelis
преди 9 години
Чек още малко EU да ги поебава руснаците и като няма ни един по морето ше ги учетворим приходите ... Туризъм сме имали ... :))) това е отделна тема където не искам да започвам, че вече сме я коментирали. Taя фея къде видя инфраструктура за туризма, нещо като качество на облужване, атрактивни цени, реклами - те чакат да се предаде от уста на уста ... :)) нищо де нищо един де може и да ни огрее
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 15 rate down comment 2
ert
преди 9 години
Приходите от туризъм ще ги удвоите, ама някой друг път. Бреговата ни ивица е сравнително малка, има ограничен капацитет. И в момента положението е *** до ***, мизерия на висока цена, отделно няма елементарни условия като пречиствателни станции и човек при това море тук пълно с отходни води почти винаги лепва някоя нова зараза. Не става само с релкама, трябват и инвестиции, и то много. Те българите масово предпочитат да ходят на море в чужбина, румънците също последните години минават транзит през България за Турция или Гърция, а ние реклама ще правим ...Отделно, реално, нивото на което е туризма ни последните години е някъде около максимума като обем, трудно ще се надуе още повече.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 22 rate down comment 0
Repoman
преди 9 години
Тия не разбират ли, че не маркетинга им е проблема? Само със стратегии от типа на маркетинг фърст, които се изкривяват в тип маркетинг онли, работа не става. Показател за това е масовия български турист, който вече масово предпочита да ходи на море или в Гърция или в Турция, въпреки че е по-далеко и по-скъпо, но поне знае че наистина ще получи продукт с нормално качество за разлика от тук при нас. Когато българите се завърнат и започнат пак да ходят на море у нас, тогава ще е време за реклама и маркетинг, дотогава с това ниско и мизерно качество у нас, по-добре да не се излагаме да рекламираме че да ни се смеят.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още