IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Витошка - търговската перла със замръкнал блясък

Наемите по някогашната най-престижна търговска улица в София продължават да намаляват, като се изравняват с моловете

14:44 | 14.10.13 г. 14
Витошка - търговската перла със замръкнал блясък

Столичният бул. Витоша е първи в Европа по спад на наемните равнища на търговските площи през първото полугодие, според данни на консултантската компания Colliers International.

Според компанията наемите са се понижили с 34% на годишна база, като средногодишният разход за наем на кв. м площ на търговската улица достига приблизително 385 долара.

След Витошка се нарежда водещата търговска улица на Киев, Украйна, където е регистриран спад на наемите от 20 на сто. С 12% са се понижили наемите на водещата търговска улица в Женева, Швейцария, а с 11% - в Тирана, Албания.

Най-съществен ръст на наемните равнища се отчита в Северна Европа, като лидери са търговските улици в Копенхаген и Лондон (с по над 20%). Сериозни повишения на наемите се наблюдават и по търговските улици в Осло, Норвегия, Вилнюс, Литва, Москва, Русия, Варшава, Полша и други.

Надолу в класациите

През последните години емблематичният софийски булевард изгуби блясъка си на най-престижната търговска улица в столицата. Скъпите магазини един по един се изнесоха предимно в посока на ул. Съборна, а празните магазини поетапно се запълват от марките среден клас и най-вече заведения, след като булевардът се обособи като пешеходна зона.

Засилената конкуренция на моловете, които привлякоха част от наемателите на Витошка, пък отрезви собствениците на помещенията и наемите паднаха от над 120 евро на кв. м. през пиковата за пазара 2008 г. до около 30-на евро, сочат данните на Colliers.

Най-силно търговията по Витошка пострада заради строителството на метрото, което съвпадна и с пика на кризата. Тогава се наблюдаваше масов отлив на търговци заради намалелия човекопоток заради строителните дейности и свиването на разходите на домакинствата.

Завръщането на големите наематели по булеварда се очертава да е трудно и бавно. Като основен проблем за големите брандове, които навлязоха на българския пазар, се очертава липсата на подходящи големи помещения по протежението на Витошка, които да наемат, след като заради кризата и отлива на наематели много собственици решиха да разделят големите магазини на по-малки и нефункционални помещения.

Последна актуализация: 08:13 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Имоти виж още

Коментари

4
rate up comment 8 rate down comment 36
ert
преди 10 години
Не съм реститут, за съжаление. Обаче не одобрявам политиката да се разрешава строежа на прекомерно много молове, които да подтискат цените по основните утвърдени и доказани търговски зони в столицата ни. Това е лошо, защото Витошка вече не е като едно време, а по-скоро прилича на търговска улица в провинцията. Ето тук Фъндакова трябва да се намеси и да ограничи този проблем.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 54 rate down comment 3
misanthrope
преди 10 години
:) Ти да не си некой реститут по Витошка, столичанино? "Фъндакова да ограничи строежа на моловете, за да може наемите в столицата да са на световно ниво"По-нелепо изказване не бях чувал отдавна. Да земе да ограничи и строителството на жилища, че да може ние столичани да си продаваме избушените 60 годишни дупки за по 200 000 евро, и да се изравним с Мюнхен, че иначе ще станем провинциален град?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 7 rate down comment 38
ert
преди 10 години
Фъндакова трябва да регулилра положението. Не може Витошка да има наеми на нивото на моловете, просто не може. Фъндакова да ограничи строежа на моловете, за да може наемите в столицата да са на световно ниво, иначе, ще ставаме провинциален град, а ние столичани не искаме това.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 33 rate down comment 2
misanthrope
преди 10 години
Витошка никога не е била търговскаТА улица на София, а търговскА улциа, наред с Мария Луиза, Пиротска, Граф Игнатиев. МОЛовете изядоха хляба на тези улици и така и ще си остане. МОЛа дава много по-голям човекопоток от хора, тръгнали на пазар, в сравнение с Витошка. По Витошка и в най-силните години, гнездяха предимно перални на пари. Локацията никога не е осигурявала достатъчно конкурентно предимство, което да избие разходите за безумният наем
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още