Преди три десетилетия Лондон преустрои порутена корабостроителница в Canary Wharf, за да я превърне в гора от небостъргачи от стъкло и бетон в стремежа си да имитира американските финансови центрове, пише Wall Street Journal.
Сега банковият квартал с площ от 518 декара източно от центъра на Лондон изпитва проблем, който преследва и американските градове – опразване на офис сгради.
Миналия месец HSBC Holdings, най-голямата финансова компания във Великобритания, напусна централата си с площ от 102 хил. кв. м, известна като HSBC Tower, и я смени с по-малка сграда в центъра на Лондон. Ходът беше предприет след решение на правната кантора Clifford Chance да се премести в центъра на британската столица и голямо свиване на офис площите от Barclays и Société Générale.
В Canary Wharf и околностите му имат свободни площи от 17,1%, приблизително колкото размера на Empire State Building, спрямо 10,7% в центъра на Лондон, сочат данни на компанията UBS.
Облигации на Canary Wharf Group, компанията, която притежава повечето сгради в района, се търгуват с голяма отстъпка при доходност от над 16%. Moody’s понижи кредитния ѝ рейтинг до неинвестиционен миналия месец.
Проблемите в Canary Wharf показват как бързият ръст на работата от разстояние отеква неравномерно на световните имотни пазари. Докато опразването на небостъргачи стана често обсъждана тема в американските градове след пандемията, офис пазарът в Европа се справяше относително добре, тъй като служителите бяха много по-склонни да се завърнат в офиса.
Но Лондон изпитва известни проблеми, които са сходни с тези на американския имотен пазар.
Нивото на завърнали се служители в офисите в Лондон достигна 65% през февруари, което постави града между Ню Йорк с равнище от 49% и Париж с 85%, показаха данни на консултантската компания JLL.
Canary Wharf усеща най-силно проблемите на офис пазара в Лондон.
Работата от вкъщи и разходите за модернизиране на стари офис площи, за да отговорят на екологичните регулации, „поставят Canary Wharf в неизгодно положение“, казва Закари Гаудж, ръководител на имотните анализи за Европа в UBS.
Canary Wharf беше вторичен продукт на променящата се икономика на Лондон през 80-те години на миналия век. Промените в глобалната корабна индустрия засегнаха историческите Западноиндийски докове. Правителството на Маргарет Тачър дерегулира финансовата индустрия, а банките бяха гладни за по-големи от обичайните за Лондон кули.
Макар че това не беше добра имотна инвестиция, първият строител фалира, небостъргачи продължиха да изникват през 90-те години на миналия век и Canary Wharf се превърна в нещо като Манхатън за Лондон.
Canary Wharf привлече наематели от традиционния финансов квартал на Лондон, известен като лондонско Сити, който се намира на няколко километра в западна посока. Той се превърна в олицетворение на градско обновление. Бившият кмет на Ню Йорк Майкъл Блумбърг го превърна в отправна точка, когато насърчаваше плановете за комплекса Hudson Yards в края на първото десетилетие от новия век.
Едно поколение по-късно кулите му далеч не са нови, а лъскави модерни небостъргачи изникнаха на най-оживените улици в Ситито и други части от центъра на Лондон.
Наемите на първокласни бизнес имоти в по-модерния Уест Енд в Лондон са нараснали с 8% на година през последните три години, подкрепени от хедж фондове и компании за частни капиталови инвестиции, които се насочиха към градски къщи. В същото време наемите в Canary Wharf до голяма степен останаха непроменени, сочат данни на компанията Green Street. Средните наеми на офис площи там са 742 долара на квадратен метър спрямо 1022 долара на квадрат в Ситито и над 1776 долара на кв. м в Уест Енд, сочат данни на консултантската компания Knight Frank.
По-голямата част от квартала е собственост на Canary Wharf Group, съвместно дружество между Катарския държавен фонд и гиганта сред компаниите за частни капиталови инвестиции Brookfield, или директно на Катарския фонд и има мегдан за дългосрочно планиране.
Шоби Кан, главен изпълнителен директор на Canary Wharf Group, очерта план за “Canary Wharf 3.0”, който ще процъфтява от наеми на жилища, варианти за развлечения и биотехнологични компании.
Групата планира да изгради център за природни науки с площ от 70 хил. кв. м, който ще бъде най-голямата лаборатория в Европа. Наемите в сектора може да донесат бонус от 70% в сравнение с офис площите, сочат данни на консултантската компания Savills.
Колкото до жилищния сектор 3500 души населяват 2200-те жилища на групата в района спрямо нула наематели преди три години. Още 2000 жилища са в етап на строителство.
Комбинация от луксозни търговски обекти, ресторанти, музика и арт фестивали носи допълнителни приходи. Притокът от хора вечерите и през уикендите е нараснал с 50% спрямо нивата преди пандемията, сочат данни на транспортната агенция в града.
Но пълно преустройство ще бъде трудна за изпълнение задача. По-високите лихви и по-ниските приходи означават, че на Катар и Brookfield може да им се наложи да предвидят повече средства, за да покрият разходите за преустройство и строителство.
Друг риск – по-малко финансови компании и правни кантори може да означават по-малко търсене за магазини и удобства.
Строителните компании вероятно ще трябва да привлекат много хора като Джъстин Уолкър, счетоводител, специализиран в данъците, който работи в офис на JPMorgan Chase там.
„Не ми харесваше стерилността на Canary Wharf, когато за първи път дойдох тук. Но мястото все повече ми харесва, сега то е по-жилищно и изпълнено с много повече енергия“, коментира той.


Трима се озоваха в арестите във Варна и региона заради наркотици
Арестуваха 33-годишен варненец за кражба
По 4987 евро от БВП се пада на човек от населението
НСИ: Работещите българи са 3, 726 млн. души
Осем пострадали при тежка катастрофа край Абланица
Airbus е на 133 самолета от годишната си цел
Gol.bg празнува: 20 години истинска спортна журналистика
Признаването на руската окупация ще отключи вълни от насилие далеч отвъд Украйна
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Звездата от Mortal Kombat Кари-Хироюки Тагава почина на 75 г.
Правителството или ще се самосрути, или ще бъде срутено от ДПС
Защитата на Благомир Коцев обжалва размера на гаранцията му от 200 000 лв.
ПП внесоха вота на недоверие: Бъдещето принадлежи на младите
Пиян младеж предизвика катастрофа с двама пострадали