IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

В. Гюров: Липсват ясно разписани стратегии за развитие на големите градове

ЗУТ има нужда от промени, но и трябва да се спазва и прилага, според управителя на компанията за устойчив градски дизайн „Урбаник“

08:13 | 05.08.15 г. 39
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Валери Гюров. <em>Снимка: Личен архив</em></p>

Валери Гюров. Снимка: Личен архив

За съжаление, метрото няма как реши проблемите с транспорта на столицата, не и самостоятелно. Разполага(х)ме с огромна мрежа от трамвайни линии, а в последните години част от тях се закриват и демонтират. В Сан Франциско например много от автобусите споделят спирки и трасета с трамваите.

Разковничето е в предлагането на избор и алтернативи при избора на средство за транспорт. Приоритет следва да е колективното придвижване, т.е. автобуси, трамваи, тролеи и метро, както и свободното придвижване на хора пеша, с колело и при необходимост с личен автомобил.

Какви са тенденциите при градското планиране по света и къде стоим ние?

Както казах, всеки регион и континент си има своите специфики. В САЩ например се опитват да създават алтернативи на автомобила. В Европа има градове, които говорят за бъдеще без автомобили. На места в Близкия изток пък дори не съществува обществен транспорт.

Тенденциите в глобален мащаб са градовете да предлагат преди всичко качество на живот и добри условия за бизнес развитие. Самите граждани все повече ценят своето време за транспорт и почивка.

Според мен българските градове имат никак не лоши изходни позиции, но и не малко проблеми за решаване. Всичко е въпрос на визия и желание за развитие.

Какви промени в законодателството по отношение на градското и териториално развитие са необходими? Как е уреден въпросът в ЕС: Германия, с която обичаме да се сравняваме и от която често копираме законодателни модели, както и в държавите от Централна и Източна Европа, до които стоим по-близко?

Задължителното и абсолютно неотложно е да се ревизира Законът за устройството на територията (ЗУТ). Освен да се промени законът обаче, необходимо е също така той да се спазва и прилага.

Законът трябва да регулира развитието на държавата, следвайки обществения интерес. През последните 26 години сме свидетели докъде води промяната на закони и наредби или тяхното заобикаляне в името на инвеститорски интереси. Живял съм близо 7 години в Германия, но да си призная не познавам в детайли техния еквивалент на ЗУТ. Факт е обаче, че там наредбите и законите са общоприети и се спазват. Контролът на всички нива е засилен, но най-вече самите граждани имат будна съвест и са възпитани да следват реда. Нещо, което при нас се губи някъде по трасето през последните десетилетия.

Каква е ролята на гражданското общество при планирането на устойчива градска среда?

Ролята на гражданското общество в неразвити държави като нашата е ключово. Гражданите трябва да изискват от своите представили в местната и държавната администрация да отстояват интересите и правата им. Представете си къде щяхме да се намираме, ако неправителственият сектор у нас не беше зает да пази планините, морето и градовете ни от безумията, които ни се случват на ежедневна база, а всички впрегнем усилия за подобряване на колективния ни живот.

Разкажете повече за проектите на Urbanik. Какви нови инициативи предстоят и къде?

С URBANIK сме съвсем в началото на пътя, тепърва прохождаме. За щастие, имаме опит от 2009 г. насам със сдружение „Трансформатори“ и в много случаи знаем кое ще работи, кое – не, и защо. Ще се опитваме да избягваме грешките, които сме правили, и да решаваме проблеми, които са били непосилна пречка за нас преди.

В момента работим по съвместен проект за поставяне на велостойки в София. Скоро ще чуете и видите резултати от тази инициатива. Преговаряме с няколко потенциални партньори, така че ни очаква интересна есен и надявам се силна 2016 г.

Отворени ли са общините за подобни инициативи?

Тепърва ще разбираме. Към момента сме насочили усилията за създаване на работеща мрежа между бизнеса, неправителствения сектор и граждани и местата в нужда. На общинско ниво към момента искаме разрешения за поставяне на наши градски елементи, но се надявам в бъдеще да имаме ресурс за по-мащабни действия, било то на ниво консултиране, проектиране или реализация. Важното е да бъде сменен моделът за избор на изпълнител, при който архитектният проект и идеята се губят някъде в количествено-стойностините сметки и офериране на база цена.

Трябват ни качествено написани задания, които да стимулират проектанти от страната и чужбина да дават максимума в честни и справедливи конкурси, чиято цел да бъде стойностна реализация на приемлива цена. Не мисля, че някой, освен определени строителни фирми има интерес в градовете ни да се строи некачествено, без мисъл, визия и перспектива за бъдещето.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:03 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

29
rate up comment 0 rate down comment 4
kalendar
преди 8 години
Ясно не съм бил ясен-за втори път-чети внимателно-"Остави метро транспорта-градският транспорт не е метро транспорт, а е доста повече. "Сиреч-не е само метро транспорт. И отдавна има еко автобуси. Не всички са Икаруси, по-стари от мен.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
28
rate up comment 1 rate down comment 2
misanthrope
преди 8 години
Съмнявам се да се е намесил да защитава позиция, защото аз не видях никаква позиция в статията, то за това ми е и първият коментар. Ако имаше позиция- респект, дори да не я споделям, щях позицията да критикувам, не автора :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
27
rate up comment 0 rate down comment 5
kalendar
преди 8 години
Даже-що само в София???? Ние обичаме да мрънкаме как живеели западняците и кви заплати получавали-ами...хайде да изчислим заплатите спрямо средният доход на европееца и да си направим данъците спрямо средно европейските.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
26
rate up comment 3 rate down comment 2
misanthrope
преди 8 години
Оф .. ще разводним темата виждам :) така че спирамЗащо метротранспорта не е градски? А какво е? Селски?Напротив, метрото е бързо, удобно и ефективно и работи. Всякакви автобуси например са много по-скъпо, неефективно, неудобно, бавно и замърсяващо нещо. Железопътния транспорт е истината, с автобуси и тролеи като някакви локални квартални линии, за тези, на които метрото им е далече
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
25
rate up comment 0 rate down comment 3
data
преди 8 години
Аз имам друго предложение - високи данъци на колите в софия ( както и в големите градове ) . Годишни такси паркиране ( крито данъчно облагане ) . Високи данъци върху едрата градска собственост и апартаментите над определена квадратура . Ето така са се родили предградията на всички големи градове , а не щот някой иска да живее на 80 км от работата си
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
24
rate up comment 0 rate down comment 4
kalendar
преди 8 години
И да знаеш, че като човек, не обичащ да шофира съм се качвал по всяко време на градският транспорт.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
23
rate up comment 0 rate down comment 4
kalendar
преди 8 години
Е чети по-внимателно-каза по-добър градски транспорт, а не да си остане на това ниво. Остави метро транспорта-градският транспорт не е метро транспорт, а е доста повече. Повече и по-на често автобуси например.И в комбинация с повече бус ленти, за да има предвидимост при пътуванията.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
22
rate up comment 0 rate down comment 3
kalendar
преди 8 години
Що нови? Взимаш от старите платна. Ако се увеличат задръстванията-още по-добре. Тъкмо все повече хора ще се ориентират към градският транспорт. За влизането в центъра съм ок, но в Лондон влизаш, снимат те с камера и после ти пращат квитанцията по пощата. И май не хващаше коли с чужди регистрации. Сиреч-и това има проблеми и е трудно приложимо.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
21
rate up comment 6 rate down comment 2
misanthrope
преди 8 години
Ама това са някакви заблуди у вас бе хора. Я се качете в метрото или в трамвай сутрин да видите колко хора има. Толкова за митовете как всеки се движел с кола. Я вижте колко колоездача има сутрин на всяко кръстовище.Да се развивал транспорта - че как да не се развива? За 20 год се построи що-годе развита метромрежа, заменени бяха част от тролеите със супер готини, обновяват се автобусите, ето сега и нови трамваи, организацията на движението е много подобрена в целия град. Ако се махне Младост, където е криво, иначе въпреки впечатленията за яки задръствания, ако засечеш време ще видиш, че се придвижваш сравнително бързо. Големия проблем е презастрояването, промените в градоустройствените планове "на парче" и разрешаването на застрояване без да е изградена никаква прилежаща инфраструктура, събирането на отпадъците и преработка, бездомните кучета и подобни. Транспортно града е напълно приличен а и се работи по въпроса
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
20
rate up comment 7 rate down comment 2
kalendar
преди 8 години
Ти се намести да си защитаваш позицията ли:) Принципно похвално решение, но ако не го играеше толкова чувствителен може би щеше да приемеш хапливата забележка на мизантропа(която, като му гледаш ника в друг стил не може да бъде написана) като градивна критика. Ако ти е кеф да ми разбереш името(щото не обичаш анонимни)-аз съм го писал тук поне 2-3 пъти-рови се из коментарите ми и ще го откриеш. Или ако не ти беше сефтето днес, можеше и да си го засичал. ПС: Не съм адвокат на мизантропа. Обикновено сме на различни позиции с него.ПС2: В крайна сметка, ако не си специалист, защо говориш по темата за промени в ЗУТ? Що не се консултираш със специалист преди това и той да ти каже кво мисли, за да можеш да изградиш собствено мнение?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още