За съжаление, метрото няма как реши проблемите с транспорта на столицата, не и самостоятелно. Разполага(х)ме с огромна мрежа от трамвайни линии, а в последните години част от тях се закриват и демонтират. В Сан Франциско например много от автобусите споделят спирки и трасета с трамваите.
Разковничето е в предлагането на избор и алтернативи при избора на средство за транспорт. Приоритет следва да е колективното придвижване, т.е. автобуси, трамваи, тролеи и метро, както и свободното придвижване на хора пеша, с колело и при необходимост с личен автомобил.
Какви са тенденциите при градското планиране по света и къде стоим ние?
Както казах, всеки регион и континент си има своите специфики. В САЩ например се опитват да създават алтернативи на автомобила. В Европа има градове, които говорят за бъдеще без автомобили. На места в Близкия изток пък дори не съществува обществен транспорт.
Тенденциите в глобален мащаб са градовете да предлагат преди всичко качество на живот и добри условия за бизнес развитие. Самите граждани все повече ценят своето време за транспорт и почивка.
Според мен българските градове имат никак не лоши изходни позиции, но и не малко проблеми за решаване. Всичко е въпрос на визия и желание за развитие.
Какви промени в законодателството по отношение на градското и териториално развитие са необходими? Как е уреден въпросът в ЕС: Германия, с която обичаме да се сравняваме и от която често копираме законодателни модели, както и в държавите от Централна и Източна Европа, до които стоим по-близко?
Задължителното и абсолютно неотложно е да се ревизира Законът за устройството на територията (ЗУТ). Освен да се промени законът обаче, необходимо е също така той да се спазва и прилага.
Законът трябва да регулира развитието на държавата, следвайки обществения интерес. През последните 26 години сме свидетели докъде води промяната на закони и наредби или тяхното заобикаляне в името на инвеститорски интереси. Живял съм близо 7 години в Германия, но да си призная не познавам в детайли техния еквивалент на ЗУТ. Факт е обаче, че там наредбите и законите са общоприети и се спазват. Контролът на всички нива е засилен, но най-вече самите граждани имат будна съвест и са възпитани да следват реда. Нещо, което при нас се губи някъде по трасето през последните десетилетия.
Каква е ролята на гражданското общество при планирането на устойчива градска среда?
Ролята на гражданското общество в неразвити държави като нашата е ключово. Гражданите трябва да изискват от своите представили в местната и държавната администрация да отстояват интересите и правата им. Представете си къде щяхме да се намираме, ако неправителственият сектор у нас не беше зает да пази планините, морето и градовете ни от безумията, които ни се случват на ежедневна база, а всички впрегнем усилия за подобряване на колективния ни живот.
Разкажете повече за проектите на Urbanik. Какви нови инициативи предстоят и къде?
С URBANIK сме съвсем в началото на пътя, тепърва прохождаме. За щастие, имаме опит от 2009 г. насам със сдружение „Трансформатори“ и в много случаи знаем кое ще работи, кое – не, и защо. Ще се опитваме да избягваме грешките, които сме правили, и да решаваме проблеми, които са били непосилна пречка за нас преди.
В момента работим по съвместен проект за поставяне на велостойки в София. Скоро ще чуете и видите резултати от тази инициатива. Преговаряме с няколко потенциални партньори, така че ни очаква интересна есен и надявам се силна 2016 г.
Отворени ли са общините за подобни инициативи?
Тепърва ще разбираме. Към момента сме насочили усилията за създаване на работеща мрежа между бизнеса, неправителствения сектор и граждани и местата в нужда. На общинско ниво към момента искаме разрешения за поставяне на наши градски елементи, но се надявам в бъдеще да имаме ресурс за по-мащабни действия, било то на ниво консултиране, проектиране или реализация. Важното е да бъде сменен моделът за избор на изпълнител, при който архитектният проект и идеята се губят някъде в количествено-стойностините сметки и офериране на база цена.
Трябват ни качествено написани задания, които да стимулират проектанти от страната и чужбина да дават максимума в честни и справедливи конкурси, чиято цел да бъде стойностна реализация на приемлива цена. Не мисля, че някой, освен определени строителни фирми има интерес в градовете ни да се строи некачествено, без мисъл, визия и перспектива за бъдещето.


„Ангели на пътя“ със сигнален сигнал за КАТ - Варна (СНИМКИ)
Почина основателят на една от големите вериги хранителни магазини у нас
Гуцанов праща социалните по наводнените места в Бургаско
Цолов завърши 12-и в Абу Даби
Откриха 8 кг марихуана при спецоперация в Бобов дол
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Рецептата Dnes: Запържени скариди със зеленчуци
Бургунди и бордо – най-актуалната тенденция за сезон есен-зима 2025
Занаятът носи радост, когато надмине очакванията
НОИ даде зелена светлина на бюджета на ДОО за 2026 г.
Блокада за камионите: Затвориха Кулата и Илинден


преди 10 години Ясно не съм бил ясен-за втори път-чети внимателно-"Остави метро транспорта-градският транспорт не е метро транспорт, а е доста повече. "Сиреч-не е само метро транспорт. И отдавна има еко автобуси. Не всички са Икаруси, по-стари от мен. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Съмнявам се да се е намесил да защитава позиция, защото аз не видях никаква позиция в статията, то за това ми е и първият коментар. Ако имаше позиция- респект, дори да не я споделям, щях позицията да критикувам, не автора :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Даже-що само в София???? Ние обичаме да мрънкаме как живеели западняците и кви заплати получавали-ами...хайде да изчислим заплатите спрямо средният доход на европееца и да си направим данъците спрямо средно европейските. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Оф .. ще разводним темата виждам :) така че спирамЗащо метротранспорта не е градски? А какво е? Селски?Напротив, метрото е бързо, удобно и ефективно и работи. Всякакви автобуси например са много по-скъпо, неефективно, неудобно, бавно и замърсяващо нещо. Железопътния транспорт е истината, с автобуси и тролеи като някакви локални квартални линии, за тези, на които метрото им е далече отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Аз имам друго предложение - високи данъци на колите в софия ( както и в големите градове ) . Годишни такси паркиране ( крито данъчно облагане ) . Високи данъци върху едрата градска собственост и апартаментите над определена квадратура . Ето така са се родили предградията на всички големи градове , а не щот някой иска да живее на 80 км от работата си отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години И да знаеш, че като човек, не обичащ да шофира съм се качвал по всяко време на градският транспорт. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Е чети по-внимателно-каза по-добър градски транспорт, а не да си остане на това ниво. Остави метро транспорта-градският транспорт не е метро транспорт, а е доста повече. Повече и по-на често автобуси например.И в комбинация с повече бус ленти, за да има предвидимост при пътуванията. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Що нови? Взимаш от старите платна. Ако се увеличат задръстванията-още по-добре. Тъкмо все повече хора ще се ориентират към градският транспорт. За влизането в центъра съм ок, но в Лондон влизаш, снимат те с камера и после ти пращат квитанцията по пощата. И май не хващаше коли с чужди регистрации. Сиреч-и това има проблеми и е трудно приложимо. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Ама това са някакви заблуди у вас бе хора. Я се качете в метрото или в трамвай сутрин да видите колко хора има. Толкова за митовете как всеки се движел с кола. Я вижте колко колоездача има сутрин на всяко кръстовище.Да се развивал транспорта - че как да не се развива? За 20 год се построи що-годе развита метромрежа, заменени бяха част от тролеите със супер готини, обновяват се автобусите, ето сега и нови трамваи, организацията на движението е много подобрена в целия град. Ако се махне Младост, където е криво, иначе въпреки впечатленията за яки задръствания, ако засечеш време ще видиш, че се придвижваш сравнително бързо. Големия проблем е презастрояването, промените в градоустройствените планове "на парче" и разрешаването на застрояване без да е изградена никаква прилежаща инфраструктура, събирането на отпадъците и преработка, бездомните кучета и подобни. Транспортно града е напълно приличен а и се работи по въпроса отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Ти се намести да си защитаваш позицията ли:) Принципно похвално решение, но ако не го играеше толкова чувствителен може би щеше да приемеш хапливата забележка на мизантропа(която, като му гледаш ника в друг стил не може да бъде написана) като градивна критика. Ако ти е кеф да ми разбереш името(щото не обичаш анонимни)-аз съм го писал тук поне 2-3 пъти-рови се из коментарите ми и ще го откриеш. Или ако не ти беше сефтето днес, можеше и да си го засичал. ПС: Не съм адвокат на мизантропа. Обикновено сме на различни позиции с него.ПС2: В крайна сметка, ако не си специалист, защо говориш по темата за промени в ЗУТ? Що не се консултираш със специалист преди това и той да ти каже кво мисли, за да можеш да изградиш собствено мнение? отговор Сигнализирай за неуместен коментар