Още през тази седмица се усети сериозното забавяне на плановете: приятелската среща между Полша и Франция, която трябваше да се играе на 9-и юни, няма да се състои, както бе предвидено, на стадиона в Гданск, а на стадион „Легия“ във Варшава. Причината е прозаична: PGE Arena в Гданск, която се строи от консорциум с участието на австрийската Alpine, и заедно с Варшава, Позна и Вроцлав трябва да бъде домакин на мачове от Евро 2012, в момента е една строителна площадка, пишат полските медии.
Само че Гданск се оказва най-малкият проблем. Защото тук все пак стадионът е „готов за мачове“. При строежа на Националния стадион във Варшава, който също се строи от Alpine, а стойността на поръчката е около 312 млн. евро, има огромно закъснение, предава австрийската агенция APA. Затова и правителството вече заплашва с разваляне на договора: ако Alpine не представи в следващите 14 дни реалистичен план за действие, договорът ще бъде развален, гласи ултиматумът на местното ведомство Национален спортен център (NCS). И тъй като подизпълнителят на електрическите инсталации „объркал работата“, стадионът с капацитет 55 000 зрители вероятно ще бъде предаден на държавата едва през февруари 2012 г. А планът беше за завършване през юни тази година. „Има известно забавяне, но няма опасност за провеждането на европейското първенство“, казва говорителката на Alpine Карин Кеглевих.
Според специалисти в опасност са една трета от проектите – закъснение има при 30% от всички инвестиции, преди всичко в уличната и жп инфраструктурата.
И наистина - най-изостанала е работата по инфраструктурата и то що се отнася до графиците и до отпуснатите средства. Така например преди три години полското правителство обеща да инвестира 20 млрд. евро в строежа на магистрали, железопътна мрежа и модернизиране на гари и летища. „Досега обаче са вложени едва 9-10 млрд. евро“, казва Ернст Коп, търговски представител на Австрия в Полша. Най-голямо закъснение има при магистралата А2, която свързва полската столица с Берлин.
Конкретно от трасето липсват 91 км. Два лота (общо 50 км) бяха спечелени от китайската компания Covec, защото тя предложи най-ниска цена от 320 млн. евро. В момента обаче машините не работят, защото китайската фирма не плаща на полските си подизпълнители. Затова и китайците получиха ултиматум от Варшава – седем дни, в които да погасят задълженията си и да продължат дейността.
Също така и магистралите A1, както и A4 в посока Украйна, вторият домакин на първенството, по всяка вероятност няма да са готови преди началото на Евро 2012. Единствено частта от A2 до Берлин, която се строи от Strabag, ще бъде готова в срок - още тази година.
Що се отнася до високоскоростните жп отсечки, готова е само връзката Варшава – Лодз. За разстоянието между Варшава и Краков и Варшава и Гданск пътниците ще пътуват и през юни 2012 г. вместо обещаните два часа – три и съответно четири.
„Голямо предизвикателство за нас е и строежът на гарата в Познан, един от домакините“, казва Марсин Хера, изпълнителен директор на държавната компания PL 2012. 60% от поляците определят като слаба моментната подготовка на страната им за форума, а едва 22% са доволни от постигнатото. Още по-скептично настроени са поляците при определянето на възможните им спортни успехи – 75% са убедени, че националите им няма да се представят добре.


Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
„Арда“ надви „Локомотив“ на „Лаута”
Астън Вила прекъсна серията на Арсенал с гол в края
Покровск: Градът, който промени войната в Украйна
Кадиров: Зеленски отдавна не е легитимен президент на Украйна
Спират камионите през „Капитан Петко войвода–Орменио“