Годишната потребителска инфлация в Япония е останала без промяна през юли, а държавният натиск върху телекомуникационните компании да понижат таксите може да се отрази на цените и занапред, подкопавайки допълнително усилията на централната банка да постигне ценовата си цел, коментира Ройтерс.
Индексът, който премахва ефекта на волатилните свежи храни и енергийни разходи, е нараснал незначително, което според анализаторите е сигнал, че ръстът при потребителските цени се дължи най-вече на високите разходи за енергията, а не на засилване на частното потребление.
Упорито слабата инфлация може да отложи излизането на Японската централна банка от ултрахлабавата ѝ политика. Освен това би било неуспех и за политиката Абеномика на Шиндзо Абе, докато той се стреми да бъде преизбран като лидер на партията си през септември.
„Ръстът на потребителските цени остава задвижен от волатилните свежи цени и енергийната инфлация, докато базисната инфлация остава потисната“, коментира Марсел Тиелан, старши икономист за Япония в Capital Economics.
“Ценовият натиск трябва да укрепне преди увеличението на данъка върху продажбите следващата година, но инфлацията вероятно ще остане под целта на ЯЦБ от 2%“, допълва той.
Базисният индекс на потребителските цени, който включва цените на петрола, но изключва волатилните свежи продукти, се е повишил с 0,8% през юли на годишна база, оставайки без промяна спрямо ръста от предишния месец и под медианната пазарна прогноза за увеличение от 0,9%.
Индексът, от който се премахват ефектите на цените на енергията и свежите хранителни продукти, бележи увеличение от 0,3% на годишна база през юли след ръст от 0,2% през предишния месец, показаха още държавните данни в петък.
Данните подчертават предизвикателството пред централната банка в елиминирането на дефлационното мислене, което кара компаниите да не вдигат цените си от страх, че ще изплашат по-чувствителните към разходи потребители.
Засилвайки несигурността около перспективите пред достигането на целта на ЯЦБ, говорителят на правителството Йошишиде Суга бе цитиран да казва, че японските телекоми имат пространство за намаляване на таксите за използване на смартфони с 40%.
Правителството се надява, че намалявайки бремето от разходите за смартфони за домакинствата, ще снижи разходите в други сфери и ще подкрепи потреблението като цяло.
Ако потребителите на смартфони обаче не започнат веднага да харчат парите си за друго, тази мярка може да доведе до обратния ефект най-вече за ЯЦБ, тъй като понижение с 40% на разходите ще свали инфлацията на отрицателна територия.
Оценките на правителството и частните анализатори показват, че подобен спад в таксите ще свали базисният индекс с около 0,96 пр.п.
ЯЦБ каза миналия месец, че инфлацията няма да достигне целта от 2% поне до началото на 2021 г. и предприе стъпки да направи политическата си рамка по-устойчива.
Повечето частни анализатори очакват базисната потребителска инфлация да бъде около 1% през останалата част от годината.


Отбелязваме 116 години от рождението на Никола Вапцаров
Букурещ избира кмет
Курортите вече са пълни за 8 декември
Свличане на скали затвори прохода "Троян-Кърнаре"
Аксаково загуби и последния си мач за 2025 година
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Наталия Киселова: Улицата не може да замени парламентарната трибуна
Сръбският премиер: Няма да има недостиг, енергийната ситуация в Сърбия е под контрол
Тревожен сигнал: хранителната сигурност в България не е обезпечена
Трафикът на кокаин в Европа се увеличава
Вулканът Килауеа изригна с фонтан от лава с височина около 370 метра ВИДЕО