Онлайн търговията отбеляза 100-процентов ръст спрямо 2019 година, а през 2021 г. досега наблюдаваме по-скоро тенденция на запазване. Тази тема коментираха в ефира на Bloomberg TV Bulgaria в предаването „Светът е бизнес“ Евгени Йорданов, дигитален директор на платформата за електронни магазини CloudCart и Христомир Витанов – Мъро, креативен директор на рекламна и маркетингова агенция „Аномали".
Дрехите са най-големият сегмент в онлайн търговията в България, следвани от забавленията и детските стоки, стана ясно по време на разговора.
Ръстът на глобалната търговия всъщност е толкова голям, че вече не достигат контейнери, които да извозват поръчките между континентите. Основна причина за това е ръстът в електронната търговия. Принудителното затваряне вкъщи накара потребителите да опитат с поръчки онлайн и тази тенденция се запазва.
„Пазарът в България повтори тези ръстове. Пандемията всъщност отвори очите на много хора, че интернет е канал, от който можеш да изкарваш пари и да правиш бизнес“, коментира Йорданов и съобщи, че има над 100% ръст в обема на поръчките за 2020 г. спрямо 2019 г.
Той отбеляза, че първите две тримесечия на тази година „по-скоро говорят за запазване на този интерес“, а бизнесът също се преориентира.
Йорданов посочи, че българският потребител е по-скоро консервативен. „Начинът на плащане, който използва, е по-скоро наложен платеж, отколкото по-иновативните методи – карти, дигитални портфейли и т.н., заяви Евгени Йорданов.
Той уточни, че в тази връзка въведените регулации от ЕС за допълнително верифициране на пароли при плащане онлайн са една от причините много хора да избират наложения платеж или друг по-опростен начин на плащане.
„Всяка допълнителна крачка дава възможността на човек да се откаже да направи покупката“, смята Христомир Витанов.
По време на пандемията, а и след това, наблюдаваме все повече алтернативи на търговия в онлайн пространството.
Една от тенденциите, която се роди от пандемията, е онлайн търговията на бързооборотни стоки. Макар и изключително труден бизнес от гледна точка на логистика и маржове, интересът глобално към този сектор е значителен.
„Светът отива натам и първите ще бъдат победители“, прогнозира Витанов.
По думите му храната обаче далеч не е най-интересният и „горещ“ сектор за инвестиции онлайн. „Всъщност можем да кажем, че е задължително и да става въпрос за нещо физическо“, е мнението на Христомир Витанов – Мъро.
Той потвърди, че се задава и друг тренд, който засяга предимно колекционерски ориентираните потребители. „Той се нарича NFT и най-общо казано представлява дигитализирането на различни произведения на изкуството“, уточни експертът и разкри, че притежаването на дигитален портфейл дава и други предимства, като колекционерската страст движи този бизнес.
Експертите коментираха и членските карти на ФК Левски – София тип NFT, които съвсем скоро ще са при феновете. Тези клубни карти освен стойност като колекционерска пластика може да донесат и добавена стойност – например VIP ложа или среща с футболистите.
Маркетинговите специалисти обсъдиха и психологията на различните социални платформи днес.
„За мен Fаcebook винаги ще бъде много сериозна мрежа, но се измества фокусът на съдържанието. Във Facebook хората са много по-склонни да коментират повече, отколкото в Instagram. Facebook спря да бъде визуална мрежа - тя е по-скоро мрежа на мненията, каквато е и Twitter”, каза Христомир Витанов.
Красивите изображения пък са в Instagram.
Различните социални мрежи също така привличат различни демографски групи.
По думите на Витанов TikTok също е много обещаваща платформа за онлайн търговия, а „Аномали“ вече създават маркетинг кампании и в нея, съобразени със специфичната демография, например с бързооборотни стоки за деца.
„Tik Tok са развили всички инструменти, които Facebook има за онлайн търговия. Друга социална мрежа не може да се похвали с толкова богат инструментариум“, е мнението на Витанов, но той обърна внимание, че не всички инструменти са налични в България.
Друг голям хит за потребителите е така нареченото „купи сега-плати после“. Това е услуга за отложено плащане, приложима обикновено за стока, която е на стойност до около 400 лева, според експертите – дрехи, бижута и др.
„Да речем, че искаш да купиш подарък, но нямаш пари, можеш да вземеш подаръка, без да се налага да си взимаш кредитна карта и да речем на заплата да платиш артикула“, обясни Евгени Йорданов.
Какъв е профилът на успешния бързооборотен бизнес днес? Какви са новите модели за онлайн търговия и маркетинг стратегии? Колко е средната поръчка при онлайн търговията? Как се създава дигитален портфейл за NFT и каква трябва да е сумата за инвестиции? С каква идентификация трябва да се защитават потребителите?
Какво още коментираха събеседниците за тенденциите в електронната търговия вижте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Повече от предаването на „Светът е бизнес“ можете да откриете тук.


Никола Цолов стартира от първа редица в Абу Даби
Тъжна вест! Почина поетесата Ружа Велчева
Елхите във Варна вървят от 30 до 300 лева
Във Варна ще се проведе последното за годината събитие за събиране на стотинки
Почина един от най-популярните японски актьори
ЕС търси Меркосур, за да се конкурира със САЩ и Китай, но предлага малко
Турската лира остава стабилна, а икономисти очакват ново понижение на лихвите
Юанът става все по-използван при паричните преводи
Noventiq ускорява AI трансформацията в бизнеса с Microsoft Copilot и нова експертна специализация
Еврозоната бележи по-силен ръст от очакваното благодарение на вътрешното търсене
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Audi готви още една изненада
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Издигнаха къщички и палатки за протестиращите фермери край Промахон-Кулата
Тръмп е разтревожен от посещението на Путин в Индия
Патриарх Даниил отказа на краля на Йордания да участва в религиозен форум
Уран във водата на Харманли, жителите ще разчитат на водоноски