Компанията майка на Google - Alphabet, този месец успя да изпревари Apple като най-високо оценяваната публична компания в света – на повече от 550 млрд. долара. В дългосрочен план обаче гигантите може да се сблъскат с трудности да останат доминиращи заради нарастващата конкуренция от страна на Китай, пише в свой анализ Financial Times.
Ако обърнем внимание на спада в цените на акциите през последните няколко месеца, надмощието на Google може да бъде запазено, докато книжата на Apple потъват. Анализаторите са по-песимистични за потенциала за растеж на производителя на iPhone на пазари, които са близо до своето насищане.
Apple притежава една седма от световния пазар на смартфони, нареждайки се само след Samsung. Две трети от продажбите на Apple се осъществяват извън САЩ, а на тези пазари iPhone се сблъсква със значителна конкуренция от страна на по-евтините марки. На следващите места в класацията на най-големите производители на смартфони в света се нареждат имена от Китай – Huawei, Xiaomi и Lenovo.
Световният пазарен дял на Samsung се сви от една трета до една пета само за три години, докато китайските конкуренти набраха сили.
Въпреки че търсачките не се сблъскват с такова насищане на пазара като смартфоните, доминацията на Alphabet също може да бъде оспорена. Повече от половината от бизнеса на компанията е позициониран извън САЩ и нейният най-голям продукт до момента е Google, която се радва на две трети от пазара на десктоп търсачки в света. На второ място е Bing нa Microsoft, следвана от китайската Baidu.
Тези проценти са разменени в Китай. Във втората най-голяма икономика в света Baidu има 70% пазарен дял и около 600 млн. активни потребители месечно, което е по-малко от половината население на страната. Половин Китай има достъп до интернет и стотици милиони китайци предстои да станат онлайн потребители. САЩ достигна това ниво преди 15 години, а сега 90% от хората там сърфират в интернет.
Делът на пазара на търсачки не е всичко, разбира се. Имейл услугата на Google, Gmail, има над 1 млрд. активни потребители месечно, а способността на компанията да генерира добър марж на печалба означава много повече от това с какъв пазарен дял разполага.
И все пак е трудно да се игнорира въпросът за това до колко потребители по света достига компанията. Въпреки че има големи различия между една компания, която се финансира от продажбите на реклами, и една, която разчита на смартфони, Apple и други технологични фирми имат по петите си редица китайски компании.
Alibaba достига до повече хора от Amazon, тъй като китайците обичат повече от американците да пазаруват онлайн. Електронната търговия представлява една десета от всички продажби на дребно в Китай, в сравнение с около 7% в САЩ.
Мобилното чат приложение на Tencent – WeChat, има повече от 650 млн. активни потребители месечно и наваксва бързо разликата си с WhatsApp на Facebook, която вече премина границата от 1 млрд. потребители.
От своя страна Facebook е блокирана в Китай, което позволи на микроблогинг уебсайта Sina Weibo да натрупа повече от половин милион потребители, които ползват Weibo за социална мрежа, подобна на Twitter.
Доскоро тези китайски технологични групи се фокусираха до голяма степен върху вътрешния си пазар, но напоследък показват все повече амбиции да излязат на други пазари. Рекордното първично публично предлагане на Alibaba в САЩ през 2014 г. е ясен пример. От своя страна Baidu също обмисля експанзия в чужбина и вече навлезе на бразилския пазар. Google пък разработва автономни коли.
Голямата технологична четворка – Google, Apple, Facebook и Amazon, скоро може да се конкурира още по-директно с китайските четири – Baidu, Huawei, Sina и Alibaba. В не много далечно бъдеще може да видим как Apple отпада от челната позиция, допълва анализът на Financial Times.


Любовен хороскоп: Страст за овните, разум за девите
Районите на Варна без електричество днес са
Виц на деня - 16 декември
Вторникът ще е слънчев, с темпераури до 13°
Как ще подаваме данъчни декларации след приемане на еврото?
Европа се нуждае от по-умен подход към имиграцията
Електричеството сега възпрепятства растежа в световната икономика
Ford ще понесе 19,5 милиарда долара загуби заради стратегията за електромобили
На мен няма да ми се случи: Под 10% от имотите в България са застраховани
Макрон рискува да погребе завинаги споразумението с Меркосур
Защо системата Start/Stop може да не работи
Кой печели и кой губи на българския пазар през 2025
Шофьорка обърка педалите и скочи в пълен с хора басейн
Jeep Wrangler получи специална версия
Как Tesla печели невидимата война срещу шума
Тръмп се подигра грозно с убития режисьор Роб Райнър
Русия ще изземва жилища в окупираните територии в Украйна
Тръмп: Никога не сме били толкова близо до споразумение за Украйна
Консултациите при президента продължават с "Възраждане" и "ДПС - НН"
Удължителният бюджет ще бъде гласуван в ресорната комисия
преди 9 години Е то ябълката си е и без това прехвалена марка, ако не са постоянните реклами няма и да се продава сигурно(висока цена слаба призводителност) "APPLE" отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години а щяха да *** китайците .... :)) Затова е целия рев на Запада срещу Китай не за друго, защото на пазара си лансират техните си продукти и то е съвсем логично. А те са на брой повечко от целия запад взети заедно. Защо да лансират Ябълки или други Сашовски глюсти като печалбицата може да остане дома вместо да препуска да пълнят гушите на дъртите евреи оттатък блатото .... :)) Китайците знаят как да станат богати и разбират парите все пак те са ги "измислили" не е Запада .... отговор Сигнализирай за неуместен коментар