Нов начин за финансиране на проекти за транспортна инфраструктура въвежда Европейската комисия.
Поканата за прием на проекти за 1 млрд. евро от Механизма за свързване на Европа ще бъде съчетана с финансиране от Европейския фонд за стратегически инвестиции, който е в основата на Плана „Юнкер“, съобщава Комисията.
Като източници на финансиране се посочват и Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), националните насърчителни банки или частни инвеститори.
„Мобилността в бъдеще трябва да е екологосъобразна, свързана и конкурентна, което изисква нови начини на финансиране. Днешната покана за предложения е важна първа стъпка в тази насока“, коментира зам.-председателят на Комисията с ресор енергиен съюз Марош Шефчович.
Той уточнява, че чрез промяната ЕК си поставя за цел да изпълни стратегията за мобилност с ниски емисии за Европа.
"Съчетаването на двата източника на финансиране ще подкрепи инвестициите и работните места, необходими за изграждането на интелигентни, устойчиви транспортни мрежи", казва еврокомисар Юрки Катайнен с ресор заетост и растеж.
Особен акцент се поставя върху държавите, обхванати от политиката на сближаване, уточнява комисарят по транспорта Виолета Булц.
За да получат средства по Механизма за свързване на Европа, кандидатите ще трябва да представят доказателство за възможността проектите да получат кредити от публични или частни финансови институции.
Подбраните проекти трябва да допринасят за устойчив, новаторски и безпрепятствен превоз по протежение на Трансевропейската транспортна мрежа. Акцент ще бъде поставен върху проекти за премахване на проблемните участъци, подкрепа на трансграничните връзки и ускоряване на цифровизацията, особено в районите с висок потенциал и пазарни пропуски, като например в държавите, обхванати от политиката на сближаване.
Други цели са устойчиви и ефикасни транспортни системи, повишаване на интермодалността и оперативната съвместимост на мрежата.
Това включва нови технологии и системи за управление на движението като Европейската система за управление на железопътния трафик, интелигентните транспортни системи за движение по пътищата или програмата за въздушния трафик „Единно европейско небе“.
Подкрепата ще бъде предоставяна на конкурентен принцип след оценка и подбор. Поканата ще има два крайни срока за представяне на предложения — 14 юли 2017 г. и 30 ноември 2017 г.
В рамките на Механизма за свързване на Европа от бюджета на ЕС за периода 2014 — 2020 г. ще бъдат предоставени на разположение 24,05 млрд. евро за съфинансиране на проекти от общ интерес за обекти от трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T) в страните от ЕС. От тях за 19,3 млрд. евро вече е поето правно задължение.
По-рано днес българското транспортно министерство съобщи, че България кандидатства с участък от магистралата София – Калотина и проект за обновяване на жп възел Пловдив за финансиране от Механизма за свързване на Европа.


Никулден е! Вижте какви са традиции за днес
Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Дейвид Бут: Някои щати изискват да се инвестира извън Китай
Cambricon ускорява работа по AI в Китай и разчита на подкрепа
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Меган Маркъл се свързала с баща си след ампутирането на крака му
Урсула и Мерц на крака при белгийския премиер за руските активи
МААЕ: Защитният саркофаг на АЕЦ Чернобил е повреден от дрон
Празнуваме Никулден, над 200 000 българи черпят днес