Съвсем скоро ще започне изграждането на така наречения воден кадастър - кадастрална карта на всички съоръжения във водния сектор. Това съобщи заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Добромир Симидчиев по време на конференция за публично-частното партньорство във водния сектор.
Той обясни, че изграждането на воден кадастър е заложено във водната стратегия на екоминистерството, която предстои да бъде одобрена от парламента, както и в закона за водите, който също се очаква скоро да бъде гласуван от депутатите. Работата по подготовката на кадастрална карта на водните съоръжения може да започне веднага след приемането на поправките в закона за водите, уточни Симидчиев.
Той допълни, че не е ясно колко ще струва водният кадастър, тъй като изграждането му е постоянен и скъп процес без край. Той каза обаче, че ще се започне от язовирите. Приоритетно ще се описват опасните водоеми, а постепенно, след като приключи тяхното картографиране, ще се започне работата по изграждането на кадастър за всички ВиК мрежи в страната. Зам.-министърът обясни, че процесът по съставянето на водния кадастър е ангажимент на няколко правителства.
По думите на министъра по управлението на европейските фондове Томислав Дончев за цялостното модернизиране на водния сектор в България са необходими 40 милиарда лева. Европейското финансиране или средствата от националния бюджет със сигурност няма да бъдат достатъчни за цялостното обновяване на ВиК мрежата в страната. Участниците в конференцията се обединиха около мнението, че публично-частното партньорство във водния сектор има огромен потенциал.
Симидчиев коментира, че най-печеливши за частни инвеститори са мрежите на ВиК оператори, които обслужват около 200 хиляди души. Той допълни, че публично-частните партньорства във водния и други сектори ще бъдат значително улеснени след приемането на закона за публично-частното партньорство. Симидчиев посочи, че в момента се работи по пилотен проект за публично-частно партньорство с ВиК дружеството в Плевен. Подготовката на проекта е на етап изготвяне на анализи и на тръжната документация, а финалното решение ще бъде взето от местните власти.
По време на конференцията Марк Мюлер от испанската фирма „Акуалия“ представи три модела за партньорство на частен инвеститор и община.
Първият модел е само за предоставяне на услуга. В този случай дружеството и общината сключват договор, като изпълнението на инвестиционната програма и управленският риск се поемат изцяло от местните власти.
Вторият модел е наемането на водната инфраструктура от частната фирма за период от 10 до 25 години. Дружеството заплаща лизингова такса на общината, като си поема управленския риск и събирането на таксите от крайния потребител, но инвестициите се правят от общината.
Третият е концесията. Провежда се търг, след което общината сключва договор с избраното дружество за период от 30-35 г. Частният оператор поема ангажимента да инвестира в инвестиционния си план, като заплаща съответната концесионна такса на общината.


Вижте резултатите от официалния кантар на SENSHI 29
ФИФА с нововъведение за засадите на световното по футбол
Съдия Ганчева разказа пред ученици за последиците от употребата на "райски газ"
ПП-ДБ внесе вота на недоверие към кабинета "Желязков"
Правителство, синдикати и работодатели постигнаха съгласие по новия Бюджет 2026
Еврозоната бележи по-силен ръст от очакваното благодарение на вътрешното търсене
Ралито на китайските акции изостава от американските
САЩ лобират срещу плана на ЕС за отпускане на заем в подкрепа на Украйна
Китай изпраща нови панди на Франция след срещата Макрон-Си
Търговските вериги инвестират в устойчивост и адаптация към еврото
Audi готви още една изненада
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
МК с позиция за нарушенията, констатирани от Сметната палата
Полицията разби нова наркооранжерия във Варна
Орбан: Унгария ще съди Европейската комисия
До 18:00 часа не се допуска преминаване на камиони през "Кулата - Промахон"
Съдът на ЕС разглежда жалба на "Възраждане" срещу влизането ни в Еврозоната