IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Повишат се изискванията към луксозните хотели, облекчения за по-ниския клас

За първи път са разписани изисквания към услугата „ол инклузив”

13:17 | 15.07.15 г.
Повишат се изискванията към луксозните хотели, облекчения за по-ниския клас

Въвеждат се минимални задължителни изисквания за категоризиране на всички видове туристически обекти. Апартаментните туристически комплекси, хостелите, вилите, къщите за гости и апартаментите за гости също ще подлежат на категоризация. Критериите се отнасят до изграждането им, оборудването и обзавеждането, обслужването, професионалната и езикова квалификация на персонала в обекта.

Това е записано в последния вариант на новата Наредба за изискванията към местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения, която Министерството на туризма публикува за обществено обсъждане.

Според новите предложения туристическите обекти се разделят в два класа: клас А - хотели, мотели, апартаментни туристически комплекси, вилни селища, туристически селища и вили, и клас Б - семейни хотели, хостели, пансиони, почивни станции, къщи за гости, стаи за гости, апартаменти за гости, бунгала и къмпинги. Заведенията за хранене и развлечения (самостоятелни и прилежащи към места за настаняване) се категоризират като ресторанти, заведения за бързо обслужване, питейни заведения, кафе-сладкарници и барове.

Управляващите се отказаха от идеята, която се дискутираше през последната година, да отпадне категоризацията на самостоятелните заведения за хранене и развлечения.

Основната цел на прецизираните промени е повишаване качеството на предлагания туристически продукт и информираността на потребителите на туристически услуги, осигуряване на комфорт, безопасност и сигурност на туристите при реализирането на нощувки и хранене в тях, посочва се в мотивите към проекта на наредбата.

Наредбата за първи път поставя изисквания към новосъздадените по смисъла на Закона за туризма туристически обекти - апартаментните туристически комплекси, хостелите и апартаментите за гости. Облекчават се изискванията към по-малките обекти с по-ниски категории с цел подпомагане на малкия и среден бизнес. В същото време са завишени изискванията към висококатегорийните хотели.

Фиксирани са размерите на телевизорите в помещенията за нощуване, броя и вида на възглавниците, съдържанието на мини-бара, броя на кърпите в банята, предлагането на „Turn Down” обслужване и т.н. Разписани са и специални правила към изграждането, обзавеждането и оборудването на хотелски стаи и апартаменти, съдържащи уреди и приспособления за максимално преодоляване на архитектурно-социалните бариери при обслужване на хора с намалена подвижност. За първи път са разписани изисквания към менюто на закуската, към услугата „ол инклузив”, към менюто за румсървиз и др.

С наредбата по отношение на хотелите (за всички категории) се създава задължително изискване за въвеждане на единен вътрешен телефонен номер 9 за връзка с хотелските рецепции. Целта на това ново изискване е туристът да бъде максимално улеснен, особено ако му се наложи да потърси бърза или спешна помощ в дадена ситуация.

Много от действащи до момента изисквания, които са били актуални преди години, сега са заличени като критерии, например наличието на рецепцията на ключарник – скрит от погледа на клиента, предоставянето на ключ или магнитна карта за туристите, метална каса на рецепцията, врата с шпионка на стаите и други). Премахнати са изисквания, които във времето са показали, че са ненужни и не се ползват, като например термометър и барометър до главния вход, информационно табло, термометър, барометър (в близост до рецепцията), стойка за рекламно-информационни материали и т.н.).

По-специфичните изисквания към апартаментните туристически комплекси са свързани с изграждането на обекта с оглед въвеждането на съставните му части в експлоатация като жилищни сгради.

Младежката аудитория, която основно ползва услугите на хостели, може да разчита, че ще получи следните услуги в тях - почистване на стаята, предоставяне на безплатна карта на града, достъп до оборудвано кухненско помещение, до всекидневна с телевизор и озвучаване, възможност за ползване на телефон, дъска за гладене и ютия, сешоар, закуска, пране и гладене, достъп до интернет/Wi-Fi, вещи под наем (например велосипеди, хавлии и др.).

В Наредбата е обърнато по-специално внимание на къмпингите, както и на отделните територии в тях, предназначени за ползване от каравани/кемпери, палатки или с изградени бунгала. Изрично е включено изискване за ел. инсталация и електрическо захранване за всяка къмпингова единица (в т.ч. контакти за електрически бръсначки, мобилни устройства, за гладене и др.)

Къмпинговата единица за палатки следва да има съответна маркировка, като необходимата площ за една палатка е 50 кв. м. (за къмпинг категория три звезди), 40 кв. м. (за две звезди) и 32 кв.м. (за една звезда). Къмпинговата единица за каравани, освен че е маркирана, следва да е оборудвана с излази за вода и електричество.

С наредбата се въвежда ред и по отношение на обслужването и предлаганите услуги в заведенията за хранене и развлечения. Броят на местата за сядане в прилежащите към морски и планински места за настаняване – клас А заведения за хранене и развлечения, където се предлага основното хранене на гостите, трябва да бъде равен на 30% от общия брой стаи и/или апартаменти в мястото за настаняване.

Времетраенето за изпълнението на поръчката зависи и от звездите на обекта, например поръчката за студени предястия, салати и аперитиви се изпълнява до 10 минути в заведенията 5 звезди и 4 звезди и до 15 минути в заведенията 3 звезди и 2 звезди; за останалите ястия и напитки - до 20 минути. За отделни видове аламинути и ястия с по-сложна технология сервитьорът е длъжен да предупреди, че поднасянето им ще се забави. За всички категории пък важи изискването отварянето на бутилираните напитки - безалкохолни, бира и вино, да се извършва пред погледа на клиента при поднасянето им.

Към всички обекти и категории има разписани изисквания за образование, професионална и езикова квалификация, на които следва да отговарят ключовите фигури от персонала на съответния обект.

Целта на Наредбата е да се регламентират ясни правила за работа от страна на хотелиери и ресторантьори и предлагане от тяхна страна на висококачествени туристически услуги, което да спомогне за увеличаване приходите от туризъм и повишаване на броя на туристите в страната (български и чуждестранни), пише в документа.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 01:06 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още