Има опит за уронване на престижа на рециклиращата индустрия, посочват от Българската рециклираща компания в свое становище по повод изнесени данни на Асоциацията на рециклиращата индустрия относно събирането на екотакси за рециклиране на стари автомобили.
Преди дни от Асоциацията посочиха, че таксите за това у нас са най-високите в Европа и не се знае къде отиват те. Според Българската рециклираща компания обаче това не отговаря на истината.
„В Европа разходите за регистрация на автомобили включват такси, които са два вида: такса за регистрация и продуктова такса”, посочват от компанията и допълват, че средствата отиват за опазване на околната среда.
В България се събират продуктови такси (екотакси), които са най-ниските в Европа. Компанията посочва данни от официалната статистика на страните в ЕС, според които за 10-годишни автомобили таксите започват от 161 евро в Полша, за да достигнат до 2 282 евро в съседна Румъния.
В Португалия таксата е 335 евро, в Италия – 470 евро, в Испания – 1 590 евро, а в Холандия разходите за регистрация на автомобил са най-високи и достигат размер над 7 000 евро, в който са включени разходите за данъци, такси, в т.ч. и еко такси за регистрацията на един 10-годишен автомобил.
За сравнение такса регистрация в България е 18 евро, а екотаксата – 136 евро (за 10 годишна кола).
100% от събираните такси се изразходват за изграждане на системи за събиране и разкомплектоване на автомобили и рециклиране на отпадъци от тях, като по силата на закона, лицензираните за това дружества нямат право на друга дейност и не могат да разпределят печалба.
Лицензираните организации по оползотворяване се одитират два пъти в годината от два независими органа – независими одиторски компании и министерството на околната среда и водите.
Преди да се въведе системата за събиране на продуктови такси в България около 30% от отпадъците на автомобилите
се изхвълят на сметищата. Към днешна дата те са сведени до 7%, а броят на рециклираните автомобили в последните 7-8 години е нараснал с 300%, посочват още от Българската рециклираща компания.
Практиката в страните, членки на ЕС показва, че с подобна дейност се занимават една или най много две лицензирани организации, тъй като дейността е сложна и изисква да се покрият много специфични критерии. В България тези организации са три.


Бръшлянът масово убива дървета във варненските паркове
Мъск зове: Европейският съюз да бъде премахнат!
Благомир Коцев даде първо интервю след ареста (ВИДЕО)
Евакуираха с вертолет трима от бедстващите моряци край Ахтопол
Кубратската „Коледна топлина“ организира детско парти в клиника във Варна
Бъдещето на AI звучи като ехо от миналото на железниците в Дивия Запад
Три години и 1 млн. долара приходи по-късно българската Team-GPT вече е Juma
Джей Ло се завръща в бившия СССР, след като Путин прогони звездите от Москва
Не можем да очакваме автоматични позитивни ефекти от еврозоната без усилия
Настоящият модел на поддържане на дефицити и дългове е към своя край
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Знаци, че той не ви харесва
Според първите екзитполове Чиприан Чуку ще е кмет на Букурещ
4 типа мъже, на които не може да вярвате