IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Дългогодишният монопол върху търговията с вина в Канада е на път да отпадне

На местния пазар особено се ценят вина с награди от престижни конкурси

12:30 | 19.02.16 г.
Дългогодишният монопол върху търговията с вина в Канада е на път да отпадне

Дългогодишният монопол върху търговията с вина в Канада (местно производство и от внос) е на път да отпадне, след като правителството на провинция Онтарио разреши директната продажба на вина в магазинната мрежа за хранителни стоки, а не само в специализираната монополна верига LCBO. Това съобщава БСК, като се позовава на българската Служба по търговско-икономически въпроси (СТИВ) в Канада.

Стъпката според работодателската организация е сериозен пробив, тъй като до момента продажбите на вино и високоалкохолни напитки се осъществяват само в две монополни вериги - LCBO и SAQ, съответно за англо- и френскоезичната част на Канада. 

Очаква се аналогично решение да вземе и парламентът на провинция Квебек, който в момента обсъжда проект на закон, даващ правото на дребни винопроизводители да продават винената си продукция директно в магазинната мрежа, а не само чрез SAQ. Ако законът бъде гласуван, монополът (макар и частично, бавно и с известни условности) ще бъде преодолян.

На 18 февруари 2016 г. Консултативният съвет при премиера на Онтарио оповести препоръките си за модернизация на търговията на дребно и дистрибуцията на вина и спиртни напитки на територията на провинцията.

Сред препоръките са:

- Лицензиране на 150 нови обекта за продажба на вносни и местни вина;

- Стартиране на процедурата по новото лицензиране от средата на тази година с издаването на 70 нови лиценза, от които 35, даващи право на незабавна продажба на внесени и местни вина, и 35 за право за продажби само на местни вина за първите 3 години от лиценза, а след изтичане на този период на рестрикции - и за продажби на вина, внос от чужбина;

- Коригиране на данъчните ставки и разписването на технически изисквания за начина на разполагане на вината в магазинната мрежа за хранителни продукти;

- Функциониране на монополиста LCBO като търговец на едро по отношение на магазинната мрежа за хранителни стоки.

Казано накратко, решението за либерализация на продажбите предполага предварително лицензиране на търговските обекти. Каквито и да са евентуалните първоначални рестрикции в хода на лицензирането, те ще целят известен протекционизъм над канадското производство, който с времето ще отпадне по чисто пазарни причини.

„Продукцията на българските винопроизводители е разпознаваема и харесвана в Канада, но е далеч под търсените количества“, коментира Десислава Драгнева, ръководител на СТИВ – Канада.

Освен това, важно е да се отбележи, че канадският пазар отдава голямо значение на стикера върху бутилката, сочещ награждаването на продукта в рамките на различни конкурси.

Драгнева препоръчва българските производители да се включат в предстоящия през пролетта на тази година (29-31 май) международен конкурс Sеlections Mondiales des Vins Canada, който по традиция ще се проведе в Квебек. Предвид отличното представяне на българските винопроизводители в последните години, сред международното жури предполагаемо се очаква да има и български съдия.

По време на миналогодишното издание на конкурса са били регистрирани 2151 продукта от цял свят, а представянето на българските участници е било повече от впечатляващо. Българските производители са спечелили 5 златни и 7 сребърни медала, както и сериозно признание, освен на международното жури, така и на канадските винопроизводители.

Носителите на златни медали са „Изба Карабунар“, „Телиш“, „Вила Юстина“, „Едорадо Миролио“ и „Анжелус Естейт“. Продуктите са били оценявани от представители на Франция, Швейцария, Канада, Румъния, Бразилия, Белгия, Испания, САЩ, Италия, Перу, Австрия, Германия, Мексико и Унгария.

„Инвестирането в популяризиране на продукцията зад граница не е без значение, особено в Канада. Производителите-медалисти от конкурса по правило се ползват с доверие, доколкото медалът ги категоризира като едни от най-добрите в света. Такива производители обикновено са промотирани в специализираните издания за агенти по вноса“, информира българският търговски представител в Канада.

Наградените продукти стартират на канадския пазар с отлична репутация.

За 2015 г. българският износ на вино за Канада е на обща стойност над 568 хил. канадски долара, което го прави близък като стойности с износа на Чехия, Холандия, Хърватия, Швеция и Румъния. Вносът на вина в Канада се предлага в бутилки от 250 мл до 6 литра. Най-масов е вносът в разфасовки от 750 мл и от 1,5 л.

През годините България е представяна на канадския пазар с вина в ценови диапазон 9,95 – 17,80 долара за бутилка от 750 мл.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:07 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още