Комисията за защита на потребителите (КЗП) проверява салоните и автокъщите, в които се продават леки автомобили втора употреба. Това съобщи председателят на комисията Димитър Маргаритов по телевизия „Европа”, предава пресцентърэт на институцията.
Пазарът на автомобили втора употреба е доминиращ у нас и кампанията има превантивен характер, коментира Маргаритов. Освен установяването на различен тип нелоялни практики и забраната им, проверката би могла да препятства и тяхното разпространение на пазара в по-голям мащаб, подчертава той.
„В България все още голяма част от потребителите ползват автомобили втора употреба. Затова ние решихме да реализираме тази кампания, като стремежът ни е тя да има и превантивен ефект“, коментира той.
Инспекторите на КЗП проверяват наличието и верността на информация за датата на производство на автомобила, пробег, мощност, тип двигател, скоростна кутия и други особености. Инспекциите обхващат както самите обекти, така и сайтовете на търговците. За установяване коректността на предоставяната информация се изискват придружаващите автомобила документи.
Констатираните нарушения досега са свързани с несъответствието на посочената върху задължителните табели информация за година на производство, кубатура, километри, мощност, разход на гориво, цена с това, което е в действителност.
КЗП вече се е произнесла за наличието на нелоялни търговски практики на пазара на автомобили втора употреба. „Когато тези заповеди влязат в сила и когато наложим санкциите, все повече търговци ще си дадат сметка, че това е много отговорна дейност и че трябва да гарантират на потребителите правото на информация и най-вече – безрисково пътуване”, посочи председателят на КЗП.
Маргаритов обясни, че когато потребителите са сключили сделка в условията на прилагане на нелоялна търговска практика, те имат права и могат да си ги потърсят. Биха могли да претендират по съдебен ред за разваляне на договора и за обезщетения за претърпени вреди. „Възниква обаче ситуация, в която човек изпитва съществени неудобства – не може да ползва тази кола, а да не говорим, че когато тя не е в пълна изправност, има рискове за живота и за здравето”, допълни той.
Председателят на КЗП каза още, че някои от търговците имат добрата практика да предоставят гаранция за автомобила, независимо от това, че е втора употреба. Търговската гаранция не е задължителна, но при наличието й в някои случаи е с по-добри условия от законовата. Стоките, включително и тези втора употреба, имат гаранция до две години от закупуването им.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
САЩ създава нова ударна сила с дронове в Близкия изток
Икономист: Младото поколение не иска да бъде управлявано
Кой би могъл да замести Николас Мадуро?
Назрява ли бунтът: Винената индустрия във Франция е пред колапс
преди 9 години Аре пак дребнотемие и гонене на Михаля. Големите картели "не съществуват", нищо, че им ядем попарата всеки ден. Останаха дребните автокъщи, продаващи по десетина автомобила. От ТИЯ толкова. отговор Сигнализирай за неуместен коментар