Столичният кмет Йорданка Фандъкова обеща строг контрол на автомобилите, ограничение на скоростта им до 30 км/ч, безплатен градски транспорт и велосипеди под наем, за да се подобри качеството на въздуха в София.
На пресконференция столичният кмет очерта програмата за справяне със замърсяването на въздуха на столицата.
Градският транспорт в София да бъде безплатен в дните със замърсен въздух, а движението на колите да бъде ограничено са част от идеите на столичния кмет Йорданка Фандъкова.
По думите ѝ този въпрос ще бъде разгледан на заседанието на Столичния общински съвет (СОС) на 23 февруари, предава агенция „Фокус“.
„Надявам се да имаме възможност и право временно да ограничаваме движението на автомобили в определени зони на града при прогноза за завишени нива на замърсяване, както и да регламентираме пускането на безплатен градски транспорт в такива дни. Говорим за дни с трайно завишаване показателите“, коментира кметът на Столична община.
От днес „Пътна полиция“ е започнала проверки на всички автомобили с дизелово гориво, които се спират от движение, ако нямат катализатори, съобщи още Фандъкова.
Според нея това е практика в други градове и столици, но подчерта, че дългосрочните мерки за справяне с проблема също са много важни.
„Ще предложим на държавата създаването на национални стандарти за горивата за отопление“, допълни тя.
Според столичния градоначалник е време да се промени стратегията за енергийно подпомагане на нуждаещи се семейства и на такива хора да се предоставят възможности за отопление с горива с ниски вредни емисии.
Фандъкова предлага да се направи втора мащабна национална програма, след тази за санирането, за подмяна на неекологичните отоплителни уреди. Тази програма обаче няма да е безплатна, а по нея ще се предлагат нисколихвени кредити или частично финансиране, уточни кметът на София.
Предстои да бъде развита веломрежата на столицата, а на места скоростта на автомобилите ще бъде ограничена до 30 км/ч, обясни още кметът.
„Заедно с въвеждането на велосипеди под наем, разработихме и схеми за зони с успокоено движение. Първата такава е с намаляване на скоростта на автомобилите на 30 км/ч, съвместно с велосипедите, между бул. „Христо Ботев“, ул. „Алабин“, „Леге“, бул.„Цар Освободител“ и бул. „Васил Левски“. Изчислено е, че дори само намаляването на скоростта на автомобилите също помага за ограничаване на запрашаването. Отделно от това се стимулира и велосипедния транспорт“, каза градоначалникът.
„Убедена съм, че само с ограничения няма да стане, затова нашата отговорност е да стимулираме повече хора да използват градския транспорт. Това става чрез неговата модернизация. Очакванията са ни въвеждането на електронната система за таксуване да подобри услугата и желанието на хората да използват градски транспорт. Категоричен е ангажиментът ни да увеличим миенето на улици и булеварди“, коментира още Фандъкова.
Тя обясни, че е разговаряла със служебния министър на транспорта Христо Алексиев и посочи, че към момента екипи от министерството работят за завишаване на контрола на техническите прегледи.
Новата програма за качеството на атмосферния въздух предвижда и проверки за изгаряне на материали, замърсяващи въздуха. От Столичния инспекторат проверяват пунктовете за изкупуване на гуми. „Тези проверки се извършват с РИОСВ, които имат правомощията да налагат санкциите“, допълни Фандъкова.
В програмата е предвиден и контрол върху строителните обекти.


ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Турнир по акробатичен рокендрол се провежда днес във Варна
Проливните дъждове предизвикаха нови наводнения край Царево
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Империята на китайските пристанища, част 4
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
HR експерт: Бонусите са ключов инструмент за мотивация на служителите
Фермерският протест: Отново спряха движението през ГКПП "Кулата" на ТИР-ове
Мицкоски работи за "Сръбски свят", а не за независима РСМ
В кадър: Никулден във Варна с военен ритуал, молебен и курбан
Здравко от "Ритон" е в болница, дуетът отлага участия и концерт
преди 8 години Новите светофари не пускат зелено за пешеходците, ако не се натисне копче, при това поне 10 секунди преди времето за зелена светлина. Ако не смогнеш и със секунда, чакаш целия цикъл. Също така когато има засилен трафик, пропускат един цикъл на зелената светлина за пешеходците, дори и да е натиснато копчето. Тоест ако има трафик и си пешеходец, чакаш по два цикъла, за да ти светне зелено, което обикновено са 4-5 минути. Ако имаш два-три такива светофара и си пеша, направо си губиш 15 минути в чакане по светофари. Вместо да се дава път на пешеходците, в БГ се толерира трафика. Ето това Фандъчкова нарича "стимул за намаляване на трафика". В нормалните държави хората използват колела, а не коли! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Много изхвърляния без достатъчно анализ. Кметицата да си покаже носа през прозореца, за да види основната причина за голямото замърсяване с прахови частици - зима е, народът е беден и гори каквото му попадне в кюмбетата. Освен това сделката "безплатен градски транспорт срещу солена такса за паркиране в някоя цветна зона" не ми е изгодна. Колкото до екологичността на автомобилите - тя се мери на дупето на автомобила, а дали има или няма катализатор, е съвсем друга работа. Не се наемайте толкоз с неща, дето не разбирате. Разбирам, че идват избори, но ще станете смешни! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Някои от предложенията са безумни. Например ограничението за 30 км/ч. При ниска скорост двигателят произвежда повече замърсяване и харчи повече. Като ограничиш скоростта не помагаш особенно. Електронното таксуване не виждам с какво би помогнало - освен ако не направи градския транспорт значително по-евтин.Трябва спирките да се направят като метрото - да може да се влиза само с билетче или карта. Тогава наистина ще намалеят гратисчиите. Или контрола, която продава билети във всеки автобус. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Билетката, за протокола: безплатен обяд няма. отговор Сигнализирай за неуместен коментар