Изпращаме един противоричив и турболентен туристически сезон. Това е оценката на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА) за туризма през изминаващата година. На фона на съседните държави, които реализират ръстове, България записва сериозни спадове и то от ключовите европейски пазари. Това е основното заключение на експертите от Асоциацията. Те са базирали изводите си на данните на националната статистика, както и на тези от летищата в Бургас, Варна и София и на някои от водещите общини.
Българският туризъм като цяло бележ минимален спад от 2% според официалните данни, коментира Байко Байков от Асоциацията. В същото време съседните на нас страни нарастват всяка година с 6-8%, тоест изоставнаме с около 10 на сто, обобщи той.
Водещите пазари за страната ни като цяло бележат спадове, каза Байков. Той се дължи основно на отлива от европейските пазари, които са принципно най-устойчиви за България. Отливът е с половин милион нощувки от тези пазари, което е показателно и за следващия сезон, отбеляза той.
Германия бележи впечатляващи спадове - с 23%, което Байков определи като колапс. Имаме сериозен спад и от пазар Русия – с над 15 на сто, така че не очакваме промяяна на този тренд, който е устойчив в послединте години. Скандинавските пазари също записват сериозен спад с 27%.
Редица пазари бележат ръстове, някои от които са изненадващи, посочиха анализаторите и добавиха, че данните следва да са основа за преосмисляне на националната маркетингова поолитика.
Румъния вече е пазар номер две за България, като ръстът на нощувките е от 29%. Украйна, след петгодишни спадове, вече регистрира ръст от 60%, което е нормален ръст според експертите, а Великобритания е пазар номер четири – ръст от 7 на сто.
Парви впечатление обаче, че страни, които са основни генериращи европейски пазари - Италия и Испания, не фигурират сред първите водещи 15 пазара, Франция също е далеч от топ 5 за България. Гърция вече е с много малко значение за нашия туризъм – около едва 150 хиляди нощувки, а има голям потенециал. Впечатляващо е, че страна като Полша излиза сериозно напред, тя е третият пореден по значение пазар, пазарите на Чехия и Словакия също растат впечатляващо и се превръщат в хит за нас, може би защото останалите пазари спадат, отчете Байко Байков.
„Хубаво е да се преоценят приоритетите. Дали е необходимо да изразходваме милиони за реклама на пазари, които потъват или за тези, които в момента са на гребена на вълната. Това е решение на министъра на туризма“, каза Байков. Той добави, че Националният съвет по туризъм не трябва да продължава да функционира като консултативен орган, а да има статут на решаващ орган, защото тук се пресичат различните гледни точки на бизнеса и държавата.
Данните за морския туризъм от изминалия сезон не са оптимистични, посочиха от туроператорската организация.
На летище Варна имаме 16% спад на самолетодвиженията, спадът на летище Бургас е 14 на сто, 12 на сто е спадът на обработените пътници на двете летища, което е сериозен показател, даващ ориентир за общия обем на най-платежоспособните туристи по нашето Черноморие, каза Байков. Това влече и намаление на оборота на хотелиерите, допълни той.
Тревожни са данните за потоците чужди туристи, пристигнали у нас през летищата, отчетоха от Асоциацията. В Бургас например имаме спад от 40 на сто от Германия, 11 на сто е спадът от Русия, 12 на сто от Полша. Единствените, които реагират позитивно са пазарите на Великобритания и Ирландия. Що се отнася за летище Варна спадът е 15% за Германия, 28 на сто - за Русия. Отново ръстът е само за Великобритания. Това показва неблагоприятни предпоставки и за следващия сезон, те са повече от тревожни, обобщи Байков.
Позитивни са данните за изходящия туризъм, отбелязаха от АБТТА. За десета поредна година той бележи ръст,като за тази година е 6 на сто. Това е устойчив ръст, който очаквано е насочен към масовия туризъм. Гърция генерира най-голям поток туристи с 28 на сто от пазара. На второ място е Турция с 14 на сто. Впечатляват пазарите Италия, Германия, Испания с по 5 на сто от изходящия туризъм. Като цяло съседните държави привличат над 50 на сто от интереса на българските туристи.
Изненавдащ е фактът, че в активните месеци на туристическия сезон София е с ръст от едва 3 на сто на реализираните нощувки от чужди туристи, Велико Търново генерира 6 на сто ръст, Пловдив е с 10 на сто ръст, което е крайно недостатъчно при условие, че беше Европейска столица на културата през тази година. Макар и морският туризъм да записва спад, то културният туризъм бележи ръст в последните години. Затова и националният маркетинг следва да се преориентира, като се преосмислят приоритетите, обобщиха от АБТТА.
Структурата на туристите, идващи в България, се влошава все повече, посочиха от организацията на туроператорите. Преди години на 90% туристите бяха семейства, повечето от тях идваха за по две седмици на почивка. Сега делът им е едва 27 на сто, посочиха анализаторите. В момента всички пакети са в рамките на една седмица и предимно от младежи. С такъв тип туристи няма как да градим устойчив туризъм, посочиха те, отбелязвайки, че морският ни туризъм се гради на огромно струпване на хора за два месеца в хотелите по Черноморието. Същото важи и за зимния сезон. Ето защо следва да се работи по специализирани програми и за алтернативен туризъм – конен, вело, пешеходен и пр., смятат от Асоциацията. Нежно е насочване на ресурса за национална реклама в устойчивите форми на туризъм, с висока добавена стойност и огромен социален ефект.
Усилията на държавата да са насочени не към масовия морски туризъм, а към специфичните форми с висока добавена стойност, препоръчаха от АБТТА. Ако не се вземат мерки в тази посока, съществува риск България да се превърне в парти туристическа дестинация, предупредиха специалистите от бранша.
преди 5 години така като гледам заглавието ... мутрите пак ще искат нещо от Държавата ! Ае бегайте да заривате диги по плажовете и не се занимавайте с глуупости ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Цените в България през последно време се повишиха, а ако гледаш добри оферти в Гърция, Турция и т.н. са надолу. Така, че хотелиерите да помислят върху това. Отнася се за летни курорти, минерални басейни, зимни курорти и т.н. отговор Сигнализирай за неуместен коментар