IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

КЗК се обяви против новите предложения за цените за таксиметров превоз

Комисията смята, че ценова регулация съществува и в момента, но липсва конкуренция, защото всички работят на минимални цени

13:13 | 22.12.20 г. 1
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: unplash</em></p>

Снимка: unplash

Проучването на КЗК показва, че почти без изключение таксиметровите компании в София прилагат утвърдените от местния парламент минимални цени. Фактът, че повечето таксиметрови компании предоставят услугите си на почти еднакви цени, равни или много близки до минималните, е индикация за липса на ценова конкуренция, заключава Комисията.

Въпреки многото участници на пазара и големия диапазон между минимални и максимални цени, в рамките на който всеки таксиметров превозвач може да определи цените си, всички предлагат таксиметрови услуги на практика на едни и същи цени. При това положение цената, която е един от най-съществените елементи, чрез които участниците на всеки пазар се конкурират помежду си, не играе съществена роля в конкуренцията при таксиметровите услуги, заключава още Комисията.

Целта на максималните цени е да се защитят потребителите от заплащане на прекалено високи цени. По информация на Българска национална асоциация „Активни потребители“ след въвеждането на максимални цени на таксиметровите услуги през 2011 г. значително са намалели сигналите от потребители, оплакващи се от заплащане на твърде високи цени за таксиметров превоз на пътници. Това показва, че максималните цени са изпълнили регулаторната цел да защитят потребителите, посочва се в решението на КЗК.

Подобни са изводите на Комисията и за първоначалната такса - почти всички водещи таксиметрови компании в София са определили първоначална такса в размер на 0,70 лв., което е дори под минималната цена. Увеличението на първоначалната такса не би било в резултат на естествените пазарни механизми и индивидуалните решения на всеки участник на пазара, а в резултат на регулация. Всеки превозвач може да повиши първоначалната такса съгласно действащата регулация до предвидения максимум – 1,15 лв., подчертава КЗК в решението си.

Трябва да се има предвид, че увеличението на първоначалната такса би се отразило в по-голяма степен на кратките курсове и в малките населени места. Това може да накара част от потребителите да се преориентират към градския транспорт вместо да използват таксиметрови услуги за кратки разстояния, при които процентното увеличение на крайната цена в резултат на повишената първоначална такса би било най-голямо. Пазарната логика предполага при увеличение на цената да се намали търсенето, което в крайна сметка може да се окаже в ущърб и на таксиметровите превозвачи, ако повишените приходи от повисоката първоначалната такса не компенсират по-малкото курсове, посочва още КЗК в решението си.

Регулация и саморегулация

Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията посочва в становището си, че минимални и максимални цени няма да повлияят на конкуренцията, а ще повишат качеството на услугата.

Сдружението на общините обаче смята, че определените от общинските съвети диапазони между минимални и максимални цени на услугите за таксиметров превоз на пътници са достатъчно широки и дават възможност на пазара да се саморегулира.

Асоциацията „Активни потребители“ казва, че минималните цени изкривяват пазара, водят до съгласувани практики по законодателен ред и създават условия за негласно уеднаквяване на цените около минималните, като дава пример, че почти без изключение таксиметровите компании в София прилагат утвърдените от общинския съвет минимални цени. Организацията не счита, че е необходимо ново регулиране на първоначалната такса, тъй като това би било в ущърб на потребителите, би създало поредните условия за съгласувани практики, които работят срещу конкурентния пазар и не повишават качеството на услугата. За максималната цена в становището се посочва, чеот гледна точка на интересите на потребителите и с оглед по-малкия риск от измами и подвеждане при 4 таксиметровите услуги извън населено място не е необходима такава регулация, защото тя ограничава конкуренцията по административен път.

Сдружение „Национален таксиметров синдикат“ смята, че проектът за промени в наредбата за таксиметровия превоз не защитава в достатъчна степен рентабилността на труда на търговците, занимаващи се с таксиметров превоз на пътници, и ги принуждава да работят на загуба на пазар, който е концентриран ценово по изкуствен регулаторен път върху стойности, близки или под себестойността на труда на търговеца. Сдружението иска първоначалната цена да се фиксира в троен размер от минималната цена за км пробег, но за минималната и максималната цена не коментира нищо.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:22 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 0 rate down comment 0
Shadow1
преди 3 години
Учуден съм много, институция си върши работата. КЗК да не е объркала думите?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още