Авиационният бизнес в България поиска от държавата между 15 и 20 млн. евро за оцеляване като един от най-пострадалите заради пандемията сектори. Това обявиха от новата Асоциация на българската авиационна индустрия (АБАИ), в която влизат чартърни авиокомпании, авиоремонтни и технически бази, фирми за наземно обслужване по летищата. Те са изпратили редица писма до премиера Бойко Борисов, транспортния министър Росен Желязков, финансовия министър Кирил Ананиев и икономическия министър Лъчезар Борисов.
„Между 15 и 20 млн. евро ще са достатъчни първоначално, за да оцелеем на първо време в кризата, предизвикана от COVID“, заяви Тодор Иванджиков, председател на Асоциацията на българската авиационна индустрия на пресконференция днес.
“Без сериозна финансова подкрепа от страна на правителството няма да успеем....До момента няма съдействие от никого. Непокрити остават редица значителни разходи по поддръжката на самолетите, лизинги, застраховки, паркинг на самолетите, инфраструктурата, разрешителните и квалификацията на персонала“, посочи Иванджиков, цитиран в прессъобщение на АБАИ.
Само в България нямаме никаква подкрепа вече една година и сме пред фалит, каза той.
Според него има опасност страната ни да остане без самолети, ремонтни авиобази, без компании за наземно обслужване, пилоти и инженери. Индустрията е стратегическа и от значение за националната сигурност. В нея работят над 5 хил. висококвалифицирани служители, сред които пилоти и инженери.
Към момента държавно подпомагане е осигурено за туроператорите, ресторантьорите и екскурзоводите, но не и за хотелиерите, авиацията и другите зависещи от туризма сектори.
Преди година ЕК почти веднага реагира как държавите да подпомогнат авиокомпаниите. ЕП също даде права на държавите да са по-гъвкави как да подпомогнат авиацията. "В България това не се случи. Получаваме само неадекватни отговори. Заявките за чартъри намаляват, което бие камбаната за цялата индустрия, че можем да я изгубим и трудно след това да възстановим“, каза Тодор Иванджиков.
По данни на асоциацията Хърватия е подпомогнала авиацията с 12 млн. евро, Румъния - с 62 млн. евро, а Гърция – със 120 млн. евро, уточняват от асоциацията.
“За съжаление, нашият бранш почти отсъства от дневния ред на държавата. Има дълбоко неразбиране за начина на оперирането му”, заяви Анелия Маринова, представител на Fly2Sky.
“Всяка авиокомпания се опитва да се справи самостоятелно, чрез трупане на заеми и освобождаване на хора. Единствената мярка, която в момента можем да ползваме, е 60/40, но тя е крайно недостатъчна, тъй като се отнася само за персонала. Имаме едни постоянни разходи, които вече трудно покриваме. Нeзaвиcимo oт тoвa, чe пoвeчeтo caмoлeти ca призeмeни, вcякa oт кoмпaниитe e принудeнa дa плaщa oгрoмни тaкcи. И нa зeмятa caмoлeтитe и пилoтитe прeдпoлaгaт рaзхoди. Зa мaшинитe прoдължaвaт дa ce плaщaт лизингoви внocки, oбcлужвaнe, зacтрaхoвки, пaркинг”, допълни тя.
От бранша настояват държaвaтa дa ce нaмecи и дa пoглeднe нa aвиaциoнния брaнш кaтo нa cтрaтeгичecки.
Виктор Михайлов от авиоремонтната база Planecare Solutions съобщи, че пилоти и висококвалифицирани инженери се преориентират към други сектори, което е пагубно за авиацията и като цяло за държавата. “Ако един пилот не лети повече от 90 дни, той става нелегитимен, защото са такива международните стандарти”, уточни той.
Авиационният сектор в България е представен от 20 въздушни оператора, 30 авиационни и технически организации, 13 учебни центъра, 33 оператора за наземно обслужване за самолети. За 2019 г. делът на авиацията е 6% от БВП. Заетите са около 5 хил. души.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?