Колективното трудово договаряне е „висша ценност", обича да казва германският канцлер Ангела Меркел (CDU). Обяви го и през тази седмица - за пореден път. „То е защитено от конституцията, както и е защитено от всякаква правителствена намеса", заяви говорителят на Меркел Щефан Зайберт малко преди профсъюзът на германските машинисти GDL да прекрати засега стачката.
В това твърдение по същество са убедени почти всички юристи в Германия, независимо дали са специалисти по конституционно или трудово законодателство. Така, отвъд границите на работодателски организации и синдикати, едва ли може да се намери независим адвокат, който да счита новия закон за колективното договаряне за законово допустим. Бившият президент на Федералния конституционен съд Ханс-Юрген Папир е един от малкото, които одобряват регламентите, които в петък Бундестагът прие.
Става дума за закон, който ще ограничи влиянието на по-малките синдикати, чиито стачки парализираха жп и авиотрафика през последните месеци заради спорове за заплати, пише Frankfurter Allgemeine Zeitung.
„Една компания, едно споразумение за заплатите. Това е принцип с дълга традиция в Германия и според мен е добър принцип", заяви министърът на труда и социалната политика Андреа Налес пред парламента. Според нея течащите в момента преговори с помощта на медиатори между GDL и Deutsche Bahn са именно в духа на закона. Текстът бе приет с широко мнозинство в поименно гласуване - 448 депутати гласуваха за закона, 126 – против него, а 16 парламентаристи са се въздържали. Законът ще бъде обсъден от горната камара на германския парламент (Бундесрат) на 12 юни и се очаква да влезе в сила през юли.
Той обаче e доста спорен от гледна точка на трудовото и конституционното право, отбелязва Spiegel. Той предвижда в компании с няколко договора за възнагражденията на една и съща група служители да важи само договорът, сключен от синдиката с най-много членове. На негова основа съдилищата ще могат да забраняват стачки по спорове за заплатите, обявени от по-малките синдикати. Така различни по размер колективни договорки в рамките на едно и също предприятие и група служители вече няма да се допускат.
Подобни текстове се дискутират от години в Германия, но вероятно ексцесиите, предизвикани от последната стачна вълна на GDL са ускорили процеса, пише FAZ.
Според опозиционните партии Левите и Съюз90/Зелени законът посяга на правото на стачка, с което се нарушава конституцията.
Синдикалното обединение DBB, част от което е профсъюзът на машинистите GDL, заяви от своя страна, че ще сезира Конституционния съд.
В GDL членуват 20 000 машинисти от жп оператора Deutsche Bahn и обявените от синдиката стачки парализираха дейността на цялата компания, която има 200 000 служители. Девет стачки, проведени за период от 10 месеца, засегнаха 5,5 милиона души, които всеки ден пътуват с влак, както и икономически сектори, разчитащи на товарните жп превози. Според оценки на икономисти стачките са стрували на германската икономика до 100 млн. евро дневно. Големи икономически щети нанесоха и стачките в авиопревозвача Lufthansa.


Черно море потопи ЦСКА в дъжда на "Тича"
Скоро: Озоновата дупка ще изчезне непълно
Тъжна вест! Почина един от най-големите архитекти в историята
Какво време ни очаква в неделя?
Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
„Байерн” надигра „Щутгарт” с хеттрик на Кейн
Божидар Божанов: По всичко изглежда, че провокаторите са действали с МВР
Разходите за заплати нарастват с около един милиард евро
Румен Петков: Омразата тръгва от парламента