Съветът на Европейския съюз (ЕС) и Европейския парламент (ЕП) са постигнали предварително споразумение по второто издание на програмата на ЕС Механизъм за свързване на Европа, съобщават от пресслужбата на Съвета.
Периодът, в който ще работи програмата, е 2021-2027 г., като ще финансира проекти на страните членки на блока в областта на транспорта, цифровите технологии и енергетиката.
Бюджетът на програмата е 33,71 млрд. евро. Най-голям дял от средствата е за транспорта – 25,81 млрд. евро. За енергийни проекти са предвидени 5,84 млрд. евро, а за цифрови технологии – 2,06 млрд. евро.
В областта на транспорта Механизмът за свързване на Европа ще насърчава взаимосвързани и мултимодални мрежи за развитието и модернизацията на железопътната и шосейната инфраструктура и инфраструктурата за транспорт по вътрешни водни пътища и море, както и безопасната и сигурна мобилност. С приоритет ще се ползва по-нататъшното развиване на трансевропейските транспортни мрежи (TEN-T), като се акцентира върху липсващи връзки и трансгранични проекти с добавена стойност от ЕС.
Предвиден е отделен бюджет в размер на 1,69 млрд. евро от бюджета за транспортни проекти, който да е за подобряване на военната мобилност в рамките на ЕС. С тези средства ще се изгражда инфраструктура, която е съвместима с двойната употреба и отговаря както на граждански, така и на военни нужди.
В енергийния сектор ще се финансират проекти за по-нататъшната интеграция на европейския енергиен пазар, като се подобри трансграничната и междусекторната оперативна съвместимост на енергийните мрежи, благоприятства се декарбонизацията и се гарантира сигурността на доставките. Финансиране ще се отпуска и за трансгранични проекти в областта на производството на енергия от възобновяеми източници.
При отпускане на средствата за финансиране на енергийните проекти ще се гледат плановете на ЕС и националните планове в областта на енергетиката и климата, като енергийната ефективност ще се поставя на първо място.
В областта на цифровата свързаност обхватът на програмата е разширен. Проектите ще се оценяват дали допринасят за целите по отношение на цифровия единен пазар и свързаността на ЕС. С приоритет ще се ползват проекти, които създават допълнително териториално покритие, включително за домакинствата.
Ще се насърчават и проекти, при които транспортът, енергетиката и цифровизацията си взаимодействат. Ще се насърчава и междусекторната работа в области като свързаната и автоматизираната мобилност и алтернативните горива.
Споразумението за новия Механизъм за свързване на Европа трябва да бъде окончателно одобрено от Съвета на ЕС и от ЕП. Програмата ще влезе в сила със задна дата – 1 януари 2021 г.


Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Тръмп иска Европа да поеме основната тежест в НАТО
„Ангели на пътя“ със скандален сигнал за КАТ - Варна (СНИМКИ)
Почина основателят на една от големите вериги хранителни магазини у нас
Гуцанов праща социалните по наводнените места в Бургаско
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?
Рецептата Dnes: Запържени скариди със зеленчуци
Бургунди и бордо – най-актуалната тенденция за сезон есен-зима 2025
Занаятът носи радост, когато надмине очакванията
НОИ даде зелена светлина на бюджета на ДОО за 2026 г.
преди 4 години Прекрасно Това е важно за България която може да получи много пари от трите програми Енергетиката е построяване на 7 блок на АЕЦ Козлодуй и превръщане на ТЕЦ де в газова централа Изграждане на още една газова централа в Белене и модернизация на преносната мрежа В транспорта -изграждане на два интермодални терминали в Варна и Русе и скоростни ж п линии към тях Купуване на много мотриси от тези като на сименс и пропагандиране на ж п транспорта за пренос на пътници Изграждане на велоалеи в средно големите градове и екологичен обществен транспорт Ограничаване на колите на дизел в тези градове и завършване на отсечката София Калотина Ако направят добри проекти ще бъдат получени много европейски пари отговор Сигнализирай за неуместен коментар