Черна гора вече има известно пространство да диша, след като осъществи първото от поредицата погасявания към китайската Exim Bank за заем на стойност почти 1 млрд. евро, изтеглен за изграждането на магистрала.
Изплащането стана възможно, след като правителството в Подгорица постигна споразумение с банки в Европейския съюз (ЕС) и САЩ за хеджиране на дълга. Така лихвата по заема пада от 2% на 0,88%, пише онлайн изданието Emerging Europe.
Финансовият министър Милойко Спаич казва, че страната е спестила 4 млн. евро само за транша през юли и че годишните спестявания биха възлизали на над 8 млн. евро.
Той обещава спестените пари да бъдат използвани за проекти за развитие и за справяне с "кризата в цените на храните" в страната.
Детайлите за хеджирането са оскъдни. По думите на Спаич, който говори пред местни медии, това е 14-годишна сделка с възможност да се преразгледат условията - и участващите банки, след две години.
Според министъра сделката е постигната с германската Deutsche Bank, френската Société Générale и две американски банки, Merrill Lynch и Goldman Sachs. „Това би трябвало да даде на Черна гора известно пространство за дишане, въпреки че тежестта върху публичните финанси остава значителна“, казва Филип Шебок, изследовател в Чешката асоциация за международни отношения.
Пространството за дишане обаче не означава, че дългът е изчезнал. „Това ще даде възможност на Черна гора да работи по по-устойчиво решение. Китай все още е кредитор, а останалите траншове ще трябва да бъдат изплатени на партньори от Пекин“, коментира Стефан Владисавлев, програмен координатор в Белградският фонд за политически постижения и сътрудник научни изследвания за CHOICE.
„Каква траектория ще се развие в бъдеще, това зависи единствено от силата на черногорската икономика и нейната финансова стабилност“, обобщава той.
В момента икономическата ситуация в Черна гора е трудна. Според Световната банка БВП на Черна гора се свива с 15,2% през 2020 г. Страната разчита основно на туризма, като въздействието на пандемията и ограниченията, наложени на международните пътувания, са особено тежки.
Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) обаче прогнозира по-добър растеж тази година – 8,5%.
Донякъде усложнява проблема фактът, че магистралата, за която китайският заем е бил предназначен, не е завършена. Пандемията отложи датата на завършване от 2019 г. до ноември тази година и това е само първият 41-километров участък от 164-километровата магистрала, който ще свърже морския град Бар със сръбската граница.
„Не е ясно кога ще бъде завършено строителството на вероятно най-скъпата магистрала в Европа“, казва Нина Маркович Хазе от катедрата по изследвания на сигурността и криминологията в университета Macquarie в Сидни.


Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Черен ден! Катастрофа взе три жертви край Търговище
Съдът на ЕС опровергава информация за допусната жалба срещу влизането ни в Еврозоната
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Сарвагя Сингх Кушваха - тригодишното дете чудо в шаха
Травис Келси и Тейлър Суифт никога не са се карали
Най-хитовите маникюри за декември
Дългата история на Русия в нарушаването на споразумения
Провериха критични участъци при водосбора на река Струма и река Конска
преди 4 години Може и да са крали, обаче ако си ходил в Черна гора и си виждал какъв е релефа там ще запееш друга песен. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Голямо крадене е паднало, 41 км за 1 милиард евро, тука и Боце може да им завиди, надминаха го Черногорските измамници, ама народа да плаща... отговор Сигнализирай за неуместен коментар